Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
fré
Berichten: 236
Lid geworden op: 17 jan 2005 13:12
Locatie: scheemda

Bericht door fré »

Hallo Wim,

Je zou eens kunnen informeren bij de bibliotheek naar de boeken van ons forumlid Harry de Groot, Schepen van de binnenvaart en Volaan Vooruit, in deze boeken worden de diverse scheepstypen beschreven. Wellicht dat je daar iets mee kunt!

Fré
"De tijd zal 't leren"
Wim Geerling
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Bericht door Wim Geerling »

Hallo Fre,
Bedankt voor je reactie. Na enig zoeken op internet kwam ik binnenvaarttaal.nl tegen met de volgende omschrijving.
Luxemotor, type motorschip met fraaie zeeg,waarvan het laagste punt dichtbij de achterkant van het ruim ligt en die bij het voorschip beduidend hoger is dan bij het achterschip. Verder een (luxe ingerichte) salonroef, een stuurhut die meestal op een verhoging, een uitbouw van de machinekamer staat. Achter het ruim liggen de dekken en gangboorden gelijk met de bovenrant van het vaartuig. Oorspronkelijk met hulptuig, later vaak met huistuig, die vooral inde zandvaart lang gehandhaaft bleef,waardoor deze schepen de naam zelflosser kregen.
Wim
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Hallo Wim,
Ter aanvulling uit: 'Schepen die blijven' auteur Henk Bos uitgegeven door de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB).
Moi,
Anne

Afbeelding

Afbeelding
Wim Geerling
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Bericht door Wim Geerling »

Hallo Anne
Bedankt hiervoor, als mijn zoon vrijdag weer aanboord komt zal ik hem dit laten zien hier kan hij vast wat mee
Wim
Frederic
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 apr 2005 20:16
Locatie: Oostende
Contacteer:

Bericht door Frederic »

Was gisteren even in Veurne en kwam daar een mooie Luxe Motor tegen, de Actief. Heb wat staan praten met de man. Het schip werd in 1925 gebouwd, is 27 meter lang en met een DAF motor uitgerust. Tot 25 jaar terug deed het schip dienst als een kraanschip. Den en kabine voor stuurhut heeft de man zelf gebouwd. Het schip had geen Europanummer, noch wist de man meer over zijn schip te vertellen.

Zelf heb ik een Actief gevonden die als kraanschip dienst (deed/doet). Echter deze is van 1931 (gebouwd bij Apol).

Weet iemand meer?

Afbeelding
Mvg,
Frederic

--------------
MS Watergeus
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Kleinste Luxe motor???

Bericht door Gerben »

De kleinste luxe motor???

Afbeelding

Gespot bij Hassailt
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Shlee Ella

Bericht door Gerben »

Deze luxe motor is afgelopen winter bij de SRF in Harlingen omgebouwd voor een Ierse eigenaar.
Ik heb haar in April van Harlingen naar Gent gevaren, onderweg geprobeert de iegenaar het manoevreren enigszins bij te brengen, vanaf Gent is de eigenaar zelf op stap... Dikke John Deere en een dikke boegschroef... maar ja, als je nog nooit iets groters als een negen meter zeilboot gevaren hebt...

Ze is van zeeuwse afkomst, brandmerk Zierikzee, helaas heb ik het nummer niet overgenomen.

Afbeelding
ron b
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:19
Locatie: Zaanstreek- Waterland

Bericht door ron b »

Tijdens onze vakantie met ons jachtje naar de zeeuwse stromen geweest.
Onderweg ook diverse schepen gespot, zal ze de komende tijd in de diverse sub fora,s plaatsen.

Op de Hollandse IJssel genoeg moois te zien,
Afbeelding
De Goede Gunst.

Oudekerk aan de IJssel,
Afbeelding
De Tijdgeest.

Dordtse kil,
Afbeelding

Afbeelding
Dit schip kan ik helaas niet identificeren, kan op de den geen europanr. onderscheiden, en de tweede foto is helaas onscherp.
Dit schip is in iedergeval nog actief.

groet

Ron
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

luxe motor

Bericht door Arie »

Mooie foto, maar volgens mij de laatste in de Kil geen luxe motor maar een "kastje".

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
ron b
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:19
Locatie: Zaanstreek- Waterland

Bericht door ron b »

Wil ik graag geloven Arie, maar kastjes zijn van oorsprong sleepschepen en deze is toch echt wel als motorschip gebouwd volgens mij, maar nogmaals ik heb helaas geen gegevens.

groet

Ron
Plaats reactie