Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door Binnenvaart »

Welvaart , 22,06 x 4,09 x 0,90 , Bouwjaar 1923 , Werf Th.Kempers & Zn in Alphen aan de Rijn ( Nederland ) , 120 pk DAF DD75 ( 1965 ) , eigenaar ? in Groningen , ENI ?

Als iemand nog wat meer weet over de Welvaart hou ik mij aanbevolen,zag wel dat hij een paar jaar geleden al te koop stond

Foto's gemaakt op 06-07-2009.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door Binnenvaart »

Dorus , 39,96 x 6,35 x 1,36 , 266 ton , Bouwjaar 1925 , Werf Bodewes in Martenshoek ( Nederland ) , 205 pk Scania Vabis , ex Vrijheid, ex De Vrijheid , eigenaar Petsers Cementoverslag BV in Raamsdonksveer , ENI 02200005

Foto gemaakt door Fred Trooster in Rotterdam op 27-11-2007

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: Luxe motors.

Bericht door Schipperdochter »

We vielen samen in sluis Gaarkeuken : HIELKJE,
Overgenomen van hun site : https://www.hielkje.eu/ i\

Geschiedenis van de Hielkje donderdag 19 augustus 2004
In 1923 werd mijn schip dat nu de "Hielkje" heet in Friesland gebouwd als de "Vlecke Joure" .
De werf is mij niet bekend maar het zal waarschijnlijk in Leeuwarden zijn gebeurd. In opdracht van S. de Vries uit Joure.
De "Vlecke Joure" voer voor Douwe Egberts om vanuit Joure koffie, thee en tabak te distribueren en mogelijk ook om de verbinding met Harlingen te onderhouden.
De werf heeft zeker een grote ervaring gehad in het bouwen in van snelle stalen zeilschepen, mogelijk skutsjes, gezien de buitengewoon rond en rank gebouwde romp.

Uiteraard stond er een langzaamloper in, waarschijnlijk een Bollinder. Het scheepvaartregister meldt 20 PK. Een motorluik en een klein stuurhuis.
Daarvan waren de restanten nog zichtbaar.
Frappant is het te zien op de in 2013 verkregen foto's (zie album op deze site) dat we het schip bijna weer als origineel hebben teruggebouwd!
In 1942 is het schip in de visserij terecht gekomen. Er is een bun in geklonken, er werd een vlak dek opgebouwd met voorop een roefje en achterop een stuurhuis met lieren..
Mast en gieken voor de sleepnetten. Het schip werd in Leeuwarden geregistreerd. Het schip ging vissen onder de naam "Libra" en later "Leander".
Toen ik de Leander kocht in 2003 voer het vanuit Den Oever als sportvisschip met Dirk Zomerdijk als eigenaar van de WR 134.
Inmiddels stond er een DAF 615 in van onbestemde leeftijd. W.s. zo'n dertig jaar oud.
Op 29 juli 2004 werd de Leander door mijn vader "Hielkje" gedoopt, naar zijn moeder die op een zeilend vrachtschip werd geboren.
Vanaf 2004 ben ik het schip gaan verbouwen: eerst de bun dicht in 2005. in 2007 het hele dek eraf en een nieuw erop.

Meer op hun site.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Luxe motors.

Bericht door mastodont »

Frappant is het te zien dat we het schip bijna weer als origineel hebben teruggebouwd!
is dat zo?
als ik zo eens naar de zijkant kijk
denk ik dat de boeiing te hoog is gemaakt
ik denk dat er origineel een gangboord is geweest en dan het opstapje naar het achterdek
je kunt de aansluiting van nieuw naar oud toch goed zien ?
maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen
gr
leo
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Luxe motors.

Bericht door Eemspoort »

Bijna, Leo, er staat bijna. ;) Het achterdek is in de jaren '30 (dus geklonken) verhoogd bij de ombouw naar kotter.
Natuurlijk had de huidige eigenaar dit ook terug kunnen brengen naar originele staat, maar ach...
Dan had de DAF ook weer plaats moeten maken voor een Bolinder, de stuurhut maatje telefooncel moeten hebben, etc.
Het is echt een lief scheepje.

Gr. Ed
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Luxe motors.

Bericht door mastodont »

jij bent nog al snel tevreden :wink:
ons ben nog al kritisch :twisted:
het is een leuk schip
maar ik heb even op de web site gekeken maar die wil ook niet echt
foto albums kan ik niet zien
ik was nog al benieuwd naar hun Frankrijk reizen maar ik zie alleen een paar foto's die gemaakt zijn in België
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: Luxe motors.

Bericht door Schipperdochter »

Haaaalt het idd. niet bij jou/jullie foto's.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Luxe motors.

Bericht door mastodont »

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Luxe motors.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een plaatje uit het begin van de zestiger jaren waar je even voor moet gaan zitten. Drukte in de Maashaven, zee- en binnenvaart krioelt door elkaar. Lading uit de Noorse zeeboot Cruz uit Bergen wordt overgelagen in de coaster Clothilda-M uit Delfzijl. Langzij ligt de luxemotor Jacoba. Dat schip heeft de kenmerken van een Groninger motor: een volle kop en steil aflopende kont, verder zijn roef en stuurhut Gronings. De Jacoba werd in 1929 gebouwd door scheepswerf Coops in Hoogezand. Voortstuwing was een 80 pk Imop, eigenaar J.A. Pecher uit Roosendaal. Het schip was gebouwd op Friese maat: 31.50 x 5.40 mtr. 202 ton groot. We zagen de Jacoba ook al eens op een ansichtkaart van Wemeldinge.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe motors.

Bericht door Kees Keijzer »

Vooraan in de sluis ; de politieboot RP 10, er opzij de Gerritje van ik dacht de Amstelbrouwerij en wie herkend die forse luxe motor op de tweede lengte?
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie