Naam bekend, maar geen historie.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Naam bekend, maar geen historie

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo, Forummers;
Ik ben voor een collega op zoek naar foto's, ligplaats of andere gegevens van het schip van zijn ouders; Het betreft een tjalk die toen het schip van de familie Uuldriks was 'Gepojo' heette ex 'Maria' van Fernhout. Het schip heeft of moet nog in Amsterdam liggen.
In afwachting;
M V G , Kees Keijzer.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Dit schip fotografeerde ik in 1986. Vanwege de slechte kwaliteit van het negatief heb ik hem nooit afgedrukt maar door hem te scannen komt er toch wat aardig tevoorschijn. Maar roept ook direct vraagtekens op.
De onder Belgische vlag varende Hemafra (6000787) lijkt mij van Nederlandse origine. In de IVR registers is van Belgische schepen altijd weinig terug te vinden. Wie kent het schip.
Het lijkt wel of hij met een kegel vaart en achter de voorroef staan een paar verbodsborden. Was het misschien met munitie geladen of kan het wat naders gevaarlijks geweest zijn????

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
antoon

Bericht door antoon »

hallo harry die hemafra vaart nog steeds onder bels.vlag is een vaste klant door de sluis van ternaaien kwam hem wekelijks tegen daar
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Arie »

antoon schreef:hallo harry die hemafra vaart nog steeds onder bels.vlag is een vaste klant door de sluis van ternaaien kwam hem wekelijks tegen daar
Volgens het IVR schepen register is de Hemafra in 1887 te Papendrecht gebouwd, misschien nog een schip van de scheepswerf wed. Duijvendijk.

Gr Arie Vogelaar
Hou de vaart er in.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Eind november plaatstte ik een foto van een stel "afgedankte" schepen die bij de ENCI in IJmuiden liggen. De buitenste was de Harmanna.
Gisteren trof ik haar varend aan in het Noordzeekanaal ter hoogte van Buitenhuizen.

Afbeelding
Afbeelding

groeten
Evert Sikkema
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Arie »

evert sikkema schreef:Eind november plaatstte ik een foto van een stel "afgedankte" schepen die bij de ENCI in IJmuiden liggen. De buitenste was de Harmanna.
Gisteren trof ik haar varend aan in het Noordzeekanaal ter hoogte van Buitenhuizen.

Afbeelding
Afbeelding

groeten
Evert Sikkema
De Harmanna vaart nog volop, vanmorgen ( 11-02-07) door Slootdorp gereden en ze lag er weer afgeladen, 5 weken geleden zag ik haar ook op hetzelfde plekje geladen liggen.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
fré
Berichten: 236
Lid geworden op: 17 jan 2005 13:12
Locatie: scheemda

Bericht door fré »

wrijfhout schreef:Afbeelding

Afbeelding

Dat is grappig, ik had die Vertrouwen niet als Wilbe herkent, maar nou moet ik zeggen dat ik hem alleen maar van papier ken. Het schip is in 1910 bij Peters op de Dedemsvaart gebouwd.

Frediric mag ik die foto's in HR van je hebben dan wil ik zorgen dat de vroegere eigenaren er een afdrukje van krijgen.

gr. Harry
Het schip is bij mijn weten gebouwd als klipperaak in 1910. In 1970 is dit schip verdiept, verlengt en grondig verbouwd. Ik zal oom Bene en tante Willie, er binnenkort eens naar vragen. Ze hebben met dit schip gevaren tot 1977. Toen zijn ze in Nieuw Amsterdam aan de wal gaan wonen. Oom Bene heeft een sleepboot gekocht met cementlos installatie erop. Hij loste toen de schepen die in Hardenberg en Coevorden cement voeren. Toen dat werk op zijn einde liep, hebben ze en spits gekocht. De voormalige Hollandia van Lubbinge uit Hoogeveen. Die spits is in 1967 gebouwd bij Peeters. Het was volgens mij de laatste spits op de Dedemsvaart.
Met deze spits deden ze eerst werk door heel Europa. De laatste jaren voeren ze met grind naar Coevorden. Hun schip noemden ze Willie-K

Afbeelding
"De tijd zal 't leren"
Frederic
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 apr 2005 20:16
Locatie: Oostende
Contacteer:

Bericht door Frederic »

Vroeger lag aan de grens met België in zelzate een voedseltanker, de Genesis-V. Weet iemand meer over dit schip. Werd het gesloopt of is het opnieuw in de vaart gekomen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mvg,
Frederic

--------------
MS Watergeus
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Hij staat nog steeds in de european hull database:

Hullname: GENESIS V
Hullnumber (OFS): 6002194 Length(m): 68.0
Hulltype: MOTOR TANKER Width(cm): 658.0
Built country: BE
DeadWeight (ton): 623.0
Gross Tonnage (ton): 623
Draught(cm): 245.0
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

Bericht door anton5 »

Wie weet hier iets van?

Afbeelding
foto:acl

Gr. Wim
Plaats reactie