Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door Kees Keijzer »

Hierbij start ik een topic op van een rederij waar ik zelf ruim vier jaar bij gevaren heb. De rederijvlag ; wit met twee blauwe banen en en blauw klavertje vier, De namen van de schepen waren die van waterplanten.
Niet te verwarren met het bunkerschip van Zwaans en de Zwaantjes.
Er zullen nog best mensen zijn die de kennis en foto materiaal hebben om hier te delen met andere belangstellenden om zo h.e.e.a. voor het nageslacht te bewaren.
Zelf heb ik van juni 1976 tot december van dat jaar op de "Flava" gevaren en daarna tot eind 1980 op de "Lemna" Hier de twee schepen waar ik over sprak, ze hebben op diverse topic almeer op het forum gestaan;
Afbeelding
Afbeelding
Hopende op veel reacties en foto's.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door Afloskapitein »

Deze foto heb ik een paar jaar geleden bij toeval gevonden op het net.
Volgens de ansichtkaart ligt de Gracilis in Bergen op Zoom jaartal 1961.


Afbeelding
m.vr.gr. Ronald
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door Wrijfhout »

Kees misschien handig als je alle namen van de schepen even op een rijtje zet, ik ken ze niet...

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door Kees Keijzer »

Harry;dat gaan we dan proberen, ook bij de data base van de vereniging als je rederijen aanklik krijg je er ook veel .
Ze hebben alles bij elkaar een hele vloot gehad. Je komt verscheidene keren dezelfde naam tegen i.v.m. verkoop en sloop.
Hier eerst nog een eigen foto van de eerste "Trisulca" inmideels al jaren gesloopt jaren lang voer Henk Peelen er als schipper op. Het schip heeft hier net z'n vrachtje vloeibare zwavel geladen in de Eerste Petroleum haven foto is van rond 1978;
Afbeelding

Hier dan wat mij te binnen schiet van namen;
GRASILIS
VIOLA
LOTUS 2x
FLAVA 2x
LEMNA
DIALA 2x
LIMOSELLA
GIGANTHEA
VREESWIJK
IRIS
RHODINA 2
ZWAANTJE 5
VERNA
ARUNDO
ZOSTERA
VIERHUIZEN
LOTUS 2x
VELSEN
ALISMA 2x
TRISULCA 2x
RISICO 2x
ANCOR II Oosterwaal
Er zijn er bij die ook eigendom van Verschure waren/ zijn maar door de rederij berederd werden.
Zo ook de "MOBIL 62"de latere "Voorburg" van de VT.
Schiet iemand meer te binnen :idea: vul maar aan'.
Hier nog een paar plaatjes uit de mooiste tijd die ik daar meegemaakt heb, toen we op de Deltawerken voeren;
Hier de "Lemna"en de "Zostera"op onze vaste laadplek in de 1e Pet.;
Afbeelding
De "Lemna"en de "Flava" leeg op de Oosterschelde onderweg naar Pernis;
Afbeelding
Hier liggen we te wachten in de werkhaven Noordland om gelicht te worden door de "Flava"die op zijn beurt op de Jan Heijmans ging lossen;
Afbeelding
Hier de asfaltfabriek "Jan Heijmans in bedrijf;
Afbeelding
De "Flava"ligt z'n vrachtje te lossen op de "Jan Heijmans" bij mooi weer, dat was wel eens anders, schipper Izaäk Rijsdijk loopt aan dek
Afbeelding
Ik sluit af met een sfeeropname; de "Lemna" afvarend in het Keeten bovenstrooms van de Zeelandbrug;
Afbeelding
Aan SB hang de rederij vlag in de mast, aan de andere kant de vlag van Bitumarin, een onderdeel van van Heijmans Rosmalen waar de "Jan Heijmans" eigendom van was.
Wie volgt?
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door k-k »

Hieronder 3 plaatjes uit de winter van '63, genomen op de ringvaart bij Schiphol. Er zitten 2 scheepjes van Zwaans tussen.
De Lotus en de Butomus? met haar bolle kontje. Ook nog een link naar het geheugen van Nederland met een plaatje van de Diala, 3 jaar later op dezelfde plek. De Diala heeft ook nog Viona geheten. Groeten, Klaas.

Afbeelding
bron: gahetna


Afbeelding
bron: gahetna


Afbeelding
bron: gahetna


https://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... aarttanker
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door Kees Keijzer »

Klopt,Klaas;
De enige die je kan traceren op z'n brandmeerk is het Kooimanproduct; "Lotus"
Ik zie ook nog een Rhodina, is wel leuk die ouwe meuk :D
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door k-k »

Kees, een nog oudere, de Zwaantje 5 als Schiedam VI. Op een ander topic had ik deze ook al geplaatst voor karelzijpe. Gr. Klaas.


Afbeelding

SchiedamVI gebouwd voor Engering Schiedam 29.95 x 5.11 117 ton 54 pk Rennes 1953


Begin jaren '60 omgebouwd tot tanker, dek aanzienlijk verhoogd 240 m3 Daf 122 pk en dubbele roeren.
Naam Vrijheid voer veel op Den Haag ( zwager van Zwaans ) , '72 verkocht aan Zwaans bv, deed bevoorrading
bunkerstations Dordt, Zaltbommel en Amsterdam.
1974 toegevoegd Zwaans Bunkers Rotterdam, naam veranderd in Zwaantje 5, nieuwe motor Daf 168 pk.


Karel
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Afbeelding
Zostera, jaren tachtig Groningen, Oostersluis.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Zwaantje 5

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
falcon
Berichten: 127
Lid geworden op: 08 mei 2007 22:22
Locatie: maassluis

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door falcon »

Kees Keijzer schreef:Harry;dat gaan we dan proberen, ook bij de data base van de vereniging als je rederijen aanklik krijg je er ook veel .
Ze hebben alles bij elkaar een hele vloot gehad. Je komt verscheidene keren dezelfde naam tegen i.v.m. verkoop en sloop.
Hier eerst nog een eigen foto van de eerste "Trisulca" inmideels al jaren gesloopt jaren lang voer Henk Peelen er als schipper op. Het schip heeft hier net z'n vrachtje vloeibare zwavel geladen in de Eerste Petroleum haven foto is van rond 1978;


Hier dan wat mij te binnen schiet van namen;
GRASILIS
VIOLA
LOTUS 2x
FLAVA 2x
LEMNA
DIALA 2x
LIMOSELLA
GIGANTHEA
VREESWIJK
IRIS
RHODINA 2
ZWAANTJE 5
VERNA
ARUNDO
ZOSTERA
VIERHUIZEN
LOTUS 2x
VELSEN
ALISMA 2x
TRISULCA 2x
RISICO 2x
ANCOR II Oosterwaal
Er zijn er bij die ook eigendom van Verschure waren/ zijn maar door de rederij berederd werden.
Zo ook de "MOBIL 62"de latere "Voorburg" van de VT.
Schiet iemand meer te binnen :idea: vul maar aan'.

Volgens mij kunnen we het rijtje aanvullen met de ᷱ Odorataᷱ en de Elodea (de latere Voorburg? In elk geval hetzelfde model

Gr, Kees.
Plaats reactie