Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Luxe motors.

Bericht door Wrijfhout »

Kees Keijzer schreef:Hierbij nog een foto uit de prive verzameling van de familie Grinwis van de 'Norma';
Afbeelding
Ik was benieuwd naar de verdere levensloop van de Norma en vond hem in mijn archief terug als de Twee Gebroeders van Kamperman.
Afbeelding
In 1981 had het schip de naam Maurits, in de negentiger jaren kan ik hem niet meer traceren, gesloopt? Of misschien, ingekort, een tweede leven in de recreatievaart? Wie weet het.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Frederic
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 apr 2005 20:16
Locatie: Oostende
Contacteer:

Bericht door Frederic »

Enkele losse schepen:

De Wilhelmina aan de Javakade te Amsterdam:
Afbeelding

De Morgenster aan de Javakade te Amsterdam:
Afbeelding

en de Watergeus te Brugge:
Afbeelding
(Groter formaat: klik hier)
Mvg,
Frederic

--------------
MS Watergeus
fata morgana

Bericht door fata morgana »

Afbeelding
Was afgelopen weekeind in het centrum van Groningen. We reden met de bus naar het centrum en in de bus zag ik deze luxe motor liggen. De naam is leesbaar, het is de Rival en hij schreef Delfzijl. Verder zijn mij geen gegevens bekend, maar misschien dat iemand hem herkend.

Groetjes Teunis
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Rival

Bericht door Arie »

Een leuk schip, de Rival, zo te zien een scheepje wat wellicht het wad op ging, maar zo van vooraf gezien lijkt het mij geen luxe motor achterschip.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Teunis dat is het voormalige schip van de overleden zeeschilder Rieks Hamminga, het is een motor met een 'kogelkontje', geen luxemotor.
Het schip is dacht ik gebouwd door Barkmeijer in Vierverlaten.

gr.

Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Wie wet hier meer over

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Wim Geerling
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Bericht door Wim Geerling »

Ik ken dit schip als Tempora van Hannus van Meieren uit Culemborg, het was toen een zelflosser met mast en giek. Later werd het de Heiltje van Henk Mosterd volgens mij uit Leerdam, hierna volgens mij in de recreatie vaart terecht gekomen. Het schip licht nu in het bovenste haventje bij de betoncentrale van v.d.Velde op Kralingseveer.
Groeten Wim
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Wim

Bedankt voor de info,de foto's zijn genomen op de Houkesloot in Sneek

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Gerwin Nysingh

Bericht door Gerwin Nysingh »

L.S.,

Mijn naam is Gerwin Nysingh. Ik heb een tijdje rondgekeken op dit forum omdat ik op zoek ben naar historisch materiaal en verhalen over kleine motorschepen. Ik ben filmmaker en tevens bewoner van een luxe-motor. De geschiedenis van mijn schip en de de verhalen van mijn buren, de gebroeders Oelen, (zie de foto's) hebben me steeds meer nieuwsgierig gemaakt naar het leven en werken met de kleine motorschepen.
Het verhaal van deze kleine motorschepen begint aan het begin van de vorige eeuw en stopt met het sluiten van de schipperbeurs aan het einde van de eeuw. Op een uitzondering na zijn deze schepen verdwenen uit de vaart en gesloopt of omgebouwd tot woonschip (ook een mooie bestemming hoor). Ze hebben in de turfvaart en in de beurtvaart gevaren of tijdens bieten en aardappelcampagnes gevaren of zoals mijn schip stenen gevaren voor de aflsluitdijk... , kortom ze hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de economie, het transport en ons leven.
Ik zou graag een monument willen maken voor deze schepen en hun schippersfamilies in de vorm van een film of interactieve dvd-rom en hiervoor ben ik op zoek naar mensen die hun persoonlijke verhaal willen vertellen van het werken en leven met een klein motorschip. Het gaat om alledaagse verhalen, wat was de lading, waar voer men langs, hoe verliep de handel en wandel... het gaat me niet om sensationele verhalen maar meer alledaagse schetsen. Graag zou ik in contact komen met mensen die gevaren hebben in de hoogtijdagen met een klein motorschip.
Wie kan me verder helpen met dit project? Wie kent iemand die iets zou kunnen vertellen? Wie heeft foto's die ik eventueel zou mogen scannen en gebruiken?

Ik hoop iets te horen, vriendelijke groet,

Gerwin Nysingh
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

dan moet je even kijken bij het onderwerp: in vroeger jaren deklast varen
nu op de tweede pagina
daar klik je even op de pb van de mannen die het onderwerp een mooie slinger gegeven hebben
Dik Mudde woonachtig in Terneuzen
en Wim van Leeuwen woonachtig in Papendrecht
ik ken ze beide persoonlijk
ze zijn op leeftijd en kunnen goed vertellen over vroeger
ze hebben alle twee als voor opleiding een klein schip gevaren
daar kun je al mee starten
gr
leo
Plaats reactie