Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Luxe Motors

Bericht door Wrijfhout »

Vanmiddag kreeg ik een interessant mailtje uit Londen. Daarvandaan reageerde Hans Meijer op een posting van mij van een paar jaar geleden. Toen liet ik onderstaande foto zien van een mij onbekende luxemotor geportretteerd voor een Groninger werf.

Afbeelding
*Waterman* kwam toen al met de suggestie dat het wel eens om de in 1924 bij J. Smit in Foxhol gebouwde Vijf Gebroeders van De Meijer uit Breskens kon gaan. Dat bleek een juiste veronderstelling te zijn. Het schip is denk ik later binnen de familie De Meijer verkocht en kreeg op enig moment de naam Westerschelde. De op Friesemaat gebouwde luxemotor werd op later tot ca. 38 meter verlengd. Wanneer het schip aan H. Eijer in Amsterdam verkocht is kan ik niet precies achterhalen. Eijer heeft het schip waarschijnlijk aan Sjouke Postma verkocht die de naam Westerschelde handhaafde. Midden jaren tachtig heeft het schip korte tijd de naam Gian gehad en kwam daarna in bezit van W. Wijnen uit Ridderkerk die het schip uiteindelijk aan Hans Meijer verkocht. Die is nu benieuwd waar zijn 'woonboot' is gebleven. Heeft iemand enig idee?

gr. Harry

Afbeelding
De Rocky als woonschip aan het Noord Hollandskanaal.

Afbeelding
Knollendammervaart met de Rocky

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Luxe Motors

Bericht door Schier Hameete »

Vorige week op 30 september de Johannes I in de haven van Wageningen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr, Schier
Afbeelding Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Luxe Motors

Bericht door Jan Kroes »

Hij's mooi, vooral ook de details als b.v. de vooronderkap met die schuif.
Hebben we wat aan staan rukken als het weer eens vast geroest zat na de winter.
CRV

Re: Luxe Motors

Bericht door CRV »

Jan Kroes schreef:Hij's mooi, vooral ook de details als b.v. de vooronderkap met die schuif.
Hebben we wat aan staan rukken als het weer eens vast geroest zat na de winter.

Je gaat mij toch niet vertellen dat je heel de winter niet in het vooronder was geweest. :oops:

m.v.g. CRV.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Luxe Motors

Bericht door Jan Kroes »

Wij hadden achter het vooronder nog een ruimte (washok/fietshok) met een deur naar het vooronder, dus 's winters ging de kap vaak maanden niet open.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Luxe Motors

Bericht door Jan Kroes »

Nee Harry, JK staat niet voor Jan Kroes (als je dat bedoelde), en ik ben "pas" 58 dus ken ik die (mooie) luxemotor niet.
Ik kan me ook niet iets anders indenken bij dat JK. Sorry.
Frans Rensen
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2008 16:14
Locatie: arkel

Re: Luxe Motors

Bericht door Frans Rensen »

Zondag gespot op de Lek in de buurt van Groot Ammers, de Nova Cura uit Rotterdam, anno 1924 meen ik te lezen.
Afbeelding
Gr. Frans
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Luxe Motors

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Eenenzeventig jaar geleden werd deze mooie postkaart van de Sluis 15 in Nederweert naar Loenen aan de Vecht verstuurd.
Waarom vertel ik dit? Omdat ik anders niks weet van dit schip. Wie herkent hem en weet waar de initialen J.K. voor staan? Jan Kroes misschien?

gr. Harry

Het eerste antwoord van Jan staat hierboven. Maar omdat Frans er direct weer een foto achteraangooide is de waarschijnlijkheid dat anderen mijn vraag lezen alweer een stuk kleiner :cry: vandaar nog maar een keer geplaatst.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ruurd Sijbranda
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 mar 2008 13:19
Locatie: Zwolle

Re: Luxe Motors

Bericht door Ruurd Sijbranda »

Zondag gespot op de Lek in de buurt van Groot Ammers, de Nova Cura uit Rotterdam, anno 1924 meen ik te lezen.
Dit is de Nova Cura geweest van mijn Opa Ruurd Sijbranda en later Oom Piet Sijbranda. De huidige eigenaar hebben het schip zoveel mogelijk in de orginele staat teruggebracht. Heel veel wat mijn opa en oom verbouwd hadden werd dus weer ongedaan gemaakt. Zoals: de stuurhut werd weer verlaagd, het gangboord werd eraf gehaald waardoor het oude gangboord met boord weer tevoorschijn kwam, de den verlaagd, houten luiken er weer op enz.

Mijn vader lag laatst toevalig samen met de Nova Cura in Hagestein. Hij heeft alles op de foto gezet, van binnen en van buiten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ruurd
ouzovd

Re: Luxe Motors

Bericht door ouzovd »

`
Dit is de Nova Cura geweest van mijn Opa Ruurd Sijbranda en later Oom Piet Sijbranda. De huidige eigenaar hebben het schip zoveel mogelijk in de orginele staat teruggebracht. Heel veel wat mijn opa en oom verbouwd hadden werd dus weer ongedaan gemaakt. Zoals: de stuurhut werd weer verlaagd, het gangboord werd eraf gehaald waardoor het oude gangboord met boord weer tevoorschijn kwam, de den verlaagd, houten luiken er weer op enz.

Mijn vader lag laatst toevalig samen met de Nova Cura in Hagestein. Hij heeft alles op de foto gezet, van binnen en van buiten.

Foto's zijn niet in Hagestein gemaakt maar in Engelen aan de Maaszijde zo te zien
Plaats reactie