Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door karelzijpe »

Klaas, de Schiedam 6 was groter gemaakt door het dek aanzienlijk te verhogen, patrijspoorten verwijderd.
Butomus had een grotere tonnenmaat en kont was iets anders,en had een roef.
Vrijheid heeft waarschijnlijk eerst Butomus ll geheten, is toen naar een zwager van Zwaans gegaan met het Zwaanswerk
T. van Lith.

Karel
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door karelzijpe »

Klaas, vannacht hebben de grijze cellen hun werk gedaan, ben nog even wezen spitten in De Binnenvaart etc.

We hebben het over het zelfde schip , Zwaantje 5, ex Vrijheid, ex Butomus, ex Schiedam 6.

Ben zelf aan boord geweest op Schiedam 6 toen Engering hem in bedrijf had, dat was in +/- 1960.

Kan hem niet in de liggers vinden, dus Engering heeft hem van iemand overgenomen mede gezien die Rennes motor.
Ik kon alleen de Liggende Rennes uit de beurtvaarttijd van mijn ouwe heer( de Nooitgedacht Delft b.v. mocht mee varen als
kleine jongen).

Karel
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door k-k »

Karel, Mooi dat de puzzel in elkaar valt. Het zou me niet verbazen dat T(homas) van Lith later bij BP is gaan werken. Hij woonde ergens in Vlaardingen tegenover de Texaco reffinaderij. Gr. Klaas.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door karelzijpe »

Flat aan de Maasboulevard Klaas, hij is de verzekerings-wereld ingegaan.

Was een fijn schip geworden die ex butomus, dubbele roeren en 168 pk Daf.

Nog een vraag , die vaart op Schiphol heeft toch een hele tijd stilgelegen in de winter van '63 ?

Karel
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door k-k »

Karel, Dat moet haast wel want over het A-R kanaal naar Amsterdam ging op het laatst ook niet meer. Shell en Esso kwamen niet verder dan Jutphaas. Gulf naar Vianen. Om de Zuid was er nog vaart op Den Bosch. Via zee en Delfzijl ging er produkt naar het Noorden. Een paar tankers pendelden tussen Delfzijl en Groningen. Geen idee of er toen al via Defensie over de pijpleiding produkt naar Schiphol ging. Op dat soort dingen had je toen geen zicht. Je had het al druk genoeg met je eigen varenswereldje. Gr. Klaas.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door karelzijpe »

Ik lag zelf iedere morgen voor de Waalhaven te wachten tot dat de Siberië ging breken.
De route Schiphol, IJssel, Gouwe, Brasem, Oude Wetering en Ringvaart heeft lang dicht gezeten.
Vanaf Shell-Vlaardingen reden alle beschikbare tankwagens in 24 uursdienst op Den Haag en Schiphol, veel extra
chauffeurs van zandwagens waren ingeschakeld om bij te springen, na een spoedcursus laden en lossen.

Mijn ouwe heer had op oudejaarsdag een reis China-klei geladen voor Maastricht , ging in april lossen ( dagtarief).Kassa!

Karel
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door hank »

Red Sea.

Zwaans en v.d. Heuvel heeft in 1969/1970 nog een zeegaande tanker in eigendom gehad.
Men wilde er mee in het MIdden Oosten een nieuw avontuur aangaan,geen succes geworden waarschijnlijk.
De gegevens van de Red Sea zijn te vinden bij Marhisdata.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door Gert Schouwstra »

Nog even over de Schiedam 6:
Bij het onderwerp Beurtvaart op blz. 8 en 9 is deze ook behandeld en staat dezelfde foto met de tekst: "Op 31 Maart 1953 werd dit schip overgedragen aan de N.V. Rederij en Expeditiebedrijf P.S. Engering te Schiedam".
Van Rennes zat tot 1930 in Utrecht en daarna in Leiden en adverteerde in 1957 nog als fabrikant van scheepsmotoren. De fabriek sloot eind jaren '70 pas.

"Het Vrije Volk" bericht op 4-12-1950 het volgende over het schip:

EEN NIEUW BEURTSCHIP
Op de scheepswerf "De Hoop", gelegen aan de Kethelse zijde van de Schiedamse Schie heeft men de afgelopen maanden hard gewerkt aan de voltooiing van de Schiedam VI, een modern beurtschip dat daar gebouwd is voor rekening van de fa. P.S. Engering te Schiedam. De bezoekers van de tentoonstelling "Ahoy" hebben deze zomer model en constructie van dit moderne vrachtschip reeds kunnen bewonderen. Zaterdagmiddag heeft onder grote belangstelling de doop en de tewaterlating van het schip plaatsgehad. De doopplechtigheid verrichtte de heer Engering jr.

In dezelfde krant van 5-6-1951 lees ik dat de Schiedam VI assistentie verleent bij een aanvaring tussen de olietanker IPES van de I.P.C. en een kettingschip, geladen met 16 ton ankers en kettingen. De Schiedam VI neemt dan de lading van het kettingschip over.

Ik vermoed dus dat de Schiedam VI eerst met een andere motor is uitgerust en in 1953 is gehermotoriseerd. De foto is dan mogelijk een reclamefoto van "Machinefabriek Drakenburgh" in Leiden, die toen de fabrikant was van de van Rennes motor.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door k-k »

Gert, Bedankt voor de aanvulling. Zelf ben ik maar zijdelings (foto met daarop in mijn herinnering de Butomus) betrokken bij de historie van dit schip. Wat me dan wel weer interesseert is hoe verschillende data door elkaar heen lopen. Maar dat heb jij natuurlijk ook proberen te verklaren met de gevonden gegevens. Soms sta je versteld wat er allemaal aan gegevens boven water komt. Recentelijk sprak ik een ex collega, die zich de Butomus herinnert als een rap scheepje. Het bevoorraadde toen Shell bunkerstations langs de rivieren. Gr. Klaas.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Tankrederij Zwaans en v.d. Heuvel

Bericht door karelzijpe »

Klopt helemaal Klaas, Butomus met 120 pk Daf incl. blower, T. v Lith ging daar mee door onder de naam Vrijheid,(Bunkerstations).

Later als Zwaantje 5 met de 168 pk Daf (zonder blower) was hij nog rapper.

Schiedam Vl , ik ben in 1960 aan boord geweest .

Engering Schiedam had al het werk van de Schiedamse Anker- en Kettingfabriek, valt allemaal aardig op zijn plaats.
Wonderbaarlijk dat er niets in de liggers te vinden is.

Karel
Plaats reactie