Mbt de luxemotor binnen sluis Engelen:
Schipper Ludovicus Petrus Heck uit Roosendaal haalde in 1934 een 127 tons motorscheepje uit bij Boot in Alphen aan de Rijn. Met de narigheid van de economische crisis nog vers in het geheugen zal het een "kaal" schip zijn geweest. Waarschijnlijk geen bijboot, slechts een anker en een 2IB6 van 70pk die Boot al 3 jaar op de plank had staan. Naar zeggen heeft het hele spulletje 14.000 gulden gekost. Waarschijnlijk een bedrag bij aanbesteding, bij te waterlating en bij oplevering. Het schip kreeg de naam JACJO, vernoemd naar zijn toen 65 jarige vader JACobus en zijn moeder JOhanna. Ik stam zelf van 1956, als ik goed geinformeerd ben, en kan niet inschatten of 14.000 gulden voor een motorschip "duur"was. Er was sprake van een particuliere geldschieter, maar ook die zal rente hebben gerekend. Wat kostte bijvoorbeeld soortgelijke schepen als de Zeeland LuisterII en de Christina (huidige Energie) die in dat zelfde jaar bij Boot van de helling liepen?
Zowel de schipper als zijn latere opvolger Jaac Heck waren reisdriftige varenslieden. Zij kozen er voor om niet over de beurs te varen, maar min of meer vast cement uit het Waalse Thieu naar Nederlandse bestemmingen te vervoeren. Na lossing zag het ruim er natuurlijk bar en boos uit, en het is te begrijpen dat ze dan leeg op gingen om nog eens zo'n bak portlandcementpoeder te halen. Maar wat ik niet begrijp is dat ze dat spul zover weg moesten halen. Leeg varen mag dan zijn charmes hebben, het brengt geen eieren in het mandje. En leeg over Zeeland met 70 pk, de vele kleine sluisjes en scheepsliften en ook nog eens afbreken voor spoorbruggen en passellekes in Brussel moet dan toch ook opwegen tegen de te beuren vracht. Er waren toch ook wel cementfabrieken dichterbij.
Toen er meer en meer cementfabrieken fuseerden en ook verdwenen, gingen ging de Jacjo wel over de beurs varen.
Hoe dan ook, de broodwinner van weleer is vandaag de dag is het een handzaam varend woonscheepje met een heuse vaatwasser. En daarmee is het crisis-motorretje toch nog een Luxemotor geworden.
Luxe motors.
Re: Luxe motors.
Leuk het verslag over de jeugd van de Jacjo.
Een mooi schip, heb haar in de 80-er jaren eens in de Rozenburgsesluis gehad, zag er netjes uit.
127 ton en een 70 pk, dat was veel kracht voor toen.
Als je in die jaren dat ze gebouwd werd de helft van de tonnenmaat aan PK's had dan had je al een sterke motor.
Fl 14.000 zal voor de crisistijd ook veel geld geweest zijn, de vrachtprijzen waren ook erg laag en weinig werk.
Mijn vader heb ik wel horen zeggen dat in de crisistijd de IJssel vol lag met de mooiste motorscheepjes welke het niet meer konden op verdienen.
Als miniem vergelijk , ik bezit nog de rekening van machinefabriek Doorenberg uit 1953 van het inbouwen van een gereviseerde 50 pk motor.
Kostte FL6500, ook voor die tijd behoorlijk veel geld en moest in de bietencampagne hard gevaren worden om het weer op te verdienen.
Gr. Arie
Een mooi schip, heb haar in de 80-er jaren eens in de Rozenburgsesluis gehad, zag er netjes uit.
127 ton en een 70 pk, dat was veel kracht voor toen.
Als je in die jaren dat ze gebouwd werd de helft van de tonnenmaat aan PK's had dan had je al een sterke motor.
Fl 14.000 zal voor de crisistijd ook veel geld geweest zijn, de vrachtprijzen waren ook erg laag en weinig werk.
Mijn vader heb ik wel horen zeggen dat in de crisistijd de IJssel vol lag met de mooiste motorscheepjes welke het niet meer konden op verdienen.
Als miniem vergelijk , ik bezit nog de rekening van machinefabriek Doorenberg uit 1953 van het inbouwen van een gereviseerde 50 pk motor.
Kostte FL6500, ook voor die tijd behoorlijk veel geld en moest in de bietencampagne hard gevaren worden om het weer op te verdienen.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 24 mei 2011 11:08
Re: Luxe motors.
Hi,
In het boek van de dageraad is nummer 437 vermeld met 27*5.01*1.70 128T prijs 12000 gulden en 3150 voor 45pkRennes. dd 1934.
Het lijkt mij dus redelijk bedrag, en 70 pk was toen waarschijnlijk echt super veel. Wij hebben 399 van de dageraaad en die is verlengt in 1950, in 1998 voorzien van een kromhout 5ts117 88pk en daar varen wij prima mee (woonschip, dus leeg natuurlijk) maar 12km/u kruissnelheid is goed te doen.
In het boek van de dageraad is nummer 437 vermeld met 27*5.01*1.70 128T prijs 12000 gulden en 3150 voor 45pkRennes. dd 1934.
Het lijkt mij dus redelijk bedrag, en 70 pk was toen waarschijnlijk echt super veel. Wij hebben 399 van de dageraaad en die is verlengt in 1950, in 1998 voorzien van een kromhout 5ts117 88pk en daar varen wij prima mee (woonschip, dus leeg natuurlijk) maar 12km/u kruissnelheid is goed te doen.
A/B Luxe motor Spes Salutis
-
- Berichten: 28543
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Luxe motors.
Camiel , 34,06 x 5,05 x 1,80 , Bouwjaar 1924 , Werf van Suijlekom in Raamsdonksveer ( Nederland ) , 150 pk Scania , ex Anna , ex Hencor , ex Corrie , ex Koophandel 2 , eigenaar W.A.M. de Klerk in Walsoorden , ENI 03170216
Foto's gemaakt op 20-07-2019 in Yerseke.
Foto's gemaakt op 20-07-2019 in Yerseke.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 28543
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Luxe motors.
Volharding , 59,56 x 6,58 x 2,51 , 625 ton , Bouwjaar 1931 , Werf A. Vuijk & Zn. , Capelle a/d IJssel ( Nederland ) , 487 pk Caterpillar en 240 pk DAF boegschroef , ex Vertrouwen , ex 2 x Hoop , ex Cascade , ex 2 x Altrade , eigenaar Vof. Binnenvaartbedrijf T. de Vreeze in Wijckel , ENI 02307233
Foto’s gemaakt op 20-11-2020 in Nijkerk door René te Pas.
Foto’s gemaakt op 20-11-2020 in Nijkerk door René te Pas.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Re: Luxe motors.
Daar kan ik wel blij van worden; een nog in de beroepsvaart actieve luxe motor.
De Rival, EU Nummer 2306586 Bouwjaar 1925
gezien op 22 oktober op de Maas te Ravenstein.
groeten
Jan van der Pluijm
De Rival, EU Nummer 2306586 Bouwjaar 1925
gezien op 22 oktober op de Maas te Ravenstein.
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Luxe motors.
Van 1954 - 1963 nog de Tijd zal 't Leeren IV van beurtdienst de Hoog geweest.
Ligger: https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... de=R19815N
Hier links vooraan op de foto.
Foto: Archief T. de Hoog.
Ligger: https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... de=R19815N
Hier links vooraan op de foto.
Foto: Archief T. de Hoog.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 28543
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Luxe motors.
Zie hem gemiddeld drie keer in de week voorbij komen
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Luxe motors.
Dit schip vaart al ruim 50 jaar z,n reisje grint van de Maas.peelander schreef: ↑24 nov 2020 18:01 Daar kan ik wel blij van worden; een nog in de beroepsvaart actieve luxe motor.
De Rival,
rival 22 10 2020 ravenstein (29).jpg
rival 22 10 2020 ravenstein (32).jpg
EU Nummer 2306586 Bouwjaar 1925
gezien op 22 oktober op de Maas te Ravenstein.
groeten
Jan van der Pluijm
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Luxe motors.
Respect voor Versloot te Zaandam, die al zo lang zo'n mooi scheepje beroepsmatig in de vaart weet te houden.
groeten
Jan van der Pluijm
groeten
Jan van der Pluijm