Hamburg- / Denemarkenvaarders

Alles over binnenscheepvaart
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Elfenmeer in volle vaart in het Kielerkanaal in 1984:

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Zoals Roel hierboven ook al meldde is de Gitana verkocht en wel naar Duitsland waar hij onder de naam Jeanny gaat varen. Het schip is verkocht aan degene die voorheen de Kim Sara heeft gehad. Die man vaart voornamelijk tussen de voormalige Oost Duitse Oostzeehavens en Denemarken.

Van de Gitana heb ik nog een filmpje, gemaakt in 1999, dat kun je bekijken als je HIER klikt.

groet Harry

Afbeelding
Vader en zoon liggen de feestdagen over in de Farmsumerhaven in Delfzijl.
3-1-1998
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Eef T

Bericht door Eef T »

Leuk filmpje Harry, dat doe bij mij weer oude tijden herleven. Ook hier ben ik vele keren geschut. Jammer dat de Gitana verkocht is, ik heb het altijd een van de mooiste schepen gevonden zeker toen ze nog als Banjaard vaarde met houten luiken. Eigenlijk mogen we nog blij zijn dat ze het zo lang onder Nederlandse vlag heeft volgehouden.
Mvg, Eef.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ja Eef zo verdwijnt langzaam maar zeker een boeiende tak uit de binnenvaart. 'Kleine jongens' worden groot, moet je maar rekenen :lol:

Op het kustvaartforum plaatste ik de volgende foto:

Afbeelding

Een kaart van Neuss am Rhein met de Duitse coaster Ulmbrueder 7.
Dit schip is in 1972 aan K.H. Broekmeulen in Ridderkerk verkocht en omgedoopt in ??? Aanvankelijk dacht ik dat dit de latere Johanna B van Broekmeulen was maar die is op de Büsumer Werft gebouwd en deze Ulmbrueder 7 bij de Stülcken Werft in Hamburg. De schepen lijken wel sterk op elkaar. Heeft Broekmeulen er twee gehad???
Van Ben kreeg ik de volgende reaktie
Een paar bijdragen terug vroeg Wrijfhout:Heeft Broekmeulen er twee gehad???
Hier het antwoord: De Johanna-B is de ex Duitse Paulina, 1954 bij de Büsumer Schiffswerft gebouwd. De Ulmbrüder 7 werd in 1952 gebouwd bij H.C. Stülcken Sohn, Hamburg en werd in 1972 aan Broekmeulen verkocht als Lucetta en kwam in de binnenvaart. Qua afmetingen konden het wel zusterschepen zijn.
Mijn vraag is nu: wie heeft die Lucetta gekend. Ik kan mij alleen de Jozina B van Bartels herinneren maar dat is de ex-Johanna B.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Wrijfhout maakte deze foto vorig jaar van de Eben Haezer ex binnen-buitenvaarder Dolfijn. Zij werd in 1956 gebouwd bij Scheepswerf Kruibeke, Kruibeke voor R. Schurink, Rotterdam als Dolfijn.

Afbeelding
Foto: ©Harry de Groot.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Van een kennis kreeg ik de volgende tip: weet je wel dat Linquenda van Kamstra, een binnenschip, ook in de Hamburgvaart heeft gezeten?
Hij gaf me wat ex namen door en brandmerken waardoor er ergens een heel klein lichtje ging branden.

De Linquenda is in 1916 in Hoogezand gebouwd door Gebr. v.d. Werf, waarschijnlijk als Neeltje. Oorspronkelijk een Fries maatkastje. Vervolgens komen de namen Truus en Lotus naar boven, namen die ik nog niet heb kunnen verifiëren. Dan moet het schip de naam Bart hebben gekregen en die naam is wel bekend in het IVR register van 1951. Toenmalige eigenaar was schipper H. Wentink uit Groningen. Brandmerk 2602 B Gron 1951 - eur.nr. 2202602 en onder dat nummer staat het schip nog bekend.

Over de naam Bart heb ik ooit in een boek iets gelezen. Maar ik weet niet meer in welk. Er zou op een gegeven moment ergens (Delfzijl?) een binnenschip door de bank verkocht worden en dat is door de koper omgebouwd tot Wad- en Sontvaarder. De naam zou Bart zijn! Kan iemand anders zich dit herinneren? In de kustvaartregisters kom ik alleen de r.q. Bart tegen maar op een anischt van het oude dok in Delfzijl kom ik een stukje schip tegen waarop BART is te lezen. Het schip zou weer in de binnenvaart gekomen zijn.

Afbeelding
De Bart die misschien later als Bona Spes, Burgzand en vandaag de dag nog als Linquenda door het leven gaat.

In 1951 is het schip opnieuw gemeten blijkt uit het brandmerk. Dat zou het moment kunnen zijn dat er weer op binnenvaart werd over geschakeld.

Wentink verkoopt zijn schip aan R. Haar uit Groningen die het de naam Bona Spes geeft. In 1961 staat een 120 pk H.M.G. (Hanseatische Motoren Gesellschaft) uit 1956. In 1951 is sprake van een 200 pk H.M.G. uit 1946. De tonnenmaat is 227 ton op een lengte van 31.50 mtr. x 6.09 mtr.

Afbeelding
De Bona Spes verlaat de Prinses Margrietsluis in Lemmer. Wat verder naar achteren de luxemotor Zephyr van De Groot, een voormalige Wad en Sontvaarder.

Afbeelding
De Bona Spes van achteren gefotografeerd. Duidelijk te zien zijn de patrijspoorten in de roef.

In welke periode het schip in de Hamburgvaart heeft gezeten is mij niet duidelijk. Wie weet dat wel?

Afbeelding
De inmidels met tien meter gegroeide Linquenda.

Van de Burgzand moet ik ook nog ergens een foto hebben maar waar??

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Eef T

Bericht door Eef T »

Harry, voor wat betreft het boek waar je het over had, kijk eens in "De schepen van de familie Westers" op blz 33, en blz 113/114.
Mvg, Eef.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Samen zijn we sterk Eef. Ik wist dat ik de klok ergens had gehoord, gelukkig dat jij de klepel wist :wink:

Het plaatje is nu helemaal helder.

Nu ben ik nog benieuwd of dat Hamburg varen klopt. Of dat dat verhaal is opgehangen aan het voornemen om met de Bart buiten te gaan varen. Uit die ombouw zullen de patrijspoorten wel stammen.

Eef nogmaals bedankt, ik kon het me niet meer herinneren, zo'n verhaal gaat nu ook veel meer leven nu de foto's er bij komen.

groet Harry

Voor degene die het boek niet heeft heb ik de bewuste bladzijde 33 even gekopieerd.

Het zeer aanbevelenswaardige boek

De schepen van de Familie Wester(s)
G.J. Mulder
ISBN 90 9012165X


is volgens mij nog altijd in de handel en ik meen het nog in het Scheepvaartmuseum in Groningen in de winkel gezien te hebben.

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Wrijfhout schreef: De Linquenda is in 1916 in Hoogezand gebouwd door Gebr. v.d. Werf, waarschijnlijk als Neeltje. Oorspronkelijk een Fries maatkastje. Vervolgens komen de namen Truus en Lotus naar boven.

Dan moet dit de Neeltje zijn, achterop de foto staat: 1916, Neeltje:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Over de Lauwerszee nog het volgende. In 1999 sprak ik de eerste eigenaar, Roel de Groot, en hij vertelde mij dat de Lauwerszee vanaf het begin onder Nederlandse vlag in de Denemarkenvaart heeft gezeten. Een paar jaar later verkreeg hij op "slinkse"wijze via de Panamese consul zeepapieren van het American Bureau of Shipping. Er moesten toen wel pontonluiken op het schip komen, maar daarna zijn er reizen tot boven in de Botnishe Golf meegemaakt.
In Lloyd's Register 1985/86 wordt als bouwwerf vermeld Sleephelling, Scheveningen, bouwnummer. 111, andere bronnen geven echter scheepswerf De Uitkomst, Zaandam. nummer onbekend. Nummer 9 van deze werf, m.s. Adio, had ook dezelfde afmetingen en motor.
Plaats reactie