Binnenvaart schreef:Quo Vadis , 46,00 x 6,59 x 1,?? , Bouwjaar 1939 , Werf Gebr.Boot in Alphen aan de Rijn ( Nederland ) , 550 pk Volvo , ex Quo Vadis , eigenaar R.J.de.Waard in Groningen , ENI 02003103
Foto's gemaakt op 15-03-2005 in de nieuwe sluis van Lith.
Het schip in aanbouw op deze foto is de "Quo Vadis" in 1939 bij Boot in Alphen a/d Rijn er kwam een 200 pk sterke 4VD6a Industrie in.
Het schip wat net de helling opgetrokken wordt is de klipper "Anjo" van Mookhoek uit Nieuwaal, die werd toen om gebouwd tot motorschip met een 120 pk 3VD6 Industrie, op dat schip heeft mijn vader van 1935 tot 1944 als knecht gevaren; .
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
In 1930 liet de firma Haasnoot uit Katwijk aan Zee door scheepswerf Barkmeijer & Koning in Briltil een luxemotor bouwen met de afmeting van 24.20 v 4.20 meter, het laadvermogen bedroeg 83,5 ton. De naam werd Twee Gebroeders en die naam hield het schip toen schipper Broekema de luxemotor in de 50er jaren overnam. Op zijn beurt verkocht Broekema het schip aan B. Hut uit Appingedam die het de naam Anna gaf.
Hier lost de Anna de gelijknamige motorkempenaar van schoonzoon Roelof Zoutman.
Welke eigenaren het schip nadien heeft gehad is mij niet bekend, door toeval kwam ik er op Facebook achter dat het schip tegenwoordig Concura heet, en dat sinds 1999. Thuishaven Harlingen. En laat ik dat schip nou recentelijk in Sneek voor de camera hebben gehad...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Nieuwe Zorg , 30,00 x 4,60 1,00 , 125 ton , Bouwjaar 1920 , Werf Gebr Geleijns in ? ( Nederland ) , 110 pk ? , ex namen ? , eigenaar De Jong in Opperduit , ENI ?
Scheepswerf De Korte zat net boven de veerhaven aan het Hollandsch Diep in Moerdijk Geleijns zat net buiten het sluisje van de Roode Vaart, dus Roode vaart en Paans zat binnen het sluisje, dus ook Roode Vaart.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.