Bedankt voor je correctie.
Mijn ervaring haalt het bij lang na niet bij jou, zelf in leeftijd niet.!
Ik vraag me trouwens af of er nog Friese maatkastjes in de actieve vaart zijn. Veel zullen het er denk ik niet meer zijn.
Groeten van je achterbuurman (geografisch gezien)
Pieter
Pieter,
Nog een interessant detail:
Een Friese maat kastje is van oorsprong een zeilschip!
Maar ik denk dat ze niet zo best zeilden,
en best geschikt waren om te motoriseren.
je schreef over een Bas Fierant uit Puttershoek. Is dat de Bas Fierant,
die de Delta heeft en met containers voor de Penta naar Basel vaart ??
Maar dan ken ik die ook uit de tijd, dat hij voor de CCS lijndienst deet
op de Middenrijn (met de oudere Delta)
Bestel hem en paar groeten van Dieter van CCS Koblenz. Af en toe
heeft hij mij gebeld, maar de laatste tijd niet meer.
Hier nog een foto van de "Zeelands-Luister"op de Zeeuwse wateren in het laatste jaar in actieve dienst 1968 , de Industrie vlag stoer in de mast.
Gr, Kees Keijzer.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Een foto van de luxe motor "Neeltje"van A. Ghijsels uit Stad aan't Haringvliet, die man was een neef van mijn vader. De foto is genomen in de zestiger jaren toen het schip vast in het stukgoederenvervoer van Rotterdam naar Antwerpen en retour met kisten glas van Brussel naar diverse plaatsen in Noord en Zuid-Holland alwaar ze de kisten zelf losten met het eigen hijstuig. Rond 1930 in het schip gebouwd in Alkmaar, eerste motor een 55pk Blauwe Deutz en vanaf de eind vijtiger jaren een 75 pk Industrie type 2 D 41. als iemand weet waar het schip gebleven is hoor ik het graag.
Groeten Kees Keijzer.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Het M/S "Fiat" van Nico van Vliek uit Amersfoort. Het schip was in de 50' jaren het grootste schip van Amersfoort en was uigerust met een 100 pk Brons. Het schip was 200 ton en was in de huur bij het graanbedrijf van Gerritsen.
Zelf heb ik enkele reizen met net schip gemaakt.
foto eens gekregen van Harry de Groot en gemaakt door Jan Biezenaar.
Bij mijn laatste bezoek aan Rotterdam en langs Haringvliet, Binnenhaven, Oude haven gewandeld. maar wat ik daar zag aan zgn. oude schepen welke eens onder de naam Luxe Motor, Beurtvaarschip (Beurtman) gevaren hebben was er niet veel de moeite waard om er een foto van te maken. Was om te huilen. Zo verwaarloosd, verknoeid om er iets woonbaars van te maken. De sloper wil het missschien niet eens meer hebben.
Heb dan ook alleen maar een foto gemaakt van het geheel. Valt het niet zo op.
Jan, die Fiat uit Amersfoort heeft later ook in de beurtdienst op Antwerpen gevaren, de eigenaar was toen Wim v/d Starre. We voeren toen met 14 schepen voor de rederij West Friesland van A.dam, R.dam naar Antwerpen en Brussel. Die fotos van Kees Keijzer zijn ook uit die tijd.
Groeten Lau Bos,
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.