Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Eendracht
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 sep 2019 19:48

Re: Luxe motors.

Bericht door Eendracht »

Mbt de luxemotor binnen sluis Engelen:
Schipper Ludovicus Petrus Heck uit Roosendaal haalde in 1934 een 127 tons motorscheepje uit bij Boot in Alphen aan de Rijn. Met de narigheid van de economische crisis nog vers in het geheugen zal het een "kaal" schip zijn geweest. Waarschijnlijk geen bijboot, slechts een anker en een 2IB6 van 70pk die Boot al 3 jaar op de plank had staan. Naar zeggen heeft het hele spulletje 14.000 gulden gekost. Waarschijnlijk een bedrag bij aanbesteding, bij te waterlating en bij oplevering. Het schip kreeg de naam JACJO, vernoemd naar zijn toen 65 jarige vader JACobus en zijn moeder JOhanna. Ik stam zelf van 1956, als ik goed geinformeerd ben, en kan niet inschatten of 14.000 gulden voor een motorschip "duur"was. Er was sprake van een particuliere geldschieter, maar ook die zal rente hebben gerekend. Wat kostte bijvoorbeeld soortgelijke schepen als de Zeeland LuisterII en de Christina (huidige Energie) die in dat zelfde jaar bij Boot van de helling liepen?
Zowel de schipper als zijn latere opvolger Jaac Heck waren reisdriftige varenslieden. Zij kozen er voor om niet over de beurs te varen, maar min of meer vast cement uit het Waalse Thieu naar Nederlandse bestemmingen te vervoeren. Na lossing zag het ruim er natuurlijk bar en boos uit, en het is te begrijpen dat ze dan leeg op gingen om nog eens zo'n bak portlandcementpoeder te halen. Maar wat ik niet begrijp is dat ze dat spul zover weg moesten halen. Leeg varen mag dan zijn charmes hebben, het brengt geen eieren in het mandje. En leeg over Zeeland met 70 pk, de vele kleine sluisjes en scheepsliften en ook nog eens afbreken voor spoorbruggen en passellekes in Brussel moet dan toch ook opwegen tegen de te beuren vracht. Er waren toch ook wel cementfabrieken dichterbij.
Toen er meer en meer cementfabrieken fuseerden en ook verdwenen, gingen ging de Jacjo wel over de beurs varen.
Hoe dan ook, de broodwinner van weleer is vandaag de dag is het een handzaam varend woonscheepje met een heuse vaatwasser. En daarmee is het crisis-motorretje toch nog een Luxemotor geworden.


Arie
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Luxe motors.

Bericht door Arie »

Leuk het verslag over de jeugd van de Jacjo.
Een mooi schip, heb haar in de 80-er jaren eens in de Rozenburgsesluis gehad, zag er netjes uit.
127 ton en een 70 pk, dat was veel kracht voor toen.
Als je in die jaren dat ze gebouwd werd de helft van de tonnenmaat aan PK's had dan had je al een sterke motor.
Fl 14.000 zal voor de crisistijd ook veel geld geweest zijn, de vrachtprijzen waren ook erg laag en weinig werk.
Mijn vader heb ik wel horen zeggen dat in de crisistijd de IJssel vol lag met de mooiste motorscheepjes welke het niet meer konden op verdienen.
Als miniem vergelijk , ik bezit nog de rekening van machinefabriek Doorenberg uit 1953 van het inbouwen van een gereviseerde 50 pk motor.
Kostte FL6500, ook voor die tijd behoorlijk veel geld en moest in de bietencampagne hard gevaren worden om het weer op te verdienen.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.

jarre_jarre
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:08

Re: Luxe motors.

Bericht door jarre_jarre »

Hi,

In het boek van de dageraad is nummer 437 vermeld met 27*5.01*1.70 128T prijs 12000 gulden en 3150 voor 45pkRennes. dd 1934.
Het lijkt mij dus redelijk bedrag, en 70 pk was toen waarschijnlijk echt super veel. Wij hebben 399 van de dageraaad en die is verlengt in 1950, in 1998 voorzien van een kromhout 5ts117 88pk en daar varen wij prima mee (woonschip, dus leeg natuurlijk) maar 12km/u kruissnelheid is goed te doen.
A/B Luxe motor Spes Salutis

Binnenvaart
Berichten: 21329
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door Binnenvaart »

Camiel , 34,06 x 5,05 x 1,80 , Bouwjaar 1924 , Werf van Suijlekom in Raamsdonksveer ( Nederland ) , 150 pk Scania , ex Anna , ex Hencor , ex Corrie , ex Koophandel 2 , eigenaar W.A.M. de Klerk in Walsoorden , ENI 03170216

Foto's gemaakt op 20-07-2019 in Yerseke.

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.

Binnenvaart
Berichten: 21329
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door Binnenvaart »

Volharding , 59,56 x 6,58 x 2,51 , 625 ton , Bouwjaar 1931 , Werf A. Vuijk & Zn. , Capelle a/d IJssel ( Nederland ) , 487 pk Caterpillar en 240 pk DAF boegschroef , ex Vertrouwen , ex 2 x Hoop , ex Cascade , ex 2 x Altrade , eigenaar Vof. Binnenvaartbedrijf T. de Vreeze in Wijckel , ENI 02307233

Foto’s gemaakt op 20-11-2020 in Nijkerk door René te Pas.

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.



Plaats reactie