Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaart
Berichten: 28543
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Luxe Motors

Bericht door Binnenvaart »

Tempgina , 26,00 x 4,50 , eigenaar P.Hunnik in Amsterdam .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Luxe Motors

Bericht door Arie »

Voor de liefhebber, de Kabeljauw is te koop.

Er staat nu een 6 cylinder TS Kromhout in van 105 pk met twindisk keerkoppeling.
Voor schipper Willem een zeer herkenbare combinatie :lol:

https://www.nauticlassics.de/index.php?p ... t&hl=nl_NL

Afbeelding

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Luxe Motors

Bericht door SchipperWillem »

Goedenavond,
Arie, 4x helaas.
De machinekamer zou ik nog mee kunnen leven maar bij mij zou de stuurhut in oude staat terug moeten, het ruim uitgebroken en de roef in originele staat terug dus je begrijpt eigenlijk op casco en motor na en natuurlijk de financiële bijdrage daar gelaten,een onbegonnen zaak.
groet, Willem.
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Luxe Motors

Bericht door Schier Hameete »

De ANTHONETTA 1929 Bijholt Foxel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze mooie heeft enkele dagen in Wageningen gelegen Het is een heel mooi bewaard gebleven luxe motor als je het plaatjes hier terug op het topic
bekijkt wat is gemaakt net na de bouw in 1929 lijkt er weinig veranderd het hijstuig ontbreekt maar verder is haast nog alles gelijk zoals in 1929.
Er staan op enkel pagina,s terug op dit topic meer mooie plaatjes met ook een stukje beschrijving.
Op de volgense site's staat er meer over te lezen
https://sites.google.com/site/anthonettaluxemotor/home
https://anthonetta.blogspot.com/

gr , schier
Afbeelding Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Luxe Motors

Bericht door Gert Schouwstra »

Gisteren zag ik de Zeelands Luister uit Amsterdam bij Talsma in Osingahuizen aan de werf liggen. Dat is hoopvol, er gaat dus aan gewerkt worden. Bram had hem al gespot in 2008. Er is provesorisch een aluminium kapje op de denneboom gelegd. Ik vind het wel een mooi model en die roest komt er wel weer af. Maar weet iemand welk schip dit is geweest?
[url=https://imageshack.us/photo/my-images/820/p1050399b.jpg/]Afbeelding
westeind schreef:Roy het kan altijd erger kijk en huiver....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet aan de laatste foto dat er ooit meer aandacht aan is besteed en dat was dan ook nog goeie verf denk ik .
Verder vind ik de combinatie naam en thuishaven wel apart... Zeelands luister uit Amsterdam :?:
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Luxe Motors

Bericht door hydra »

In het rijtje bij Schellingwoude was de lijn niet goed te zien maar wat een mooi casco, vooral dat achterschip. Dat is zeker geen water-vasthouder. :P
De geschiedenis ken ik niet maar de bejaarde eigenaar heeft het schip verkocht. Er komt in Schellingwoude een ander schip te liggen en de Zeelands Luister is denk ik, voor de handel, doorverkocht aan Talsma.

gr. marco
recht zo die gaat
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Luxe Motors

Bericht door Gert Schouwstra »

Gezien het model had ik de foto bij luxe motors geplaatst, maar nu ik wat nauwkeuriger keek en vooral naar dat grote roer, bekroop mij de gedachte dat er wel eens helemaal geen motor in kon staan. Het is een sleepschip en hoort in dit topic niet thuis! En ja, toen had ik hem snel gevonden in het IVR van 1972:

Zeelands Luister (2302855), eig J.J.C. Polman in Amsterdam.
Gebouwd in 1911 bij Boot in Vrijenban.
39,27 x 6,62 x 2,28 - 367,3 ton
geen motor.

In 1935 heette het schip ook al zo, eigenaar was toen J. Polman in Amsterdam. De maten waren iets anders:
40,65 x 6,60 x 2,20 - 362 ton. In de liggers vind ik terug dat het oorspronkelijk een klipper is geweest en als Zeelands Luister is gebouwd voor J. Korsman in Rotterdam. Het schip is dan dus nog bijna 1,5 meter langer. In 1948 vindt er een grote reparatie plaats. Mogelijk oorlogsschade? In elk geval ziet het er nu helemaal uit als een motorschip.

Wel aardig om te vertellen dat Korsman vóór 1911 ook al zeker twintig jaar een andere Zeelands Luister had. Dat was een houten aakschip, gebouwd in 1882 in Emmerich en met de afmetingen 37,82 x 5,70 x 2,35 - 329 ton. Bijna even groot dus. Al met al is deze naam "Zeelands Luister" dus al goed voor ruim 130 jaar innovaties. En als het aan Talsma ligt, komen daar vast nog wel een paar jaartjes bij. Benieuwd of de 90-jarige dame nu eindelijk een motor gaat krijgen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Luxe Motors

Bericht door Arie »

Mogelijk dat de Zeelands Luister in de oorlog "gekopt" geweest is en daar door na reparatie een andere kop gekregen heeft en eventueel wat korter geworden is.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe Motors

Bericht door Kees Keijzer »

Die "Zeelands Luister" is gewoon een sleepkastje.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Luxe Motors

Bericht door pieter53 »

Kees Keijzer schreef:Die "Zeelands Luister" is gewoon een sleepkastje.
Gr, Kees.
Je kan natuurlijk gelijk hebben, maar een sleepkastje met salonroef en een achterdek op de hoogte van de potdeksel, kan dat?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie