Luxe motors.
Always Ready
Leuk om een foto van de Always Ready te zien.
even een aanvulling op het bovenstaande, Klaas van den Akker, ( de vorige eigenaar) heeft bijna heel zijn leven met zijn zuster Netty gevaren op dit schip, dus niet zijn moeder. vorige week heb ik Klaas en Netty nog gesproken en ben eigenlijk vergeten te vragen waarom er altijd Haarlem als thuishaven op het schip is blijven staan , want sinds jaar en dag woont de fam. v.d. Akker aan de Oostkade te Spijkenisse , vermoedelijk heeft Henne v.d. Akker, de vader van Klaas dit schip laten bouwen, er stond tot voor enige jaren een 1 cylinder 30 pk blauwe deutz in, er waren nog een aantal broers van Henne v.d. Akker en kinderen daarvan die met soortgelijke scheepjes met mast , giek en grijper welke op luchtdruk opende en sloot oeververdedigings werken of overslag werkzaamheden uitvoerden. volgens IVR, Always Ready euronr. 2308919, bouwj. 1930 werf de Hoop Leiden, 26m bij 4.30m, 72 ton, 81 kw scania.
Gr. Arie
even een aanvulling op het bovenstaande, Klaas van den Akker, ( de vorige eigenaar) heeft bijna heel zijn leven met zijn zuster Netty gevaren op dit schip, dus niet zijn moeder. vorige week heb ik Klaas en Netty nog gesproken en ben eigenlijk vergeten te vragen waarom er altijd Haarlem als thuishaven op het schip is blijven staan , want sinds jaar en dag woont de fam. v.d. Akker aan de Oostkade te Spijkenisse , vermoedelijk heeft Henne v.d. Akker, de vader van Klaas dit schip laten bouwen, er stond tot voor enige jaren een 1 cylinder 30 pk blauwe deutz in, er waren nog een aantal broers van Henne v.d. Akker en kinderen daarvan die met soortgelijke scheepjes met mast , giek en grijper welke op luchtdruk opende en sloot oeververdedigings werken of overslag werkzaamheden uitvoerden. volgens IVR, Always Ready euronr. 2308919, bouwj. 1930 werf de Hoop Leiden, 26m bij 4.30m, 72 ton, 81 kw scania.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
hoi Arie,even een vraag.Hoe komen jullie in de IVR-registers.Ik zie dit vaker op het forum en lees dan altijd dat dit op internet opgezocht is,maar ik kan het niet vinden.Ik ga ervan uit dat dit een registratie databank van schepen is en dat loopt tot ver voor de oorlog.,zoals ik dat begrijp.Dus ,als je mij enige uitleg kunt geven ,dan graag.
gr.Fred
gr.Fred
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Luxe motors
Hier een foto die ik afgelopen zaterdag maakte van de op pagina 31 vermelde "Henja" op zijn al jaren vaste ligplaats in Diemen bij de voormalige energiecentrale ligt;
Het plaatje is niet zo mooi maar ik heb het dan ook twee maal ingezoomt,
maar je kan zien dat het de voormelde "Henja"is.
Gr, Kees.
Het plaatje is niet zo mooi maar ik heb het dan ook twee maal ingezoomt,
maar je kan zien dat het de voormelde "Henja"is.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
- Locatie: Loon op zand
-
- Berichten: 28535
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
- Locatie: Loon op zand
-
- Berichten: 28535
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Excelsior
Van de LVBHB website (www.lvbhb.nl)
Naam: Excelsior
Type: Luxe motor
Bouwjaar: 1924
Werf: te Papendrecht
Afmetingen: 29.05 x 5,08m
Diepgang: 1,10 m
Hoogte: Laadmast 12,50 m, kruiplijn 3,40, met de stuurhut plat 2,80 m
Tonnage: 169 t
Motor: DAF 575 met Turbo.
Eigenaar: Hans Verël en Mieke Goossens
Geschiedenis:
- 1924 De Onderneming wordt gebouwd in opdracht van dhr Panman in Papendrecht. Het schip is 29,05m lang en 5.08m breed. Het is uitgevoerd met een laadmast.
- In 1927 wordt het schip teboekgesteld in Dordrecht: 233 B Dord 1227 - 1927 tot 1986. De tonnage van het schip wordt vergroot door kalfdekken te plaatsen, De laadmast wordt verwijderd. Er komt een nieuwe motor in : DAF 575 met Turbo ( waarschijnlijk zo rond 1953) Rond die tijd wordt ook de de roef verhoogd, en een theehut voor de stuurhut geplaatst.
- 1986 tot 2003 Er wordt weer een laadmast geplaatst voor het historisch uiterlijk.
- 2003 tot Heden. De laadmast is weer verwijderd, en het schip wordt verder geschikt gemaakt voor bewoning en varen.
- 16 november 2006 is het schip opgenomen in het register varende monumenten van het FONV.
De luxe motor Excelsior is op dit moment in het bezit van Hans Verel en Mieke Goossens, en heeft een ligplaats in de historische motorschepen haven in Schiedam.
De Excelsior is een luxe motor waarvan het historisch uiterlijk goed bewaard is gebleven, en op dit moment zijn we bezig om zoveel mogelijk van de geschiedenis van het schip op te zoeken. Het schip is in 1924 gebouwd op een werf in Papendrecht waarvan de naam niet bekend is. De opdracht tot de bouw is gegeven door dhr Panman, hij heeft het schip voor f 38000,= laten bouwen. Dhr Panman heeft waarschijnlijk de eerste jaren zelf op het schip gevaren. Er stond toen een 2 cilinder motor in. Het merk daarvan is niet bekend. Later heeft hij het schip over gedaan aan zijn dochter, die toen getrouwd was met dhr C. Draaijer. De dochter en haar man hebben tot 1986 beroepsmatig met het schip gevaren. De naam van het schip was toen Onderneming. Na 1986 zijn er twee volgende eigenaren geweest dhr van der Starre uit Leiden, en dhr Schenk uit Nieuwegein. Deze twee eigenaren hebben het schip min of meer geschikt gemaakt voor bewoning. Zij hebben er geen vracht meer mee gevaren. In 2003 hebben wij het schip gekocht.
Wij missen nog enkele details in de geschiedenis van ons schip. Als er iemand is die daar wat meer van weet dan willen wij dat graag horen.
Hans Verël
e-mail: info@braaf.com
Naam: Excelsior
Type: Luxe motor
Bouwjaar: 1924
Werf: te Papendrecht
Afmetingen: 29.05 x 5,08m
Diepgang: 1,10 m
Hoogte: Laadmast 12,50 m, kruiplijn 3,40, met de stuurhut plat 2,80 m
Tonnage: 169 t
Motor: DAF 575 met Turbo.
Eigenaar: Hans Verël en Mieke Goossens
Geschiedenis:
- 1924 De Onderneming wordt gebouwd in opdracht van dhr Panman in Papendrecht. Het schip is 29,05m lang en 5.08m breed. Het is uitgevoerd met een laadmast.
- In 1927 wordt het schip teboekgesteld in Dordrecht: 233 B Dord 1227 - 1927 tot 1986. De tonnage van het schip wordt vergroot door kalfdekken te plaatsen, De laadmast wordt verwijderd. Er komt een nieuwe motor in : DAF 575 met Turbo ( waarschijnlijk zo rond 1953) Rond die tijd wordt ook de de roef verhoogd, en een theehut voor de stuurhut geplaatst.
- 1986 tot 2003 Er wordt weer een laadmast geplaatst voor het historisch uiterlijk.
- 2003 tot Heden. De laadmast is weer verwijderd, en het schip wordt verder geschikt gemaakt voor bewoning en varen.
- 16 november 2006 is het schip opgenomen in het register varende monumenten van het FONV.
De luxe motor Excelsior is op dit moment in het bezit van Hans Verel en Mieke Goossens, en heeft een ligplaats in de historische motorschepen haven in Schiedam.
De Excelsior is een luxe motor waarvan het historisch uiterlijk goed bewaard is gebleven, en op dit moment zijn we bezig om zoveel mogelijk van de geschiedenis van het schip op te zoeken. Het schip is in 1924 gebouwd op een werf in Papendrecht waarvan de naam niet bekend is. De opdracht tot de bouw is gegeven door dhr Panman, hij heeft het schip voor f 38000,= laten bouwen. Dhr Panman heeft waarschijnlijk de eerste jaren zelf op het schip gevaren. Er stond toen een 2 cilinder motor in. Het merk daarvan is niet bekend. Later heeft hij het schip over gedaan aan zijn dochter, die toen getrouwd was met dhr C. Draaijer. De dochter en haar man hebben tot 1986 beroepsmatig met het schip gevaren. De naam van het schip was toen Onderneming. Na 1986 zijn er twee volgende eigenaren geweest dhr van der Starre uit Leiden, en dhr Schenk uit Nieuwegein. Deze twee eigenaren hebben het schip min of meer geschikt gemaakt voor bewoning. Zij hebben er geen vracht meer mee gevaren. In 2003 hebben wij het schip gekocht.
Wij missen nog enkele details in de geschiedenis van ons schip. Als er iemand is die daar wat meer van weet dan willen wij dat graag horen.
Hans Verël
e-mail: info@braaf.com
-
- Berichten: 28535
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer: