N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
De romp is het oude Moerdijkveer Schollevaar, vanaf 1939 als Prinses Irene in eigendom bij van der Schuyt. Van ca. 1967 tot begin jaren '70 zou het eigendom zijn geweest van C. J. van der Hoeven. De opbouw is het dekhuis van de rijnsleper Schwyz die in 1974 verbouwd is tot rijncruise schip, de originele stuurhut van de Schwyz staat sinds die tijd op de raderboot Kapitein Anna (vroeger Kaptein Kok). De huidige stuurhut is gered van een klipper de Onrust die in 1997 op een sloopwerf in Amsterdam lag.
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Arnoud, Helaas werkt de link naar je plaatje niet. Gr. Klaas
-
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Arnout, lees blz. 3 en 4 van dit topic nog even door, we praten van voor de 2e WO.
De veerboot Hollands Diep was een werkschip geworden met smederij e.d. De motor-veerboot Schollevaar is er later bij gekomen als een soort directievaartuig. Door de aanleg van de "Atlanticwal"moest van der Hoeven verhuizen uit Den Haag in de jaren '40 en heeft de Schollevaar als woonboot gebruikt aan de Rijndijk. Dus eind jaren '30 was de Schollevaar al bij de Firma.
De opbouw van de bovensleper Schweiz is mij bekend, in de jaren '60 achter gehangen. Karel
Als het niet lukt met de foto's stuur mij een PB-tje.Ben nu erg benieuwd hoe hij de tand des tijds heeft doorstaan c.q. overleefd.
Staan er nog ingebeitelde gegevens in het schip ? Dan leggen we hem even in de MMR-scan.
De veerboot Hollands Diep was een werkschip geworden met smederij e.d. De motor-veerboot Schollevaar is er later bij gekomen als een soort directievaartuig. Door de aanleg van de "Atlanticwal"moest van der Hoeven verhuizen uit Den Haag in de jaren '40 en heeft de Schollevaar als woonboot gebruikt aan de Rijndijk. Dus eind jaren '30 was de Schollevaar al bij de Firma.
De opbouw van de bovensleper Schweiz is mij bekend, in de jaren '60 achter gehangen. Karel
Als het niet lukt met de foto's stuur mij een PB-tje.Ben nu erg benieuwd hoe hij de tand des tijds heeft doorstaan c.q. overleefd.
Staan er nog ingebeitelde gegevens in het schip ? Dan leggen we hem even in de MMR-scan.
-
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Heb nog even wat historisch-onderzoek gedaan. De Schollevaar in z'n glorie-jaren en nu in de huidige tijd met duidelijke sporen van de schweiz.
KarelRe: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Karel, weet je zeker dat we het over dezelfde Schollevaar hebben? In de liggers van de Scheepsmetingsdienst kom ik in die periode ook geen enkele andere Scholevaar tegen die een directieschip zou kunnen zijn geweest.
Ik heb een heel uittreksel uit het RTM archief waaruit blijkt dat het was gehuurd van het Rijk van in de jaren 1932 t/m 1938. In 1939 is het schip onder de naam Prinses Irene door V.D. Schuyt opnieuw verhuurd aan de RTM waar het op diverse veerdiensten gevaren heeft.
De PRINSES BEATRIX, PRINSES IRENE (= tot 1939 SCHOLLEVAAR) en de VAN DER SCHUYT liggen te koop en liggen daartoe opgelegd in de Leuvehaven te Rotterdam. (Bron: De Schuttevaer van 13 januari 1967)
Ik heb een heel uittreksel uit het RTM archief waaruit blijkt dat het was gehuurd van het Rijk van in de jaren 1932 t/m 1938. In 1939 is het schip onder de naam Prinses Irene door V.D. Schuyt opnieuw verhuurd aan de RTM waar het op diverse veerdiensten gevaren heeft.
De PRINSES BEATRIX, PRINSES IRENE (= tot 1939 SCHOLLEVAAR) en de VAN DER SCHUYT liggen te koop en liggen daartoe opgelegd in de Leuvehaven te Rotterdam. (Bron: De Schuttevaer van 13 januari 1967)
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Nogmaals een foto van de Schollevaar tegenwoordig in Amsterdam
Karel; Op het achterdek is alleen het brandmerk uit 1974 te vinden 7354 B Amst 1974, meetnummer: A23586N
De romp is het oude Moerdijkveer Schollevaar uit 1914, vanaf 1939 als Prinses Irene in eigendom bij van der Schuyt. Van ca. 1967 tot begin jaren '70 zou het eigendom zijn geweest van C. J. van der Hoeven. De opbouw is het dekhuis van de rijnsleper Schwyz die in 1974 verbouwd is tot rijncruise schip, de originele stuurhut van de Schwyz staat sinds die tijd op de raderboot Kapitein Anna (vroeger Kaptein Kok). De huidige stuurhut is gered van een klipper de Onrust die in 1997 op een sloopwerf in Amsterdam lag.Karel; Op het achterdek is alleen het brandmerk uit 1974 te vinden 7354 B Amst 1974, meetnummer: A23586N
-
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Nou Arnoud, je hebt geluk gehad dat het "Bestand Historische Schepen" hem heeft willen registreren want eerlijk gezegd zelfs het "Museum van Akeligheden"zou dit geval van scheepsverkrachting niet in de anale willen opnemen denk ik.
Karel
p.s. of je brengt hem terug in de oorspronkelijke staat.
Karel
p.s. of je brengt hem terug in de oorspronkelijke staat.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Dan moet je twee schepen terug brengen in oorspronkelijke staat.
-Moerdijkveer Schollevaar
-Rijnsleper Schwyz
-Moerdijkveer Schollevaar
-Rijnsleper Schwyz
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Tja dat was dan die handelaar in 1974 die wel wat zag in het oud ijzer van de Schollevaar en de Schwyz, anders was het verdwenen in de hoogovens. Voor 12.000 gulden is het "samenraapsel" verkocht aan de eerste woonbooteigenaar. Er werden in die tijd wel meer woonbootjes in elkaar geflanst. Wij waren 3 eigenaren later blij met de 220 m2 woonruimte aan een rustig doodlopend straatje aan de rand van centrum Amsterdam. En dan wordt je toch een beetje nieuwsgierig naar de geschiedenis van de schepen.
Het intrigeert me nog steeds dat Cees van der Hoeven op deze Schollevaar gewoond zou hebben. Het lijkt ook niet te kunnen kloppen met de historie zoals ik die achterhaald heb. De machinekamer en het middenruim waren zeker niet bewoonbaar. Toen wij het kochten was het vooronder van ca. 50 m2 niet geïsoleerd, zonder water en verwarming. Een stacaravan op het pontdek zou wel gekund hebben.
Het intrigeert me nog steeds dat Cees van der Hoeven op deze Schollevaar gewoond zou hebben. Het lijkt ook niet te kunnen kloppen met de historie zoals ik die achterhaald heb. De machinekamer en het middenruim waren zeker niet bewoonbaar. Toen wij het kochten was het vooronder van ca. 50 m2 niet geïsoleerd, zonder water en verwarming. Een stacaravan op het pontdek zou wel gekund hebben.
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
De Schwyz is twee jaar geleden verkocht naar Frankrijk en ligt nu als party boot in Bordeaux
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... :244670004
De Schollevaar weer terugbouwen als historisch pontje is een leuk project als je geld teveel hebt en een andere plek om te wonen.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... :244670004
De Schollevaar weer terugbouwen als historisch pontje is een leuk project als je geld teveel hebt en een andere plek om te wonen.