Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door pieter53 »

Dat motor, metor, metorreke, motor, motorreke lijkt 'internationaal' te zijn.
In de verschillende dialecten klonk het waarschijnlijk net even anders, maar dat valt toch niet in normaal schrift tot uitdrukking te brengen.
In vroeger tijden waren de beurtschepen inderdaad te onderscheiden aan: een dik berghout, hijstuig, breed gangboord, stalen luiken, kleinere stuurhut en soms ook kleinere roef. Soms had een beurtschip al deze eigenschappen, soms slechts één en soms zelfs geen één; dus zoek het maar uit :D

Op mijn site heb ik lang geleden eens een korte verhandeling over het begrip scheepstype geplaatst.
Het is nog iets uit de begintijd van BVT, dus misschien moet ik het zelf ook nog maar eens nalezen en bijschaven :mrgreen:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe motors.

Bericht door Kees Keijzer »

Ik heb mijn vader, 1909- 1985 ook nooit over een luxe motor horen spreken , een beurt motor , een motorretje een flinke motor enz.dat was het en je had er vele soorten in zoals Pieter hier boven beschreef.Maar luxe motor bekt wel lekker in de verkoop aan de recreatie.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Luxe motors.

Bericht door DPLA »

Oei, ik heb nogal wat losgemaakt zeg !

Zeker, omdat de vroegere schippers uit de jaren 20 en 30 nooit over een Luxe Motor spraken, maar over Motor, of Beurtmotor/Beurtvaarder, zoals hier wordt aangegeven

Waarschijnlijk is de naam ontstaan door de scheepsbouwers zelf, zoals door Boot uit Leiden en Boot uit Alphen aan de Rijn.
Misschien is de naam "Luxe Motor"ontstaan op de tekentafel ?

Ik heb vroeger altijd gedacht dat men het schip een "Luxe Motor" noemden, omdat de "Zandhazen"er mee voeren en een zelflosinstallatie/hijs/lostuig aan boord hadden en verder van alle gemakken waren voorzien, vaak was de woning, de roef luxe ingericht en mooi afgetimmerd en meestal een langzaam lopende kar er in hadden staan. 2 cilinders, 3 cilinders en 4 cilinders als het een grote Luxe Motor was.
Regelmatig omgebouwd, hergemotoriseerd met een snelloper aan boord.
In de Beurtmotor stond meestal een 1 cilinder gloeikop, soms een tweecilinder en heel vaak was het een Kromhout.
Toen regelmatig omgebouwd, hergemotoriseerd met een DAF van 80 PK.
Vaak stond er voorop een liggende 1 cilinder Deutz met verdampkoeling, voor de zelflosinstallatie/hijs/lostuig.

De "Luxe Motors" voeren dagelijks bij ons voor het huis langs in de Ringvaart.
Ook op scheepswerf waar ik vroeger stage heb gelopen en heb gewerkt, praatte men altijd over een : "Luxe Motor"
Maar ook voeren er dagelijks Beurtmotors lang ons huis in de ringvaart.

Pure nostalgie, ik zie het nog zo voor me, en heb het geluid van de motoren nog in mijn hoofd. (de goede" oude tijd)
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Luxe motors.

Bericht door Arie »

Kees Keijzer schreef: 07 aug 2019 20:00 Ik heb mijn vader, 1909- 1985 ook nooit over een luxe motor horen spreken , een beurt motor , een motorretje een flinke motor enz.dat was het en je had er vele soorten in zoals Pieter hier boven beschreef.Maar luxe motor bekt wel lekker in de verkoop aan de recreatie.
Groet, Kees.
Kees.

Mijn vader , 1916-1987 gebruikte de benaming Luxe motor zeker wel, overigen noemde hij ook beurtmotor, motorretje of flinke motor.
Het scheepje waarop ik geboren ben was ook een kleine luxe motor, ze vaart nu nog met de naam Exocet.
Volgens vader was de naam afgeleid wegens de mooie scherpe vorm van het achterschip en zeer zeker vanwege de vaak zeer mooi betimmerde roef welke vaak redelijk ruim was en voor die tijd van "luxe" voorzien.

Zo zie je maar , mogelijk ieder zijn interpretatie.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe motors.

Bericht door Kees Keijzer »

Op de bouwtekening van Boot Alphen van de Zeelands Luister II uit 1934 staat motorboot..
Groet, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Luxe motors.

Bericht door kabo »

terneuzen vluchthaven.jpg
terneuzen vluchthaven.jpg (81.29 KiB) 1744 keer bekeken
Een voor de kenner bekende (luxe) motor. Volgens foto bijlagen 1947.
gr.Bas
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe motors.

Bericht door Kees Keijzer »

Het schip is op dit topic almeer behandeld, zoek maar met de zoek functie.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Luxe motors.

Bericht door kabo »

scannen0002.jpg
scannen0002.jpg (167.94 KiB) 1384 keer bekeken
Gazelle ex Mado ter hoogte van Korsor in nov. 1947 met zeiltje er bij . Bwj . 1932 150 pk Brons werf Vooruitgang Foxhol.
gr.Bas
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Luxe motors.

Bericht door Merwede1969 »

De Eben Haezer op pag 332 te Schoonhoven is de Maria van Geluk uit Goes geweest, De Maria van Adrie Leijten uit Raamsdonkveer is een heel ander schip een omgebouwdw klipper van Jan Buijks uit Raamdonveer geweest met een gedeeltelijk nieuwe boven kop en veel zand en grint naar Bergen op Zoom gevaren op het trechtertje van de Schelde in de oude haven van Bergen op Zoom Adrie was gehuwd met Annie Snijder die in 1992 op plm 47 jarige leeftijd is overleden er is ergens een foto dat hij de Volkerak uit vaart en staat er onder Maria van Zwol Vdg Chris Cornet
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Luxe motors.

Bericht door piet42 »

een mooie duidelijke foto van de martha in r.dam bij De Eersteling aan de Rijnhaven wie weet meer van deze martha foto MDA
Bijlagen
Martha De Eersteling aan de Rijnhaven NL-RtSA_4117_1976-4790 - kopie.jpeg
Martha De Eersteling aan de Rijnhaven NL-RtSA_4117_1976-4790 - kopie.jpeg (131.47 KiB) 1174 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie