klipper schreef: ↑07 jul 2019 12:07
het was een hele belevenis, als vd Wal de motor van de kleine Allegonda aan het draaien probeerde te krijgen. Dan verdween het scheepje en een deel van de omgeving in een rook gordijn!. Hr vd wal had daar geen moeite mee, was een bijzondere man. Gr
Dit bevestigd mijn vermoeden dat het een 2D25 "bakjeknapper" Brons was, want die produceerden een aardig pufje! als ze verdieseld waren dan rookten ze amper nog.
Ik dacht dat het klein scheepje buitenop de Maria Petronella van Zuiderwijk uit Poeldijk was. De L1558 N 19.77 x 3.22 hij lag begin jaren 2000 nog in de Gantel in Poeldijk. BHS nummer 14371 ( alleen voor leden).
Fata Morgana , 38,11 x 6,29 x 2,44 , 291 ton , Bouwjaar 1930 , Werf Gebr.Boot in Leiderdorp ( Nederland ) , 240 pk Mercedes Benz , ex Fata Morgana , eigenaar van Loon & Zn in Hardinxveld , ENI 03030922
Foto's gemaakt op 11-04-2019 in Oosterhout aan de Waal.
De keggen zitten verkeerd, die moeten van voren vandaan aangeslagen worden: De zee slaat ze vast. Dat zal bij Smedeman wel niet zo geweest zijn.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Helemaal waar Kees!
Ik ken het ook niet anders. De huidige eigenaar heeft eerder meerdere thames barges gerestaureerd en moet dat eigenlijk ook wel beter weten...
Het zijn natuurlijk wel Engelse hè nou staan de spalkijzers ook recht is ook al vreemd natuurlijk bij ons kon je eigenlijk de spieën of keggen al wat je gewend ben of geleerd was niet eens verkeerd doen of je moet wel erg het padje kwijt zijn op de dekjes met lossen spalkhaken wel maar dat werd dan wel uit gelegd
Ik heb zelf ook een tijdje in Engeland op een Thames barge gevaren, daar werd er ook altijd penibel opgelet dat de keggen van voor naar achter gestoken werden. Dat ze daar links rijden is een keuze, maar de golven komen daardoor niet opeens van achteren naar voren door het gangboord
Gerben het laatste wat je zeg is zeker wel vaak als je voor het zeetje uitvaart lopen ze zeker van achter naar voren door het gangboord of over de luiken en krijg je vaak veel meer water aan dek en of op de luiken er zit niet zoveel geweld achter, als je in de wind vaart tegengestelde krachten vandaar dat de spieën van voren naar achteren vast geslagen