N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Hans
Berichten: 6822
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Hans »

Onderstaande ontving ik vandaag van Johan.

Heb hier onder een verhaaltje uit het levensverhaal van mijn ouders.
Daan Mathuissen was een oud collega van mijn vader. Daan is na de oorlog in de werkhaven in Zoeterwoude verdronken.
Op de site wordt ook verteld over de sleepboot Margot met Jan Boon. Die komt ook in mijn verhaal voor.

De Hollands Diep was inmiddels ook naar Lemmer overgebracht en had een ligplaats gevonden aan een steiger in de werkhaven. Die steiger waar de Hollands Diep lag, was zeer matig verlicht, één booglamp aan het einde hiervan, dat was alles. Ook aan boord van het werkschip waren er maar een paar lampen op het bovendek aanwezig. Deze brandde echter alleen als de dieselmotor onderdeks draaide. Dat was een twee cilinder Deutz dieselmotor met kopklep van 20/25 P.K. die met een lont moest worden voorverwarmd. De machines die hier instonden, zoals een draai- en freesbank, een zaagmachine en andere apparatuur, werden d.m.v. een aantal open drijfriemen aangedreven. Verder waren er, t.b.v. van het autogeen lassen en branden, gas- en zuurstofflessen aan boord. Indien nodig, werden hier zelfs de kettingen voor de bakken of kranen, in een met cokes gestookt smidsvuur aaneengesmeed.

Werk was er voldoende voor Sander en z’n collega’s, waaronder Daan Mathuissen. Reparaties aan zand- en keileembakken, onderlossers, stoomlocomotieven en kiepkarren, werden meestal in de haven en soms wel ter plekke uitgevoerd. Betrof het kranen, baggermolens, zandzuigers met kapotte rondsels, hijskabels, baggeremmers, glijgoten of persleidingen aan de nieuw te bouwen dijk, dan werd het werkschip, de Hollands Diep, daarheen gesleept. Dat gebeurde dan veelal met de eigen sleepboot, de Margot, met Jan Boon als kapitein hierop. Van der Hoeven had buiten zijn eigen kranen, een baggermolen en een zandzuiger, ook de beschikking over een tweetal zand-schepen. De Helena met Arie Boon, een broer van Jan, als schipper, en de Willem Marinus, met hierop Huib van Lopik, een zwager van Arie. Deze schepen waren vernoemd naar familieleden van ouwe Cees van der Hoeven, Margot naar z’n docher, de Helena naar z’n vrouw en de Willem Marinus naar z’n jongste zoon. Of er ook materiaal vernoemd is naar zijn oudste zoon, die als jonge Cees door het leven ging, is niet bekend.

Op één van die buitenklussen bij een reparatie aan de dijk, had Sander de hele nacht doorgewerkt aan en op een stoomkraan, met hierop als kraanmachinist De Boer. Bij het wegvaren van de dijk, zo ’s morgens vroeg tegen zes uur, werden er nog wat foto’s gemaakt. Op de foto links een blik op de dijk in wording. De tweede foto werd bij een klus in de werkhaven van Lemmer gemaakt.

Afbeelding

Hier staan van links naar rechts; Sander Looijen, De Haan en Hoekstra. Op de achtergrond het zicht op één van de zandtrechters, en daar naast een aantal van die kiepkarren, zandkarren. Getrokken door een stoomloc, brachten die keileem, het zand of wat er ook maar nodig was op de plek, die aangegeven werd door de opzichters van Rijks Waterstaat.

Wanneer het een grote en langdurige reparatie betrof, dan werd de betreffende kraan of molen naar binnen, naar de werkhaven gesleept, en werd daar het werk uitgevoerd. Op een avond laat werd er nog een drijvende motorkraan binnengebracht met een kapotte rondsel, dat is het deel waar de hele kraan op draait, en naast het werkschip afgemeerd. Natuurlijk moest die kraan direct worden gerepareerd, donker of niet donker. Vanaf het houten dek van de drijvende smederij stapte Sander, met in zijn handen een grote elektrische boormachine, op de lager gelegen metalen ponton van de kraan. Op het moment dat hij die stap deed, viel hij, geraakt door de elektrische stroom, met z’n onderbuik voorover op een van de ijzeren bolders. Twee huisartsen verleenden al snel eerste hulp, waarbij zij het raadzaam vonden, dat hij naar het ziekenhuis in Heerenveen werd gebracht. Achteraf bleken de verwondingen nog mee te vallen, geen inwendig letsel, alleen maar een gekneusde linkerarm en schouder door de val op de 40 cm. lager gelegen bolderpen. Na drie weken mocht hij weer aan het werk. Later is er nog een onderzoek geweest, hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren. Mogelijk is er toch een fout gemaakt met de elektrische installatie door de installateur, elektricien De Jager. Het juiste kwam niet boven water. Feit is wel dat bij die val, de zekeringen van 35 amp. door waren geslagen.

Op een dag in het najaar, op een zaterdagavond, was Sander bezig met reparatiewerkzaamheden aan een in de werkhaven liggende keileembak. In het donker struikelde hij hierbij over een op het dek liggende ketting en viel daarna overboord. Gelukkig had hij de tegenwoordigheid van geest om de branderslangen goed vast te houden en kon hij, met behulp van de bakkenschipper, weer op het dek komen. In z’n drijfnatte kleren en koud, werd Sander die avond naar huis gebracht. Johan stond net in de wasteil, waar hij een wasbeurt kreeg. Die werd door Jans gauw afgedroogd, waarna Sander met een paar hete kruiken onder de wol kroop.
Laatst gewijzigd door Hans op 26 aug 2015 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Hans.


Hans
Berichten: 6822
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Hans »

Afbeelding

Jan de Jong, opzichter aan de dijk Lemmer - Urk ca.1939
Groet,
Hans.

Hans
Berichten: 6822
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Hans »

Afbeelding

Janus Visser aan boord van de Karma, een motorkraan.
Groet,
Hans.

Hans
Berichten: 6822
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Hans »

Afbeelding

Helena
Eig.: C.J. van der Hoeven, "s-Gravenhage
Sleepschip later omgebouwd naar motorschip.
gebouwd bij Gebr. v.d. Werf in Deest omstreeks 1930.
Afm.: 67 x 9,20 x 2,75
1143 ton.
Groet,
Hans.

Hans
Berichten: 6822
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Hans »

Afbeelding

Karma 3

Is de kraan rechts de Karma 1 ?
Groet,
Hans.

karelzijpe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

Wat zijn dit voor kranen Hans, Conrad-Stork , Figee ?

Karel

Hans
Berichten: 6822
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Hans »

De Karma 3 was een Figee Karel.
Van die stoomkraan weet ik het niet.
Ik zoek nog even verder.
Groet,
Hans.

karelzijpe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

Die foto van Jan van der Doe met een schip van van Haaften en een schip van van der Hoeven aan de brug van Zaltbommel,
heeft iemand een idee wat de namen zijn van deze schepen ?

Hans
Berichten: 6822
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Hans »

Even geleend van B&O topic Karel.
Hans schreef:Die twee schepen die bij de brug van Culemborg liggen zouden wel eens de Lekstroom 32 van A.J. van Haaften
en de Helena van C.J. van der Hoeven kunnen zijn.
Beiden gebouwd in 1930 bij scheepswerf gebr. van der Werf in Deest.
Ik had al eens zitten zoeken. :wink:
Groet,
Hans.

Hans
Berichten: 6822
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Hans »

Hans schreef:Beste mensen,

Ik kreeg een mailtje van Johan Looijen met een verzoek om te kijken of er een foto van een oude veerboot viel te achterhalen, die als drijvende smederij Hollands Diep bij C.J. van der Hoeven in bedrijf was in de veertiger jaren.
De Hollands Diep als veerboot, met dank aan Karel.

Afbeelding
Groet,
Hans.



Plaats reactie