Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Luxe motors.

Bericht door Jinny B »

Het zal wel komen doordat zandboten altijd haast hebben...
Jakkeren is snel gaan, afraffelen...
Dat kunnen die zandboten...
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Luxe motors.

Bericht door Tim76 »

Ja, die term gebruikte mijn vader ook altijd. In tegenstelling tot de beursschippers, die eens per 2 weken of daaromtrent een reisje deden. Het was nogal een contrast... ;)

Groeten van Tim
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Luxe motors.

Bericht door Arie »

maarpol schreef: 07 feb 2020 16:52 Zandhazen en zandjakkers heel bekende begreepen toen der tijd.

Herrinner me nog goed dat iedere Zondag avond even na 12 het leven begon . Tabak Tabak Tabak etc etc. Maar er waaren er ook menigmaal bij die zeeker een snelle klok hadden en zodoende een half uurtje vroeger de Ijssel ui draaide
Bekende storys, mijn vader, geboren 1916 vaak horen vertellen dat menige ijsselman zondagavond om 23.45 op zijn kousen de machinekamer inging en de veelal Industrie gloeikop alvast ging warm stoken en als de kerkklok middernacht sloeg dan ging gelijk de kar aan de gang en " jakkeren maar

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Luxe motors.

Bericht door maarpol »

Arie schreef: 09 feb 2020 17:17
maarpol schreef: 07 feb 2020 16:52 Zandhazen en zandjakkers heel bekende begreepen toen der tijd.

Herrinner me nog goed dat iedere Zondag avond even na 12 het leven begon . Tabak Tabak Tabak etc etc. Maar er waaren er ook menigmaal bij die zeeker een snelle klok hadden en zodoende een half uurtje vroeger de Ijssel ui draaide
Bekende storys, mijn vader, geboren 1916 vaak horen vertellen dat menige ijsselman zondagavond om 23.45 op zijn kousen de machinekamer inging en de veelal Industrie gloeikop alvast ging warm stoken en als de kerkklok middernacht sloeg dan ging gelijk de kar aan de gang en " jakkeren maar

Gr. Arie
Klopt :D :D :D :D
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Edith
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2019 16:34

Re: Luxe motors.

Bericht door Edith »

Wil even reageren op blz.398 vraag over schip Martha. In dejaren 50 voer er een luxe motor van uit Groningen volgens mij schipper Veeninga deze kwam meestalwerfen bij Barkemijer vierverlaten Voor zover ik weet in een regelmatige dienst semibeurtvaart karton of zoiets vergroten edith.ml
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Luxe motors.

Bericht door Arie »

Edith schreef: 09 feb 2020 19:56 Wil even reageren op blz.398 vraag over schip Martha. In dejaren 50 voer er een luxe motor van uit Groningen volgens mij schipper Veeninga deze kwam meestalwerfen bij Barkemijer vierverlaten Voor zover ik weet in een regelmatige dienst semibeurtvaart karton of zoiets vergroten edith.ml
Zeer wel mogelijk dat het die Martha betreft
Ik ken het schip vanaf 1983, ze lag toen in de Coolhaven, de eigenaar schipper Woning was overleden, ze is toen gekocht door JEH Baris uit Spijkenisse, deze verkocht haar omstreeks 1986 aan Barend vd Gaag uit Spijkenisse, Vd Gaag verkocht de Martha omstreeks 1989 aan iemand uit Amsterdam welke haar liet inkorten en tot varend woonschip verbouwde.
Ergens aan het beging van dit topic stond een foto van deze Martha

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Luxe Motors

Bericht door Arie »

Botje schreef: 01 apr 2010 16:56 De Fata Morgana baggeren in Roode Vaart noord.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fata Morgana 03030922 283 Ton L= 38.06 B=6.29 D=2.40 Mercedes Benz 270 PK (hierbij twijfel ik wel het geluid is meer van een GM)
gebouwd in 1930 bij de Hoop Leiden
Eigenaar: VOF van Loon en Zoon.
Zomer 2019 hr van Loon gesproken
Via via heeft hij de 100 pk 2cilinder Deutz VM welke in de Fata Morgana gestaan heeft weer terug kunnen kopen, deze VM Deutz komt niet in t schip terug maar word wel opgeknapt en komt als bezichtigings object in het bedrijf te staan

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Luxe motors.

Bericht door Westeind »

ik plaats hier even een foto voor Arie, hij zal em van tekst voorzien ;)
[IMG]http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/FOqAgS.jpg[/IMG]


nou Arie zoals je ziet lukt t mij ook al niet meer om gewoon fotos te plaatsen, dus dan moet men de link maar openen, geen idee wat dit nu weer voor ongein is
vaar om te leven (niet andersom)
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Luxe motors.

Bericht door Arie »

Westeind schreef: 11 feb 2020 16:42 ik plaats hier even een foto voor Arie, hij zal em van tekst voorzien ;)
[IMG]http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/FOqAgS.jpg[/IMG]
Hartelijk dank Bram voor het plaatsen van de foto.
Qua jaartal had topic "oude doos"ook mogelijk gewest want deze foto dateert van ongeveer 1985.
De Fortuna II, Fortuna en Martha zijn dan van JEH Baris uit Spijkenisse, waar de schepen dan ook op deze foto afgemeerd liggen
De Fortuna II is gebouwd als Vertrouwen voor den Rooijen uit Oude Tonge en vaart nu nog als passagiersschip Lotte
De Fortuna is een ex Lahn schip, ze is door Baris in 1992/1993 omgebouwd tot partyschip en vaart sinds 2000 als partyschip Organza van Deventer.
De Martha is omstreeks 1986 verkocht aan B vd Gaag uit Spijkenisse, scheepsnaam Martha, dit schip is medio 1991 verkocht en is sindsdien een varend woonschip met als thuishaven Amsterdam.
Ooit heeft er een foto van de Martha op het topic luxe motor gestaan dat ze nog met houten luikenkap geladen in Groningen vaart, helaas kan ik die foto niet meer vinden, heeft iemand die foto nog?

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Luxe motors.

Bericht door mastodont »

Afbeelding
Plaats reactie