Pieter vroeg naar Friese maatkastjes. Dit is de Maja; 30,50 m. lang bij 5,30 breed, eind jaren 50 voorzien van een 80 pk Daf.
Luxe motors.
Friese Maatkastje.
Groeten Lau Bos,
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.
het m/s Zwerver uit Ouderkerk a/d ijssel
heeft iemand daar nog foto`s van door omstandigheden zijn we veel kwijt
daar om deze vraag
bij voorbaat bedankt
daar om deze vraag
bij voorbaat bedankt
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 08 aug 2005 11:30
- Locatie: Hattem
Luxe motors
Hier nog een mooie luxe motor in diverse stadia's.
Het splinternieuwe motorschip GELRIA, 1931 gebouwd bij A.Apol in Winsem, Gron. voor L Beukers uit Nijkerk. 26.83x5.10x1,80 m. 123 ton 55 pk 3 cil 4 tact MWN diesel.
Hier voor de oorlog in de Oranjesluis te Amsterdam. Wel een slechte foto.
De Gelria is 1 dag voor de bevrijding van Zeeland in 1944 nabij Vlissingen in het kanaal in brand geschoten. Het achterschip was geheel uitgebrand. 1945 weer geheel opgebouwd, de mast is naar het voordek verplaatst en er is een 4e raam in de roef geplaatst. De zoon F.J Beukers heeft het schip overgenomen.
1956 bij de stroopfabriek aan de Turfsingel in Groningen. De witte rand was inmiddels verdwenen. 1955 gangboord verhoogd (kalfdek) 148 ton.
Eind 50 er jaren. Het hijstuig was nog aanwezig. De Gelria heeft jarenlang voor de CSM te Amsterdam gevaren. 1970 wederom naar zoon overgegaan en daarna bij de ENCI in de huur. 1974 is het schip verkocht en hernoemd in Risico.
1984 verkocht aan een Engelsman uit Hamshire, E. met p/a in Harderwijk en hernoemd in Dove.
Zoals op de foto is te zien heeft die er een recreatieschip van gemaakt,
denneboom met ramen er in en golfbreker verwijderd. Maakt(e) er tochten mee door Europa. Wat en hoe verder met dit schip is mij niet bekend.
Aangezien mijn grootvader (staat met pet op met mijn vader, ooms en tantes op de luiken van de eerste foto) dit schip heeft laten bouwen en lange tijd in de familie is geweest, heb ik er diverse foto'sen gegevens van. Dit schip was in de jaren dertig een zeer trotse luxe motor maar de jaren erna is het altijd een mooi schip gebleven met z'n mooie zeeg.
Groeten Bertus Beukers. Almere.
Het splinternieuwe motorschip GELRIA, 1931 gebouwd bij A.Apol in Winsem, Gron. voor L Beukers uit Nijkerk. 26.83x5.10x1,80 m. 123 ton 55 pk 3 cil 4 tact MWN diesel.
Hier voor de oorlog in de Oranjesluis te Amsterdam. Wel een slechte foto.
De Gelria is 1 dag voor de bevrijding van Zeeland in 1944 nabij Vlissingen in het kanaal in brand geschoten. Het achterschip was geheel uitgebrand. 1945 weer geheel opgebouwd, de mast is naar het voordek verplaatst en er is een 4e raam in de roef geplaatst. De zoon F.J Beukers heeft het schip overgenomen.
1956 bij de stroopfabriek aan de Turfsingel in Groningen. De witte rand was inmiddels verdwenen. 1955 gangboord verhoogd (kalfdek) 148 ton.
Eind 50 er jaren. Het hijstuig was nog aanwezig. De Gelria heeft jarenlang voor de CSM te Amsterdam gevaren. 1970 wederom naar zoon overgegaan en daarna bij de ENCI in de huur. 1974 is het schip verkocht en hernoemd in Risico.
1984 verkocht aan een Engelsman uit Hamshire, E. met p/a in Harderwijk en hernoemd in Dove.
Zoals op de foto is te zien heeft die er een recreatieschip van gemaakt,
denneboom met ramen er in en golfbreker verwijderd. Maakt(e) er tochten mee door Europa. Wat en hoe verder met dit schip is mij niet bekend.
Aangezien mijn grootvader (staat met pet op met mijn vader, ooms en tantes op de luiken van de eerste foto) dit schip heeft laten bouwen en lange tijd in de familie is geweest, heb ik er diverse foto'sen gegevens van. Dit schip was in de jaren dertig een zeer trotse luxe motor maar de jaren erna is het altijd een mooi schip gebleven met z'n mooie zeeg.
Groeten Bertus Beukers. Almere.
Luxe motor
Nogmaals een Gelria uit Weurt.
Dit is de Graaf Adolf geweest en gekocht door een Beukers welke er ook mee in de losse cement zat bij de ENCI, Maastricht. Nieuwe ramen in de roef, een "mistbezem" en verhoogde den met een Scania in de machinekamer.
Ook dit schip is een aantal jaren geleden verkocht.
Gr Bertus.
Dit is de Graaf Adolf geweest en gekocht door een Beukers welke er ook mee in de losse cement zat bij de ENCI, Maastricht. Nieuwe ramen in de roef, een "mistbezem" en verhoogde den met een Scania in de machinekamer.
Ook dit schip is een aantal jaren geleden verkocht.
Gr Bertus.
Gisteren liet deze inmiddels tot hotelschip verbouwde Luxe Motor uit 1926 zich zien.
Om carnaval te vieren? Zie ook www.Ali-B2.nl
Gr. Wim
Om carnaval te vieren? Zie ook www.Ali-B2.nl
Gr. Wim
-
- Berichten: 28536
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer: