Pagina 4 van 399

Friese Maatkastje.

Geplaatst: 21 jan 2006 21:52
door Lau Bos
Pieter vroeg naar Friese maatkastjes. Dit is de Maja; 30,50 m. lang bij 5,30 breed, eind jaren 50 voorzien van een 80 pk Daf.

Afbeelding

Geplaatst: 05 feb 2006 20:19
door v gilske
mijn ouders hebben vroeger eerst een klipper en daarna een luxe motor gehad ze heten allebei scheldestroom, met een zelflosser er op en ik dacht dat ze rond de 250 ton waren.
mijn ouders voeren van raamsdonksveer , en nu wou ik vragen of er iemand is die nog foto's van die schepen heeft.

het m/s Zwerver uit Ouderkerk a/d ijssel

Geplaatst: 05 feb 2006 20:44
door aqua nova
heeft iemand daar nog foto`s van door omstandigheden zijn we veel kwijt

daar om deze vraag
bij voorbaat bedankt

Luxe motors

Geplaatst: 11 feb 2006 22:29
door hans vd ziel
Hier 2 foto's van de luxe motor ERJA (van wijlen ) E.SCHAAFSMA uit Hattem. deze voer met zand van OLST ,WIJHE en Hattem naar de firma's Concordia en Massier in Meppel.
Het schip werd met de eigen losinstalatie gelost.
Het schip was 88 ton groot. en had een 150 pk Mann diesel.

Afbeelding

Afbeelding

gr. Hans v/d Ziel

Luxe motors

Geplaatst: 12 feb 2006 14:59
door Bertus
Hier nog een mooie luxe motor in diverse stadia's.
Afbeelding
Het splinternieuwe motorschip GELRIA, 1931 gebouwd bij A.Apol in Winsem, Gron. voor L Beukers uit Nijkerk. 26.83x5.10x1,80 m. 123 ton 55 pk 3 cil 4 tact MWN diesel.

Afbeelding
Hier voor de oorlog in de Oranjesluis te Amsterdam. Wel een slechte foto.
De Gelria is 1 dag voor de bevrijding van Zeeland in 1944 nabij Vlissingen in het kanaal in brand geschoten. Het achterschip was geheel uitgebrand. 1945 weer geheel opgebouwd, de mast is naar het voordek verplaatst en er is een 4e raam in de roef geplaatst. De zoon F.J Beukers heeft het schip overgenomen.

Afbeelding
1956 bij de stroopfabriek aan de Turfsingel in Groningen. De witte rand was inmiddels verdwenen. 1955 gangboord verhoogd (kalfdek) 148 ton.

Afbeelding
Eind 50 er jaren. Het hijstuig was nog aanwezig. De Gelria heeft jarenlang voor de CSM te Amsterdam gevaren. 1970 wederom naar zoon overgegaan en daarna bij de ENCI in de huur. 1974 is het schip verkocht en hernoemd in Risico.
1984 verkocht aan een Engelsman uit Hamshire, E. met p/a in Harderwijk en hernoemd in Dove.

Afbeelding
Zoals op de foto is te zien heeft die er een recreatieschip van gemaakt,
denneboom met ramen er in en golfbreker verwijderd. Maakt(e) er tochten mee door Europa. Wat en hoe verder met dit schip is mij niet bekend.
Aangezien mijn grootvader (staat met pet op met mijn vader, ooms en tantes op de luiken van de eerste foto) dit schip heeft laten bouwen en lange tijd in de familie is geweest, heb ik er diverse foto'sen gegevens van. Dit schip was in de jaren dertig een zeer trotse luxe motor maar de jaren erna is het altijd een mooi schip gebleven met z'n mooie zeeg.

Groeten Bertus Beukers. Almere.

Luxe motor

Geplaatst: 12 feb 2006 15:13
door Bertus
Nogmaals een Gelria uit Weurt.

Afbeelding

Afbeelding
Dit is de Graaf Adolf geweest en gekocht door een Beukers welke er ook mee in de losse cement zat bij de ENCI, Maastricht. Nieuwe ramen in de roef, een "mistbezem" en verhoogde den met een Scania in de machinekamer.
Ook dit schip is een aantal jaren geleden verkocht.
Gr Bertus.

Geplaatst: 12 feb 2006 16:25
door jannuh
Mooi tijdrelaas zo Bertus!

Geplaatst: 25 feb 2006 12:59
door anton5
Gisteren liet deze inmiddels tot hotelschip verbouwde Luxe Motor uit 1926 zich zien.
Om carnaval te vieren? Zie ook www.Ali-B2.nl

Gr. Wim

Afbeelding

Geplaatst: 02 mar 2006 21:26
door Dieter
Deze heeft ook nog een mooie leven.
De Merlijn was laatste jaar niet voor de carneval in Boppard, maar om het wijnfeest te vieren. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Groeten van de Middenrijn

Geplaatst: 03 mar 2006 00:08
door Binnenvaart
Is dit niet een Jansen boot geweest?

Jansenboot

groeten Rene