Voorspanboten van het gebergte

Alles over binnenscheepvaart
Dirk

Re: Voorspanboten van het gebergte

Bericht door Dirk »

Was in augustus onderweg met vakantie naar de Donau maar eerst weer even aan de Rijn kijken.
Zitten lekker op een terras in Boppard en ik zie een rood stipje de hoek omkomen,ik zeg tegen mijn vrouw :zo te zien komt daar de Pilot te berg,goh dat die nog bestaat.
Zegt ze : wat is nou weer de Pilot?
Ik zeg: een van de krachtpatsers van Schwartz met een dikke 545 erin je zal hem zo wel horen als ie dichterbij komt.
Ze haalt haar schouders op en zegt: ja hoor het zal wel en drinkt rustig verder aan haar wijntje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En inderdaad hij komt voorbij schuiven en ze zegt :wat hoor jij dan stampen?
Ik kreeg het schaamrood op de kaken want waar was die dikke 545 gebleven? Altijd gedacht uit eigen ervaring dan dat kan niet kapot en raakt ook nooit versleten.
De 545 waar ik mee had gevaren was na 32 jaar te hebben gedraaid niet nieuw meer maar werd na de sloop van het schip waar hij in stond gewoon terug verkocht aan Deutz,gereviseerd en hij draait nog.

Dit moest mij even van het hart.

Groet,
Dirk
Danny

Re: Voorspanboten van het gebergte

Bericht door Danny »

Afbeelding

Afbeelding

de Rupertus 04306480
ijsselmeer

Re: Voorspanboten van het gebergte

Bericht door ijsselmeer »

ja Dirk vaak is het schrikken als je een DEUTZ verwacht een het geluid is een toerenmaker :cry: ik stond ook even triplex toen ik hem 2 jaar geleden voorbij zag komen ik zei tegen mijn vrouw nu hoor je een SYMHONIE dus niet potten en pannen muziek :oops: mijn vrouw lachen :evil:
jammer hoor ? ik ben zondag j.l. nog in Brielle geweest alles opgebroken :roll:
groet Henk
Jan Walpot
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 dec 2006 18:35
Locatie: Giessenburg

Re: Voorspanboten van het gebergte

Bericht door Jan Walpot »



Hallo Dirk.

Je treft het beter als de Glarus langs komt.
Groeten, Jan.
Dirk

Re: Voorspanboten van het gebergte

Bericht door Dirk »

ijsselmeer schreef:ja Dirk vaak is het schrikken als je een DEUTZ verwacht een het geluid is een toerenmaker :cry: ik stond ook even triplex toen ik hem 2 jaar geleden voorbij zag komen ik zei tegen mijn vrouw nu hoor je een SYMHONIE dus niet potten en pannen muziek :oops: mijn vrouw lachen :evil:
jammer hoor ? ik ben zondag j.l. nog in Brielle geweest alles opgebroken :roll:
groet Henk

Ja Henk soms denk ik wel eens dat het fijn zou zijn om de tijd een poosje stil te kunnen zetten.
Wat Brielle aangaat het is op het ogenblik een grote puinhoop overal,in het kader van de vooruitgang ,en maar belasting betalen.

Groet,

Dick
Dirk

Re: Voorspanboten van het gebergte

Bericht door Dirk »

Jan Walpot schreef:Hallo Dirk.

Je treft het beter als de Glarus langs komt.
https://www.youtube.com/watch?v=kV_N6sK7o1M

Heerlijk crispy geluidje toch? Hier kan ik uren naar luisteren,beter als zo'n janker.

Groet,

Dick
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Voorspanboten van het gebergte

Bericht door Fluks »

Rond 1990 hebben we met de Dordrecht 20,met de Dordrecht 31 vol-afgeladen langszij,voorspan van de Pilot gehad.Dat moet voor de liefhebbers een mooi geluid geweest zijn.2 545 ers zwoegend met veel was op de kop.Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
Dirk

Re: Voorspanboten van het gebergte

Bericht door Dirk »

Fluks schreef:Rond 1990 hebben we met de Dordrecht 20,met de Dordrecht 31 vol-afgeladen langszij,voorspan van de Pilot gehad.Dat moet voor de liefhebbers een mooi geluid geweest zijn.2 545 ers zwoegend met veel was op de kop.Groeten,Arie.
Dat moet inderdaad een weldaad voor het oor zijn geweest Arie.
Ik was in de laatste vakantie aan de Donau en ben daar op een sleper geweest genaamd " Freudenau" daar staan er dus twee in he kun je het je voorstellen ? twee van de kachelpijpen achter je stuurhut? En ze lopen allebei nog. De boot is eigendom van het scheepvaart museum van Regensburg en het geheel wordt in stand gehouden door vrijwilligers, die er uiteraard wanneer er maar een rede is te bedenken mee varen.

Moet geweldig zijn.

Groet ,

Dick
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Voorspanboten van het gebergte

Bericht door Jan Kroes »

Deze Freudenau ?
Dirk

Re: Voorspanboten van het gebergte

Bericht door Dirk »

Jan Kroes schreef:Deze Freudenau ?

Nee Jan ,ik zal morgen een foto uploaden.

Groet,

Dick
Plaats reactie