kabo schreef: ↑17 nov 2018 17:44
Theo is de Jolles weer een zeilschip geworden, dan is het wel een grote met veel zeilvermogen.
gr.Bas
Ja Bas hij is grondig verbouwd.
Het voordek met de bolders is gebleven en van het achterdek, alleen het stukje dat nodig was om het rondsel van het stuurwerk op z´n plaats te houden.
Voor de rest is ALLES er met uitzondering van het vlak, de huid en de boeiing er uit gehaald. het was op dat moment echt niet meer dan een badkuip.
Vervolgens is er op het achterste gedeelte tot aan de achterste mast de boeiing met ruim 3 meter verhoogd, met 3 patrijspoorten aan elke kant, zoals bij die wat ik noem Strassbourg spitsen. Daar zit nu de woning van de kapitein, Vanaf de achterste mast naar voren is de boeiing met ruim 1 meter verhoogd, tot aan de bolderkast van de voorste bolders. Van daar af is de originele boeiing tot op de bergplaat inclusief de steven met het originele klipperneusje er afgesneden. Vervolgens is er in de lijn van de huidbeplating een nieuwe boeiing met een overhangende steven opgezet. Maar deze steven is zo hoog dat wanneer je bij de ankerlier (die nog origineel is en op de originele plaats staat) gaat staan dat kan ik met mijn 1.85 niet meer over de steven kijken.
Er zijn drie masten van elk 30 meter op gezet. Onder het schip is over de volle lengte een kist van 1x1 meter gehangen. Deze kist werkt op de eerste plaats als kiel, maar is ook ene vuilwatertank voor de 15 tweepersoonshutten die onderdeks zijn gemaakt.
Op de beide foto’s is het een en ander een beetje te bezien, inclusief het zeilplan wat, zoasl Bas terecht opmerkt van groot vermogen is. Wanneer je bedenkt dat in 1891 de grote mast 18 en de bezaansmast op de steng 14 meter was, dan moge duidelijk zijn dat er nu heel veel meer zeil op staat.
En ja Pieter, het schip lijkt in bijna niets meer op het schip zoals het ooit was. Maar op de motorklipper Jolles moest je ook heel erg goed zoeken, om nog iets van de oude zeilklipper terug te vinden. Het casco is nu aan zijn derde leven bezig. En dat er 127 jaar na de tewaterlating tot op de dag van vandaag een boterham mee verdiend wordt vind ik belangrijker, dan dat de mooie motorklipper als zijnde economisch niet meer rendabel, naar Treffers was gevaren.
Onderaan nog een link naar het bedrijf dat de Admiraal van Kinsbergen nu in exploitatie heeft.
De huidige eigenaar komt van Elburg en heeft het schip naar zijn beroemde stadsgenoot genoemd.
Wanneer je dan bedenkt dat Jolles “slechts”een Ingenieur was, en dat het casco nu als Admiraal te boek staat…….
- Admiraal van Kinsbergen.jpg (82.76 KiB) 1497 keer bekeken
- A.van Kinsbergen.jpg (69.26 KiB) 1497 keer bekeken
https://www.naupar.nl/schip/admiraal-van-kinsbergen/