N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

Karma 3.jpg
Karma 3.jpg (750.62 KiB) 2163 keer bekeken
Karel
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Wat ben ik blij dat dit onderwerp gemaakt is. Ik ben Theo van Herwijnen, kleinzoon van Gerrit Dolislager. (mijn moeder heet Dolislager). Mijn grootvader Gerrit Dolislager is in 1928 in dienst getreden bij Van der Hoeven, eerst als uitzetter, spoedig daarna stoker en vanaf 1940 als machinist op de Karma. Gerrit was meer dan 30 jaar machinist en zijn broer Piet Dolislager de stoker op de Karma. De hele week van huis, soms 14 dagen. Het grootste gedeelte van hun leven hebben ze gewerkt en gewoond op de Karma.

Hieronder een foto van de Karma in de haven te Enkhuizen 1973. Ter gelegenheid van de aanleg van de Markerwaarddijk. Toen was het plan om de Markerwaard in te polderen. De Karma ligt hier in de haven bij wat nu het Zuiderzeemuseum is. (openluchtmuseum). Op het moment van de foto was alleen het kerkje nog gebouwd. Aangezien mijn opa Gerrit Dolislager in de zomer van 1973 moest wachtlopen, zijn wij een week op vakantie geweest op de Karma. Ik heb dus de eer gehad om de Karma te verkennen en er op slapen. Eigenlijk had de Karma hier nooit weg mogen gaan en voor altijd hadden blijven liggen als museumstuk, ter herinnering aan alle Zuiderzeewerken/Delta werken die met dit soort stoomkranen verricht zijn.
Karma te Enkhuizen 1..jpg
Karma te Enkhuizen 1..jpg (962.46 KiB) 2112 keer bekeken
Hieronder een foto van mijn opa Gerrit Dolislager, staande links en zijn broer Piet Dolislager, zittend op voorgrond. Ik denk ongeveer 1968. De andere mannen ken ik niet, waarschijnlijk ook werkzaam op of bij de Karma.
Bemanning Karma 1.jpg
Bemanning Karma 1.jpg (534.72 KiB) 2112 keer bekeken
Twee broers meer dan 40 jaar bij Van der Hoeven. Dat betekent dat de Karma en Van der Hoeven een deel van onze familie zijn geworden. Altijd verhalen van opa Gerrit over de Karma en het werk waar ze mee bezig waren. Over mooi weer en noodweer. Over de waardering die hij van Van der Hoeven kreeg: een koninklijke onderscheiding, een schilderij, een gouden horloge en bij pensionering een kleuren tv. In 1972/1973 zijn Gerrit en Piet in het tv programma Mensen,Mensen,Mensen op tv geweest. Gepresenteerd door Gerard van den Berg. Bijzonder was dat 2 broers samen nog op een stoomkraan werkten.

Hieronder het schilderij van de Karma en de Willem Marinus. Dit schilderij heeft opa Gerrit van Van der Hoeven gekregen. Het heeft jaren in de huiskamer gehangen en de laatste maanden boven zijn sterfbed. Nu heeft zijn zoon Ad Dolislager het.
Karma + Willem Marinus.jpg
Karma + Willem Marinus.jpg (733.82 KiB) 2112 keer bekeken
In dit forum heb ik gelezen dat de Karma gebouwd is door Stork Hijsch te Hengelo. Weet iemand in welk jaar?
Hans
Berichten: 7621
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Hans »

Alsjeblieft Theo.
Stork Hijsch Karma 1.png
Stork Hijsch Karma 1.png (475.65 KiB) 2088 keer bekeken
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

Welkom Theo, we zaten eigenlijk een beetje op een dood spoor. Mooie foto's en een schitterend schilderij, geeft precies het tijdsbeeld weer.
In de registers weinig bekend over de Karma ( 1) neem ik aan. Vermoedelijk gebouwd voor 1927 , voor de aanleg Afsluitdijk.
Ik meen hem te herkennen bij de sluiting van het laatste gat.

Als je nog meer foto's heb , alles is welkom. De Markerwaard werd afgeblazen vanwege protesten Natuurorganisatie's. In werkelijkheid was gewoon het
geld op bij de Overheid.

Op de site spanvis.nl onderwerp Zuiderzee-werken staat nog informatie o.a aanleg dijk Urk waar v.d. Hoeven ook een rol speelde.

Karel

je was me net voor Hans, 1932 sluiting laatste gat, dacht ik.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

Afsluitdijk_01.JPG
Afsluitdijk_01.JPG (71.17 KiB) 2085 keer bekeken
Karma ? Karel
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Hans schreef:Alsjeblieft Theo.
Stork Hijsch Karma 1.png
Hartelijk dank, ik zal het in de familie doorgeven. Vanaf 1929 tot midden jaren 70 is dus bijna 50 jaar, niet slecht. Wel jammer dat hij gesloopt werd. Dat vond opa Gerrit Dolislager ook erg.
Theo
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

karelzijpe schreef:Welkom Theo, we zaten eigenlijk een beetje op een dood spoor. Mooie foto's en een schitterend schilderij, geeft precies het tijdsbeeld weer.
In de registers weinig bekend over de Karma ( 1) neem ik aan. Vermoedelijk gebouwd voor 1927 , voor de aanleg Afsluitdijk.
Ik meen hem te herkennen bij de sluiting van het laatste gat.

Als je nog meer foto's heb , alles is welkom. De Markerwaard werd afgeblazen vanwege protesten Natuurorganisatie's. In werkelijkheid was gewoon het
geld op bij de Overheid.

Op de site spanvis.nl onderwerp Zuiderzee-werken staat nog informatie o.a aanleg dijk Urk waar v.d. Hoeven ook een rol speelde.

Karel

je was me net voor Hans, 1932 sluiting laatste gat, dacht ik.
Bij ons in de familie is C.J. van der Hoeven een begrip. Als ik er met andere mensen over begin dan kent men het bedrijf niet of er wordt kort en bot geantwoord "oh, die is er al lang niet meer". Mijn opa Gerrit en zijn broer hadden het altijd over "de firma" als ze over het bedrijf spraken.
Theo
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Bedankt voor de reacties.
Ik ben blij met dit forum omdat we nu meer informatie krijgen en dat we nu foto's zien die in onze familie niet bekend zijn.
Ik heb nog een bijzondere foto hangen, ongeveer 1 meter breed, van de herstelwerkzaamheden moerdijkbruggen na de oorlog.
Hierop staan alle medewerkers van C.J. van der Hoeven. Ik zal proberen hem te plaatsen.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

Zou leuk zijn Theo. Hans van het Boele & Oosterwijk topic heeft dit van der Hoeven topic opgestart. Van der Hoeven heeft samen gewerkt met
Oosterwijk in het verleden en een aantal schepen zijn later bij Oosterwijk terecht gekomen.
Bij deze nog een vraag voor de familie, wat was de relatie vd Hoeven en v Haaften i.v.m. 2 dezelfde schepen.
Zaltbommel 03 Internet_zps90671ug0.jpg
Zaltbommel 03 Internet_zps90671ug0.jpg (288.72 KiB) 2029 keer bekeken
Dit waren werkzaamheden bij de brug Zaltbommel.
Karel
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Hieronder de foto van alle werkmannen van C.J. van der Hoeven. Hij is 1 meter breed en gemaakt met super groothoeklens. Gemaakt op een zonnige zomerdag ter gelegenheid van het herstel spoorbaan Hollandsch Diep 1945-1946. Ik zal hem verder in gedeelten plaatsen. Volgens mijn moeder had elke werknemer deze foto gekregen. Dan moeten er nog veel van zijn. Heeft van der Hoeven veel geld gekost. Misschien zijn er van de mannen die op de foto staan nog in leven. Of misschien herkent u mannen op de foto.
Werkmannen van der Hoeven.jpg
Werkmannen van der Hoeven.jpg (649.84 KiB) 2020 keer bekeken
Hieronder ga ik de foto in gedeelten laten zien van links naar rechts:
werkmannen 1.jpg
werkmannen 1.jpg (759.83 KiB) 2020 keer bekeken
werkmannen 2.jpg
werkmannen 2.jpg (730.83 KiB) 2020 keer bekeken
werkmannen 3.jpg
werkmannen 3.jpg (736.26 KiB) 2020 keer bekeken
werkmannen 4.jpg
werkmannen 4.jpg (759.99 KiB) 2020 keer bekeken
Hieronder C.J. van der Hoeven, volgens mijn moeder had hij mooie krullen. Bijzonder is de jonge man aan de rechterkant hij heeft open sandalen en de punten van zijn overhemd over het colbert. Een enorm verschil met de mannen in overall en lieslaarzen. Aan de kleding is het verschil in functie te zien. Alleen overall, overall met colbert etc.
c.j. van der Hoeven.jpg
c.j. van der Hoeven.jpg (767.62 KiB) 2020 keer bekeken
Theo van Herwijnen
Plaats reactie