Pagina 26 van 33

Re: Naam bekend, maar geen historie.

Geplaatst: 03 mei 2020 19:40
door Gert Schouwstra
Het Duits forum geeft toch een iets andere geschiedenis aan.
Een schipper die in die tijd voor Neptun voer, schrijft dat de Express 56 in 1952 in Zeeland door een Noorse zeeboot overvaren zou zijn. Daarna zijn de twee helften gelicht en naar de werf in Hemiksem gebracht. Het schip is weer samengebouwd en waarschijnlijk is toen ook de verlenging uitgevoerd. De woning werd opnieuw betimmerd en was mooier dan daarvoor. In 1976 zijn de Express 55, 56 en 57 naar Nigeria verkocht.

De foto's van de gezonken en gelichte Express 56 staan op het Duitse forum.

En in de krant vind ik het feit inderdaad zo terug.
Het Vrije Volk 24 nov 1952.png
Het Vrije Volk 24 nov 1952.png (855.72 KiB) 1914 keer bekeken

Re: Naam bekend, maar geen historie.

Geplaatst: 26 mei 2020 01:57
door smitface
Bedankt voor de info jammer dat geen geschiedenis meer te achterhalen is

Re: Naam bekend, maar geen historie.

Geplaatst: 26 mei 2020 18:28
door pieter53
We hadden het elders over klinken en dus vroeg ik me af wanneer het eerste geheel geklonken ijzeren schip in Nederland verscheen en waar en wanneer het gebouwd was.
Al zoekend kwam ik, na een foutieve vermelding in de liggers met als jaartal 1839, op
de raderstoomboot Concordia V van de Stoomboot Onderneming Concordia gebouwd in 1840 te Seraing bij Luik.

Wie weet meer over dit schip of weet een ouder metalen schip (beroepsvaart)?

Re: Naam bekend, maar geen historie.

Geplaatst: 26 mei 2020 21:33
door Gert Schouwstra
Het klinken is natuurlijk ouder dan de eerste ijzeren schepen. Er werd ook een hoop hybride techniek op houten stoomschepen toegepast. Bijvoorbeeld bij de ketels was klinkwerk nodig. En die werden al vanaf 1739 gebouwd!

Maar even zonder gekheid: In 1837 liet de minister van Koloniën twee ijzeren scheepjes bouwen bij de Rijkswerf in Vlissingen. Dit waren de Ternate en Banda, die later de namen Hekla en Etna hebben gekregen. Deze waren in 1834 ontworpen door bouwmeester Roentgen. De scheepjes werden na de bouw weer helemaal gedemonteerd zodat ze op een zeeschip worden meegenomen en in Indië weer in elkaar gezet.

Re: Naam bekend, maar geen historie.

Geplaatst: 26 mei 2020 21:40
door pieter53
Ja maar het gaat me nu even om schepen in de binnenvaart.

Re: Naam bekend, maar geen historie.

Geplaatst: 26 mei 2020 21:45
door Gert Schouwstra
Het schip uit 1739 was een binnenvaartschip en voer op de Seine.

Re: Naam bekend, maar geen historie.

Geplaatst: 26 mei 2020 21:59
door pieter53
(Had ik wat gemist of heb je het bericht aangevuld?)

Dat scheepje op de Seine heb ik ook ergens in mijn boeken staan.....
De Hekla en Etna waren mij onbekend.
Ik vermoed dat dat kleine stoombootjes voor het 'vervoer' van slechts enkele personen waren.
Is natuurlijk leuk dat er zoiets was, maar in dat geval, bedoelde ik toch iets meer serieus van aard, wat echt een tijdje bedrijfsmatig geëxploiteerd werd. (Ik ben wel lastig. niet waar? :) )

Re: Naam bekend, maar geen historie.

Geplaatst: 27 mei 2020 21:35
door Kees Touw
Die ijzeren stoomschepen voor Indië werden door Roentgen gebouwd in 1834. Zie het boek Leven en Bedrijf van Gerhard Moritz Roentgen uit 1923.
In de Staatscourant van 2 april 1841 is te lezen dat Koning Willem II een bezoek bracht aan het Etablissement Fijenoord. Hij zag daar verschillende schepen in aanbouw. Daarbij was het ijzeren Rijnsleepschip en een ijzeren trekschuit.
Dit laatste is te lezen in het artikel dat ik in 2013 publiceerde in het periodiek van de vereniging Binnenvaart.
De titel van het artikel is: "IJzeren sleep- en zeilschepen voor de Rijn- en Binnenvaart gebouwd in Nederland in Nederland van 1841 tot en met 1880".
Voor degenen die het gemist hebben of het nog een keer willen lezen stel ik het volgende voor.
Stuur even een mail en ik zal het artikel (16 pag.) als een pdf-bestand opsturen
Groet K.T.
img023.jpg
img023.jpg (230.62 KiB) 1495 keer bekeken

Re: Naam bekend, maar geen historie.

Geplaatst: 27 mei 2020 21:51
door pieter53
Bedankt voor de informatie Kees.
Dat geeft tenminste vastigheid.
We kunnen het begin dus stellen op ca. 1834.

Re: Naam bekend, maar geen historie.

Geplaatst: 27 jul 2020 18:32
door pieter53
Het gaat om de Heerenveen uit 1913 gebouwd door en voor Verschure Amsterdam
(Niet te verwarren met de Heerenveen uit 1901 van Smit uit Krimpen)

Bekend is:
Op Binnenvaarttaal en verder
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/15233/
https://www.binnenvaart.eu/passagierssc ... nveen.html
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=G2463N
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=A3584N

De brandmerken zijn dus 709 Z Adam 1927 en 1692 B Amst 1938

Wie weet wat er na 1945 gebeurt is? Woonschip in Rotterdam vind ik een beetje vaag.

ps de twee foto's op binnenvaart.eu in de Oranjesluis zijn van Jacob Olie en uit 1904.
Dus dat is de Heerenveen I901

https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=R1725N

Geschiedenis van de 1901
Gebouwd voor de dienst Amsterdam- Lemmer. In 1902 nam Verschure & Co's Algemeene Binnenlandsche Stoomvaart Maatschappij te Amsterdam haar over. In 1911 verkocht naar Turkije voor een veerdienst over de Gouden Hoorn en herdoopt in EXPRESS I. In Lloyds Register van 1922 komt dit schip voor onder de naam CLEO in het bezit van de reder H. O. Paterson te Londen. In 1931 verkocht aan Solon Victor te Mytilene en herdoopt in CLEO v. In 1937 verkocht aan Toyias S.S. Co te Piraeus en herdoopt in MOCHANTI. Op 20 april 1941 gezonken na een Duitse luchtaanval.

Zie: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=dts:2930035:mpeg21