Hallo Frederic,
Ik heb via via, meer gegevens over de "Vertrouwen" ex "Wilbe"
gekregen.
De gegevens van:
Klipperaak: “Verandering†gebouwd in 1926 bij Mittendorff.
Eigenaar: de Koning Gans te Hasselt.
L: 27.10 mtr. Br: 5.02 mtr. D: 1.70 mtr. 135 ton.
“Verwisseling†Eigenaar: Moerland te Stavenisse.
“Dankbaarheid†Eigenaar: G Vorsteveld.
116 pk KLöckner Deutz SA 6 M 517.
Schip verlengd tot 37.10 mtr. Verdiept tot 2.00 mtr. 210 ton.
Voor-en achterschip verbouwd. Verdiept tot 2.20 mtr. 245 ton.
230 pk SCANIA.
1969: Schip bij Keulen gezonken, gelicht en zonder motor verkocht.
1969: “Wilbe†Eigenaar: B Klein.
110 pk Gardner uit de “Hoop op Zegen†ingebouwd.
1979: “Wilbe†Eigenaar: B Krijnen te Hardenberg.
1986: “Vertrouwen†Eigenaar: Brouwer.
Lang geleden verkocht. Het schip ligt nu als wrak te Sluiskil.
Hierbij de gegevens die ik heb ontvangen.
Hartelijke groet,
Fré(derik)
Naam bekend, maar geen historie.
de Vertrouwen ligt nu in Utrecht achter het kanaal eiland en is in problemen,diverse processen verbaal zijn al uit geschreven
het schip heeft de aandacht van RWS Utrecht die niet van plan is om het schip daar 10 jaar te dulden
het geen wel gebeurd is in Sluiskil
het schip zou van een engelsman zijn en is meer dan 6 jaar geleden al op de werf geweest in Sluiskil om zee waardig gemaakt te worden om daarna naar engeland te vertrekken ,het geen nooit gedaan is
gr
leo
het schip heeft de aandacht van RWS Utrecht die niet van plan is om het schip daar 10 jaar te dulden
het geen wel gebeurd is in Sluiskil
het schip zou van een engelsman zijn en is meer dan 6 jaar geleden al op de werf geweest in Sluiskil om zee waardig gemaakt te worden om daarna naar engeland te vertrekken ,het geen nooit gedaan is
gr
leo
de Genesis-v ligt al meer dan een jaar in Teneuzen bij de scheepswerf Marine Service
er gebeurd tot nu toe niets met het schip maar er gaan geruchten dat er weer een motor in zal komen
de vorige is er uit gehaald na slechts een jaar of 5 er in gestaan te hebben
toen is ook heel de stuurhut leeg gehaald
de eigenaar heeft aangifte daarvan gedaan
boze tongen beweerde dat en de motor en al de navigatie apperatuur geleast waren
als je niet meer betaald dan weet je het wel
ik weet het niet
feit is dat alles er bijna gelijktijdig uit ,en af verdween
er gebeurd tot nu toe niets met het schip maar er gaan geruchten dat er weer een motor in zal komen
de vorige is er uit gehaald na slechts een jaar of 5 er in gestaan te hebben
toen is ook heel de stuurhut leeg gehaald
de eigenaar heeft aangifte daarvan gedaan
boze tongen beweerde dat en de motor en al de navigatie apperatuur geleast waren
als je niet meer betaald dan weet je het wel
ik weet het niet
feit is dat alles er bijna gelijktijdig uit ,en af verdween
Hydra (of Marco), fotografeerde de "VERTROUWEN" in Utrecht.
Hierbij de foto's
In de lijst met ex namen, komt de naam "VERWISSELING", voor, het was toen van een fam. Moerland uit Stavenisse. Het schip was toen een klipperaak van 135 ton. Wie weet hier nog iets van.Kees misschien??
Gr.
Fré
Hierbij de foto's
In de lijst met ex namen, komt de naam "VERWISSELING", voor, het was toen van een fam. Moerland uit Stavenisse. Het schip was toen een klipperaak van 135 ton. Wie weet hier nog iets van.Kees misschien??
Gr.
Fré
"De tijd zal 't leren"
Bedankt voor de foto's. Kan je er eventueel enkele doormailen naar me in hogere kwaliteit?
Mvg,
Frederic
frederic.logghe@gmail.com
Mvg,
Frederic
frederic.logghe@gmail.com
Ik heb contact gehad met men. de Koning Gans, uit Zwolle, zijn ouders voeren vroeger op een klipperaak "Verandering". Maar volgens zijn info, is dat schip gesloopt in 1970. Het was een aak met een roef aan de den en een stuurhut. Gesloopt in Nieuw Lekkerland. Dit is dus niet hetzelfde schip. Volgens deze meneer was het niet erg waarschijnlijk dat er een andere de Koning Gans uit Hasselt met een klipperaak met ook nog dezelfde naam voer.fré schreef:Hallo Frederic,
De gegevens van Vertrouwen
Klipperaak: “Verandering†gebouwd in 1926 bij Mittendorff.
Eigenaar: de Koning Gans te Hasselt.
L: 27.10 mtr. Br: 5.02 mtr. D: 1.70 mtr. 135 ton.
“Verwisseling†Eigenaar: Moerland te Stavenisse.
“Dankbaarheid†Eigenaar: G Vorsteveld.
116 pk KLöckner Deutz SA 6 M 517.
Schip verlengd tot 37.10 mtr. Verdiept tot 2.00 mtr. 210 ton.
Voor-en achterschip verbouwd. Verdiept tot 2.20 mtr. 245 ton.
230 pk SCANIA.
1969: Schip bij Keulen gezonken, gelicht en zonder motor verkocht.
1969: “Wilbe†Eigenaar: B Klein.
110 pk Gardner uit de “Hoop op Zegen†ingebouwd.
1979: “Wilbe†Eigenaar: B Krijnen te Hardenberg.
1986: “Vertrouwen†Eigenaar: Brouwer.
Lang geleden verkocht. Het schip ligt nu als wrak te Sluiskil.
Ik heb mijn informant ook hierover gemaild. Hij zal het nog eens nazoeken.
Wat zeker is,is dat het schip in 1969 is gezonken bij Keulen, en na lichting is verkocht aan B.KLein. Eigenaar was toen Vorsteveld, die heeft het schip verlengd en verdiept. Een gedeelte komt via, via bij hem vandaan. Het lijkt ook waarschijnlijk dat Vorsteveld het schip heeft gekocht van Moerland. (ik neem ten minste nog aan dat hij dat nog weet).
Zo gauw ik nog iets weet, meld ik me.
Die Vorsteveld heeft na zijn aanvaring bij Keulen een spits gekocht, die noemde hij ook weer Dankbaarheid.
Naam Eigenaar Domicilie Mutatie
Alida Arends En Bakels Utrecht 1958
Alida Den Toorn Maarsen 1959
Ina Visscher Amsterdam 1960
Dankbaarheid Vorsteveld Zwijndrecht 1970
Hannie Krijnen Gramsbergen 1986
Gebouwd in 1958 , scheepswerf Geertman, Zwartsluis
Gesloopt in 2004
"De tijd zal 't leren"
Fré
in het IVR Register van 1963 kom ik het volgende tegen:
Dankbaarheid ex Verwisseling
G. Vorsteveld, Zwijndrecht
bouwjaar 1910 Peters, Dedemsvaart
33,66 x 5,01 x 1,91
211,8 ton
116 pk Klöckner-Deutz
Grote reparatie in 1960
brandmerk 642B 1938 Zwolle
Europanummer 3050642
in 1986 IVR staat
Wilbe ex Dankbaarheid
J. Krijnen, Hardenberg
bouwjaar idem
37.10 x 5.02 x 2.02 mtr
234 ton
110 pk Gardner
brandmerk en europanummer als boven
Lengte en tonnen komen niet overeen. Zou het schip in die periode zijn moderne kop en kont hebben gekregen en daardoor maar een weinig zijn 'gegroeid'? Het kan ook zijn dat de gegevens naar een eventuele verbouwing nadat het schip gezonken is geweest pas veel later zijn doorgegeven. Destijds was men niet altijd even accuraat in het aanpassen van veranderingen.
Gaat het er nu nog om de periode voordat het schip Dankbaarheid werd te achterhalen.
gr. Harry
in het IVR Register van 1963 kom ik het volgende tegen:
Dankbaarheid ex Verwisseling
G. Vorsteveld, Zwijndrecht
bouwjaar 1910 Peters, Dedemsvaart
33,66 x 5,01 x 1,91
211,8 ton
116 pk Klöckner-Deutz
Grote reparatie in 1960
brandmerk 642B 1938 Zwolle
Europanummer 3050642
in 1986 IVR staat
Wilbe ex Dankbaarheid
J. Krijnen, Hardenberg
bouwjaar idem
37.10 x 5.02 x 2.02 mtr
234 ton
110 pk Gardner
brandmerk en europanummer als boven
Lengte en tonnen komen niet overeen. Zou het schip in die periode zijn moderne kop en kont hebben gekregen en daardoor maar een weinig zijn 'gegroeid'? Het kan ook zijn dat de gegevens naar een eventuele verbouwing nadat het schip gezonken is geweest pas veel later zijn doorgegeven. Destijds was men niet altijd even accuraat in het aanpassen van veranderingen.
Gaat het er nu nog om de periode voordat het schip Dankbaarheid werd te achterhalen.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
In het boek de grijze vloot staat ook dat de WILBE 235 tonis, en gebouwd is in 1910 bij Peters Dedemsvaart.
Die 110 pk Gardner klopt ook wel, die zou na de aanvaring ingebouwd zijn door mijn oom en tante, en die was afkomstig uit hun vorig schip, een verlengde klipperaak , die ook WILBE heette. DIe klipperaak kwam uit Ijmuiden van een schipper Oosterhof, en heette toen Hoop op Zegen
De WILBE ex HOOP OP ZEGEN, onderweg naar Coevorden met een lading cement vanaf Lixhe. Dit is in Vriezenveen
Die 110 pk Gardner klopt ook wel, die zou na de aanvaring ingebouwd zijn door mijn oom en tante, en die was afkomstig uit hun vorig schip, een verlengde klipperaak , die ook WILBE heette. DIe klipperaak kwam uit Ijmuiden van een schipper Oosterhof, en heette toen Hoop op Zegen
De WILBE ex HOOP OP ZEGEN, onderweg naar Coevorden met een lading cement vanaf Lixhe. Dit is in Vriezenveen
"De tijd zal 't leren"
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Naam bekend....
Vorige week in Utrecht bij ons depot binnen de Noordesluis gelost en wat zag ik daar achter ons liggen; De 'Vertrouwen' ex 'Wilbe' dus een paar foto's geschoten van die vergane glorie;
Wat zou men er nu mee van plan zijn?
Gr, Kees.
Wat zou men er nu mee van plan zijn?
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.