Pagina 39 van 58

Re: Dit viel mij op.

Geplaatst: 18 dec 2018 11:56
door Binnenvaarder
Een paar foto's zoals ze er begin jaren 60 uitzag, mijn broer heeft hier als matroos opgevaren.
mvg
Geert

Re: Dit viel mij op.

Geplaatst: 25 dec 2018 16:29
door pieter53
Dat er in de jaren 40 ook nog houten vrachtschepen gebouwd werden.....
al geloof ik niet dat dat voor het linker schip geldt.

Afbeelding
CC-BY-SA Zwei Göring-Kähne im Schleppverband circa 1955
Source Privatarchiv Manfred Märländer, Bilder von 1955
Author Manfred Märländer
Herkomst: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... g-Kahn.jpg

Die Bezeichnung Göring-Kahn oder Schwedenkahn taucht in der Zeit während und nach dem Zweiten Weltkrieg in Deutschland auf. Als umgangssprachliche Bezeichnung unter Binnenschiffern wird damit eine Serie von hölzernen Frachtkähnen bezeichnet, die Anfang der 1940er Jahre in Uddevalla (Schweden) auf deutsche Rechnung für die sogenannten Reichswerke AG für Binnenschiffahrt „Hermann Göring“, kurz Göring-Werke genannt, gebaut wurden.....

Lees verder bij: https://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ring-Kahn

Re: Dit viel mij op.

Geplaatst: 25 dec 2018 17:46
door Gert Schouwstra
Ik denk het wel Pieter.
Op een andere site lees ik dat het een serie van 10 houten schepen was die in 1942 in de vaart werd gebracht voor de Kanal Verkehr AG (KVAG). Dat was een onderdeel van Stahlwerke Salzgitter. Op basis van het laatste wrak wat bij Henningsdorf in het Havelkanaal ligt en daar in 1961 door DDR troepen is afgezonken als grensbescherming, zijn de afmetingen bepaald op 55 x 8,20 en 550 - 600 ton. Ze waren zwaar gebouwd en zijn na een paar jaar ook nog van ijsversterking voorzien door staalplaten op de houten boeg te monteren.

Vijf schepen hebben de oorlog niet overleefd.
Vier bleven na de oorlog voor de KVAG varen tot 1950. Dat waren de K.V.A.G. 3 / 5 / 7 en 9.
Een schip is omgebouwd tot motorschip LUX met thuishaven Dortmund.

Re: Dit viel mij op.

Geplaatst: 25 dec 2018 18:27
door pieter53
Dan heeft de linker zeker staalplaatjes, tegen loodhagelslag, in de gangboorden gekregen :lol:

Bedankt voor de aanvullende informatie Gert!

Re: Dit viel mij op.

Geplaatst: 25 dec 2018 19:00
door Jinny B
Zou het niet een experiment geweest kunnen zijn ivm het staaltekort waar ze toen mee kampten?
Het beste staal ging naar de oorlogsindustrie, duikboten met name.

Re: Dit viel mij op.

Geplaatst: 25 dec 2018 21:01
door DPLA
De twee schepen waren hun tijd ver vooruit met de afgeplatte kont (achtertsteven) ! :wink:

Re: Dit viel mij op.

Geplaatst: 25 dec 2018 22:19
door Fluks
In 1961 hebben we in Münster bij 2 houten KVAG-schepen gelegen,als ik mij goed herinner waren het KVAG 15 en 16.

Re: Dit viel mij op.

Geplaatst: 02 jan 2019 19:22
door pieter53
muhboot.jpg
muhboot.jpg (223.64 KiB) 1509 keer bekeken
Deutsch: Blick von der Namedy (ENI 02333484) auf das #muhboot (03030929) zwischen Andernach und Leutesdorf
Date 17 July 2014, 13:24:18
Source Own work
Author Frank Vincentz
Permission (Reusing this file) GFDL (self made) cc-by-sa

Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 01_ies.jpg

http://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_Details.php?Meetcode=Ga2517N
03030929 => 929 B leid 1930 Een scheepje van Boot Woubrugge 1930.
Onder andere bekend als de Petronella van J. Bakker uit AMsterdam

Re: Dit viel mij op.

Geplaatst: 03 jan 2019 13:29
door Binnenvaarder
Waren gistermiddag onderweg van Zuid-Limburg naar huis en zagen al lammetjes in de wei, wel bijzonder zo vroeg, vonden wij althans.
mvg
Geert

Re: Dit viel mij op.

Geplaatst: 16 jan 2019 10:23
door Binnenvaarder
Gistermiddag was ik aan het fietsen langs de Noord, wel fris, toen ik deze zag varen. Mijn 1e reactie was: heeft de cursus varen doe je samen nog niet gevolgd. Had wat problemen om koers te houden, zover ik haar nog kon volgen bleef ze midvaarwater varen.
mvg
Geert