Luxe motors.
-
- Berichten: 28406
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Luxe motors.
Welvaart , 22,06 x 4,09 x 0,90 , Bouwjaar 1923 , Werf Th.Kempers & Zn in Alphen aan de Rijn ( Nederland ) , 120 pk DAF DD75 ( 1965 ) , eigenaar ? in Groningen , ENI ?
Als iemand nog wat meer weet over de Welvaart hou ik mij aanbevolen,zag wel dat hij een paar jaar geleden al te koop stond
Foto's gemaakt op 06-07-2009.
Als iemand nog wat meer weet over de Welvaart hou ik mij aanbevolen,zag wel dat hij een paar jaar geleden al te koop stond
Foto's gemaakt op 06-07-2009.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 28406
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Luxe motors.
Dorus , 39,96 x 6,35 x 1,36 , 266 ton , Bouwjaar 1925 , Werf Bodewes in Martenshoek ( Nederland ) , 205 pk Scania Vabis , ex Vrijheid, ex De Vrijheid , eigenaar Petsers Cementoverslag BV in Raamsdonksveer , ENI 02200005
Foto gemaakt door Fred Trooster in Rotterdam op 27-11-2007
Foto gemaakt door Fred Trooster in Rotterdam op 27-11-2007
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 3302
- Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
- Locatie: Spijk Gn.
Re: Luxe motors.
We vielen samen in sluis Gaarkeuken : HIELKJE,
Overgenomen van hun site : https://www.hielkje.eu/ i\
Geschiedenis van de Hielkje donderdag 19 augustus 2004
In 1923 werd mijn schip dat nu de "Hielkje" heet in Friesland gebouwd als de "Vlecke Joure" .
De werf is mij niet bekend maar het zal waarschijnlijk in Leeuwarden zijn gebeurd. In opdracht van S. de Vries uit Joure.
De "Vlecke Joure" voer voor Douwe Egberts om vanuit Joure koffie, thee en tabak te distribueren en mogelijk ook om de verbinding met Harlingen te onderhouden.
De werf heeft zeker een grote ervaring gehad in het bouwen in van snelle stalen zeilschepen, mogelijk skutsjes, gezien de buitengewoon rond en rank gebouwde romp.
Uiteraard stond er een langzaamloper in, waarschijnlijk een Bollinder. Het scheepvaartregister meldt 20 PK. Een motorluik en een klein stuurhuis.
Daarvan waren de restanten nog zichtbaar.
Frappant is het te zien op de in 2013 verkregen foto's (zie album op deze site) dat we het schip bijna weer als origineel hebben teruggebouwd!
In 1942 is het schip in de visserij terecht gekomen. Er is een bun in geklonken, er werd een vlak dek opgebouwd met voorop een roefje en achterop een stuurhuis met lieren..
Mast en gieken voor de sleepnetten. Het schip werd in Leeuwarden geregistreerd. Het schip ging vissen onder de naam "Libra" en later "Leander".
Toen ik de Leander kocht in 2003 voer het vanuit Den Oever als sportvisschip met Dirk Zomerdijk als eigenaar van de WR 134.
Inmiddels stond er een DAF 615 in van onbestemde leeftijd. W.s. zo'n dertig jaar oud.
Op 29 juli 2004 werd de Leander door mijn vader "Hielkje" gedoopt, naar zijn moeder die op een zeilend vrachtschip werd geboren.
Vanaf 2004 ben ik het schip gaan verbouwen: eerst de bun dicht in 2005. in 2007 het hele dek eraf en een nieuw erop.
Meer op hun site.
Overgenomen van hun site : https://www.hielkje.eu/ i\
Geschiedenis van de Hielkje donderdag 19 augustus 2004
In 1923 werd mijn schip dat nu de "Hielkje" heet in Friesland gebouwd als de "Vlecke Joure" .
De werf is mij niet bekend maar het zal waarschijnlijk in Leeuwarden zijn gebeurd. In opdracht van S. de Vries uit Joure.
De "Vlecke Joure" voer voor Douwe Egberts om vanuit Joure koffie, thee en tabak te distribueren en mogelijk ook om de verbinding met Harlingen te onderhouden.
De werf heeft zeker een grote ervaring gehad in het bouwen in van snelle stalen zeilschepen, mogelijk skutsjes, gezien de buitengewoon rond en rank gebouwde romp.
Uiteraard stond er een langzaamloper in, waarschijnlijk een Bollinder. Het scheepvaartregister meldt 20 PK. Een motorluik en een klein stuurhuis.
Daarvan waren de restanten nog zichtbaar.
Frappant is het te zien op de in 2013 verkregen foto's (zie album op deze site) dat we het schip bijna weer als origineel hebben teruggebouwd!
In 1942 is het schip in de visserij terecht gekomen. Er is een bun in geklonken, er werd een vlak dek opgebouwd met voorop een roefje en achterop een stuurhuis met lieren..
Mast en gieken voor de sleepnetten. Het schip werd in Leeuwarden geregistreerd. Het schip ging vissen onder de naam "Libra" en later "Leander".
Toen ik de Leander kocht in 2003 voer het vanuit Den Oever als sportvisschip met Dirk Zomerdijk als eigenaar van de WR 134.
Inmiddels stond er een DAF 615 in van onbestemde leeftijd. W.s. zo'n dertig jaar oud.
Op 29 juli 2004 werd de Leander door mijn vader "Hielkje" gedoopt, naar zijn moeder die op een zeilend vrachtschip werd geboren.
Vanaf 2004 ben ik het schip gaan verbouwen: eerst de bun dicht in 2005. in 2007 het hele dek eraf en een nieuw erop.
Meer op hun site.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. )
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Re: Luxe motors.
is dat zo?Frappant is het te zien dat we het schip bijna weer als origineel hebben teruggebouwd!
als ik zo eens naar de zijkant kijk
denk ik dat de boeiing te hoog is gemaakt
ik denk dat er origineel een gangboord is geweest en dan het opstapje naar het achterdek
je kunt de aansluiting van nieuw naar oud toch goed zien ?
maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen
gr
leo
Re: Luxe motors.
Bijna, Leo, er staat bijna. Het achterdek is in de jaren '30 (dus geklonken) verhoogd bij de ombouw naar kotter.
Natuurlijk had de huidige eigenaar dit ook terug kunnen brengen naar originele staat, maar ach...
Dan had de DAF ook weer plaats moeten maken voor een Bolinder, de stuurhut maatje telefooncel moeten hebben, etc.
Het is echt een lief scheepje.
Gr. Ed
Natuurlijk had de huidige eigenaar dit ook terug kunnen brengen naar originele staat, maar ach...
Dan had de DAF ook weer plaats moeten maken voor een Bolinder, de stuurhut maatje telefooncel moeten hebben, etc.
Het is echt een lief scheepje.
Gr. Ed
Re: Luxe motors.
jij bent nog al snel tevreden
ons ben nog al kritisch
het is een leuk schip
maar ik heb even op de web site gekeken maar die wil ook niet echt
foto albums kan ik niet zien
ik was nog al benieuwd naar hun Frankrijk reizen maar ik zie alleen een paar foto's die gemaakt zijn in België
ons ben nog al kritisch
het is een leuk schip
maar ik heb even op de web site gekeken maar die wil ook niet echt
foto albums kan ik niet zien
ik was nog al benieuwd naar hun Frankrijk reizen maar ik zie alleen een paar foto's die gemaakt zijn in België
-
- Berichten: 3302
- Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
- Locatie: Spijk Gn.
Re: Luxe motors.
Haaaalt het idd. niet bij jou/jullie foto's.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. )
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Re: Luxe motors.
Een plaatje uit het begin van de zestiger jaren waar je even voor moet gaan zitten. Drukte in de Maashaven, zee- en binnenvaart krioelt door elkaar. Lading uit de Noorse zeeboot Cruz uit Bergen wordt overgelagen in de coaster Clothilda-M uit Delfzijl. Langzij ligt de luxemotor Jacoba. Dat schip heeft de kenmerken van een Groninger motor: een volle kop en steil aflopende kont, verder zijn roef en stuurhut Gronings. De Jacoba werd in 1929 gebouwd door scheepswerf Coops in Hoogezand. Voortstuwing was een 80 pk Imop, eigenaar J.A. Pecher uit Roosendaal. Het schip was gebouwd op Friese maat: 31.50 x 5.40 mtr. 202 ton groot. We zagen de Jacoba ook al eens op een ansichtkaart van Wemeldinge.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Luxe motors.
Vooraan in de sluis ; de politieboot RP 10, er opzij de Gerritje van ik dacht de Amstelbrouwerij en wie herkend die forse luxe motor op de tweede lengte?
Gr, Kees.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.