Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Mijn neef Bob Flobbe uit Delfzijl bouwt wel eens wat modellen.
Hier staat hij bij twee van zijn schepen:

Op de voorgrond staat de Flevo, gebouwd bij Vos voor onze opa, Geert Schouwstra in 1928. Het model is gemaakt in 1963, toen mijn opa het schip verkocht. Later voer het als Hoop II van Oudewater. Verdere informatie staat eerder in dit onderwerp.

Daar achter staat een model van één van de Harlinger kempenaars, waar we ook al eerder over schreven. Dat model werd gebouwd in begin 1961.

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Simon Lagerburg mailde mij onderstaande foto met een interessant verhaal wat de foto des te waardevoller maakt.

Afbeelding

Na heel veel uren kijk- en leesplezier op het Binnenvaartforum wilde ik onlangs ook wel eens een bijdrage leveren. Dit bleek lastiger dan gedacht want na aanmelding bleek het niet mogelijk om rechtstreeks foto's op het forum te zetten. Het schijnt via een omweg wél te kunnen maar ik ben er nog niet achter hoe.
Vandaar mail ik de foto maar naar jou zodat jij hem eventueel op het forum kunt zetten.
Het gaat om een foto van de luxe motor "Hoop op Zegen" van mijn grootvader, Adrianus Lagerburg uit Edam. De foto is begin jaren vijftig genomen ergens in een haventje van een steenfabriek langs de Waal.
Het scheepje was 24 meter lang en naar ik meen maar 3,90 meter breed. Die breedte was om in Hilversum te kunnen komen maar als ik het goed heb begrepen is het schip daar nooit geweest.
Eerst was het schip 52 ton maar nadat er kalfsdekken gelegd waren 80 ton.
Mijn overgrootvader heeft het schip in 1924 laten bouwen (werf onbekend) en toen mijn grootouders in 1928 gingen trouwen hebben ze het schip voor 10.000,00 gulden gekocht en zijn zij er mee gaan varen.
Voor zover ik weet stond er eerst een motor in van Italiaanse makelij, maar na jaren van veel reparaties is er een 1-cilinder Kromhout in gezet. Als kind had opa dan ook de bijnaam "opa tuf-tuf", naar het tuf-tuf geluid wat wij altijd hoorden als hij eens voorbij voer.
Omdat ik het hele kasboek van mijn grootvader heb kom ik nog wel eens interessante dingen tegen.
Zo werd er tot en met 1957 ook nog regelmatig een sleepje meegenomen en in 1960 werd er electriciteit aangelegd aan boord.
Een ander leuk detail is dat ze in 1954 4 motoren naar de werf in Millingen hebben vervoerd waarvan er 2 bestemd waren voor de "Staatsmijn Beatrix".
In 1968 heeft mijn grootvader zijn laatste actieve reis gedaan maar heeft tot zijn dood, in 1980, op het schip gewoond.
Zo'n jaar of tien geleden heb ik het schip voor het laatst zien varen op het Albertkanaal in Merksem maar was toen al in een hele slechte staat.

Simon Lagerburg
m/s "Hoop op Zegen"
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Aneja in de zomer van 1992 in Wemeldinge...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Luxe motors

Bericht door Kees Keijzer »

Harry; 'Aneja' Vermeij St. Philipsland ,Je kan de veranderingen al zien;
De winkelschepen van Wagenaar en Landtsheer zijn al weg binnen het steiger, sinds in 1975 het Schelde-Rijnkanaal klaar was was de vaart door het kanaal door Zuid-Beveland een stuk minder druk en dat konden de parlevinkers ,olieboeren en andere neringdoenden wel merken.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
In 1929 bouwde scheepswerf Apol deze luxe motor onder de naam Maria voor kermisexploitant Jan Johannes Koopal in Leeuwarden. Na enkele keren te zijn verhandeld komt het schip in 1930 in handen van aardappelhandelaar Jacob Feenstra in Zwartsluis die het de naam Linquenda geeft. Na zevenentwintig jaar wordt het schip verkocht aan de uit Griekenland afkomstige schipper Demitrios Kokkinos die er vervolgens Stelmar op zet. Tegenwoordig is een sinds kort hier aangemelde oud-schipper eigenaar van dit moois en heet het schip Mastodont. Het zal mij benieuwen hoe snel hij zijn schip op het Forum heeft gevonden :lol:

Deze foto is een deelvergroting uit een ansichtkaart van Zwartsluis.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Frederic
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 apr 2005 20:16
Locatie: Oostende
Contacteer:

Bericht door Frederic »

Ik weet niet of ik in de juiste topic zit met deze Katwijker uit 1912. Het schip heet nu Minart, vroeger iets van Veetransport 10 of Veevervoer 10...

Kent iemand meer van dit scheepje?

Afbeelding

Er staat een 2 cyl. Kromhout motor in het scheepje.

Alvast bedankt
Frederic
Mvg,
Frederic

--------------
MS Watergeus
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding


hier ligt tegen de wal in Parijs de Johanna van de fransman Olievier Oet
hij heeft het schip gekocht in nederland ,het lag in Gorinchem
het schip heeft jaren lang vast cement gevaren van de ENCI door nederland
ik heb heb schip voor hem naar de lichtstad gebracht
misschien al wel 20 jaar geleden maar er zullen nog wel vaste mannen zijn die het schip kennen
langs zij de Johanna ligt de Falstaf een belze motor en daar naast ik zei de gek
de Mastodont
drie in een is tie even mooi?
gr
Leo
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

luxe motoren

Bericht door mastodont »

Afbeelding
voor vanavond sluit ik af met mijn eigen schip de Mastodont,ex Kent Petra ,ex Petra,ex Linquenda,ex Maria
affijn als je de geschiedenis wil weten moet je maar het mooie boek van de scheepswerf Appol lezen
ik heb er diverse op gezet ,zo links en rechts maar dat was om te oefenen
kees heeft het wel goed uitgelegd maar je moet er tog wel een beetje handig heid in krijgen

ik hoop dat jullie je er niet te veel aan storen
gr
Leo
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

luxe motoren

Bericht door mastodont »

Afbeelding


geen idee wie dit vroeger was maar wel leuk omgebouwd
gr
leo
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

luxe motoren

Bericht door mastodont »

Afbeelding


deze trof ik vorige vakantie in Maastricht
nog in redelijke sttat dacht ik
leo
Plaats reactie