N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

CeesvdH
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 aug 2018 16:29

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door CeesvdH »

Tot zover ben ik gekomen, het zijn er 50 geworden. Zover mogelijk heb ik er gegevens bij geplaatst! Ik heb van de Marsdiep geen verdere afbeeldingen kunnen vinden.

C.J. van der Hoeven
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Bedankt voor de nieuwe serie foto´s. Geeft het gevoel dat het bedrijf nog bestaat en druk aan het werk is.
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

broer en ik op Karma 1973.jpg
broer en ik op Karma 1973.jpg (47.82 KiB) 3239 keer bekeken
In 1973 moest mijn opa Gerrit Dolislager wachtlopen op de Karma die toen in de haven bij Enkhuizen lag. Wij gingen een week op vakantie op de Karma. Ik sta rechts op de foto
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Karma Enkhuizen 1973.jpg
Karma Enkhuizen 1973.jpg (43.54 KiB) 3236 keer bekeken
In 1973 werd de dijk Enkhuizen-Lelystad aangelegd. In de vakantie lag de Karma in de haven te Enkhuizen. Tegenwoordig de Compganiehaven bij het openlucht museum (ik sta rechts, mijn vader en broertje links)
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Bij hut op Karma 1973.jpg
Bij hut op Karma 1973.jpg (40.84 KiB) 3234 keer bekeken
Met de familie op vakantie op de Karma bij de hut. Mijn moeder staat links, Rie Dolislager, de dochter van Gerrit Dolislager. Zij heeft mij heel veel verhalen verteld over de Karma en opa Gerrit. In het raam zie de weerspiegeling van het kerkje in het open lucht museum te Enkhuizen. Dat was toen het enige gebouw.
Zoals u ziet staan wij voor een metalen hut. Op heel veel foto's van de Karma is de hut niet aanwezig. Ik neem aan dat deze niet bij de oorspronkelijke bouw hoorde, maar later is toegevoegd?? Weet iemand dat??
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Wachtlopen Karma 1973.jpg
Wachtlopen Karma 1973.jpg (41.01 KiB) 3233 keer bekeken
Hier een foto met opa Gerrit Dolislager zelf.(hij was toen 61 jaar). Hij was machinist op de stoomkraan.En moest een week wachtlopen. Zijn broer Piet was de stoker. Op de foto staat mijn broer bij het anker. Daar staat "stoom karma"op. Stoom was toen al bijzonder geworden. Wij verbleven in de hut, we konden met een trap naar beneden daar waren de slaapvertrekken. Opa Gerrit zette 's-avonds de generator aan waardoor wij elektrisch licht hadden. De olielampen waren niet meer nodig en reeds door het personeel meegenomen.
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Dit zijn de enige foto's die ik van deze vakantie heb. Mijn vader had een Agfa Clack. Daar ging een grote spoel fotorol in met 8 foto's. Die waren duur en daar kwam het ontwikkelen ook nog bij, dus niet veel fotograferen.

Leuk dat er nog zoveel foto's van het materieel van Van der Hoeven zijn. Ik heb het idee dat mensen vroeger heel trots waren op hun werk. De werkgevers zelf ook, daarom werden er veel foto's gemaakt van de werkzaamheden en het personeel.

Ik wil nog graag herinneren aan pagina 7 waarop de grote foto staat van herstel Moerdijkbruggen. Die foto heb ik nog. Alle personeelsleden kregen zo'n foto. Een gigantisch cadeau van Van der Hoeven. Wie op die foto zou er nog leven??
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Leuk de foto's van de sluiting van de Lauwerszee, daar zijn wij ook geweest. Wij verbleven in Oostmahorn en gingen op Schiermonnikoog kijken.

Het aannemingsbedrijf De Klerk uit Werkendam bestaat nog steeds. Ze hebben een werkplaats+haven te Woudrichem. En gebruiken nog draadkranen die soms vanaf een schip werken.
Arnoud
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2019 22:51

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Arnoud »

Aan karelzijpe. Ik ben in mijn speurtocht naar de geschiedenis van het Moerdijkveer Schollevaar de naam van een "natte" aannemer van der Hoeven in Zoeterwoude Rijndijk jaren geleden al eens tegen gekomen.
Afbeelding
De Schollevaar is in 1966 in Rotterdam te koop gezet en zou toen door van der Hoeven zijn gekocht. In 1967 is er een nieuwe startlucht compressor in gezet en waarschijnlijk ook de huidige Brons2CL. In 1974 is in Amsterdam of Zaandam het dekhuis van de Rijnsleper Schwyz op het lege pontdek geplaatst, sindsdien ligt het als woonschip in Amsterdam. Als we het over hetzelfde schip hebben dan wil ik graag meer weten over de periode bij van der Hoeven. Ik zit nu op de Schollevaar.
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Als je op de Schollevaar zit kun je dan aub een foto plaatsen van hoe hij er nu uit ziet?
Plaats reactie