- 9.png laden Moerdijk.png (671.77 KiB) 4594 keer bekeken
Laden en lossen
Laden Moerdijk van de reis naar Straubing
foto gekregen via de mail
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Itasca lossen in Straubing, van de silo 's vanaf Moerdijk
Ik hoef zelf geen drone aan te schaffen.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Re: Laden en lossen
Op het eind zie je de Itasca , met de silo voor Straubing,
https://www.youtube.com/watch?v=orXWZlj8G2I
https://www.youtube.com/watch?v=orXWZlj8G2I
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Re: Laden en lossen
Mooi filmpje en hier een life link naar 2 kraantjes die vannacht 30 Km hebben gevaaren met wat in de takels.
https://www.nrk.no/hordaland/folg-hevin ... 1.14312996
https://www.nrk.no/hordaland/folg-hevin ... 1.14312996
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Itasca met een ruim vol vanaf Papenburg naar Hamburg
Niet alleen de m/s Itasca word gespot. Voor de mensen die mij niet kennen, rechts ben ik. In de opvaart, de sloot Weser, camera hoogte ongeveer 950 cm boven de waterlijn. Gespot in de opvaart bij Bremen. De bulb licht net onderwater, kan je goed zien, hoe het water vooruit wordt geduwd voor de steven en langs de zijkant een mooie lange boeggolf.
Staande mast route in Hamburg.
En zoals gewoonlijk , even 1 havenkraantje pakt gewoon 90 ton aan de haak.
Wegens de hoogte en breedte van ons schip. Gevaren via Ems- Kük-Weser-MLK-ESK-Elbe
Het wilde kwa retoutwerk niet lukken in Hamburg,we waren bezig om in Aken 3 grote siloos te laden voor Antwerpen,moest ik 1 week wachten voor belading, je zit ook nog met de waterstand boven Magdeburg. Het kon net kwa hoogte voor de bruggen via Münster.
Maar de los-datum was ook niet zeker. Normaal bouw je daar een vergoedings clausule voor in. maar wij moeten de 25 e laad gereed liggen in Haren/Ems, voor een paar grote LNG siloos. Dus nu gekozen voor makkelijk. 2 x kleine silo vanaf Salzgitter naar Bremerhaven. Vond het wel jammer, van Aken. Want we hadden zo vanaf Hamburg dik 300 km de Elbe omhoog gevaren.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Itasca met 2 x silo van Haren/ems naar Veka Lemmer
Zoals je ziet, hebben ze de silo een beetje gedraaid in het transportzadel, om transport hoogte te winnen. De aansluitdeksels staan helemaal over stuurboord. Wij zij de enigste van de 3 schepen, die dit transport doen ,zonder Ballastzand. Want je schip op een diepgang krijgen van 230 cm met maar dik 260 ton lading. Was wel weer even rekenen. Ik had een ballast ruimlengte voorop van 6,50 meter. De kunst is dan, om in vooruit te rekenen, gaat mijn schip niet voorover, tijdens het volpompen van ruim 1 met ballast water. Ik heb dit jaar 2 extra borgplaatsen bij laten maken, om deze ladingen te kunnen vervoeren. Want we gaan nog een keer naar de Lemmer en met nog 2 x naar Heusden dit jaar.
Wat wel een verrassing was, ze zijn geen 770 hoog maar een beetje hoger , dan kom je aanvaren voor de brug van Bollingerfähr. Ik kon vanaf de kade in Haren/ems goed de hoogte meten en dat viel gelijk tegen. Maar de andere verrassing was/is, de zadels zijn een 1/2 meter dik, recht onder de silo.
Ik had het schip al over SB scheef geladen in Haren, toen na het meten, de pomp aan op ruim 1 en ruim 2 = 54,50 x 8 m = elke decimeter 43 ton ballast. Zakte we als snel naar dik 250 cm diepgang aan stuurboord, dus zeg maar 20 lampjes groen op de clinometer. Hier hebben we al weer wat ballast uitgepompt, maar er was ook aardig woei, en ik heb in Lemmer tijd zat om te pompen. Dus dan is een beetje diepgang door Friesland varen gewoon makkelijker.
De ruimtrap die je ziet, staat achter het ruimschot, is echt maar een klein ballast-ruim. Ik denk totaal kleine 900 ton aan waterballast. Waarvan 360 ton in de zij, 200 ton in de bodem En dik 300 ton in de ruimen.
We waren met 3 schepen: Lehar en de Wendy Dua liggen weekend te houden in Lemmer. Morgen lossen, kijken of ik dan foto kan maken, uit de bouwkraan van de werf Op de foto hierboven, kan je de wielen, katrollen zien aan de kraanhaak.De grote kranen, ging de silo lichten en een klein kraantje deed de silo draaien. Zodat die mangaten rechtop komen. Daarna de zadels weer vastsjorren, silo ophijsen, Itasca van de kade weg en de silo te water.
Mede door het gewicht van de zadels, bleven de silops mooi stabiel rechtop drijven.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Laden en lossen
Was weer een mooie reportage Hein!!!
Ga zo door.............
Wij genieten ervan, ook dat je op zo veééél verschillende plaatsen komt!
HG Evert
Ga zo door.............
Wij genieten ervan, ook dat je op zo veééél verschillende plaatsen komt!
HG Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Laden en lossen
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Itasca Plastic Silo vanaf Lemmer, naar Hamm.
Weer een uitdaging en leuke opdracht gedaan. Silo 28,50 x 6,40 en maar 20 ton. Vanaf de lemmer naar Hamm, tankhaven. Op die route zijn er wel diverse bruggen verhoogd/vernieuwd. De laagste is nu een paar km boven Friedrichsfeld, kmr 4. De meningen zijn verdeeld. Maar rekentechnisch hou ik hem op 485 cm.
Dus met 640+50= 6,90 m. vanaf het vlak. minus 4,85 brughoogte, wordt minimale diepgang van 2,05 cm. = 860 ton. De silo is vrij lang, dus die diepgang moet je ook bij de middenijk liggen, om de brug veilig te kunnen passeren. Silo geladen en gelijk vertrokken, maar bij de Rotterdammerhoek, even met de kop in de wind. Wilde ik sjorbanden vastmaken, want de silo ging wel een decimeter heen en weer,is toch 20 ton, wat in beweging is. De zadels waren vrij klein, ik was bang, dat zo zadel, door te veel druk, door de silo zou drukken. Tja. Dus creatief de sjorbanden, via de hijsogen zo vastgemaakt, dat de silo niet kan rollen. En het werkte goed, tijdens het slingeren richting Urk, lag de silo doodstil in het ruim.
Webcam Deventer, los ruimschot staat precies bij de middenijk. Alvast wat water in het voorruim, zodat het wat makkelijker vaart op de IJssel, met een dieper voorschip. Dik 400 ton Rijnwater in het voorruim. Was nog even uitkienen, wanneer ga je pompen? je wilt niet te vroeg en niet te laat gaan pompen. Boven de Ijsselkop, leek het water lekker schoon, dus eerst maar een zijbeun vol, zodat, dat water later onder de vloer gepompt kan worden en nog even tijd heeft om vuil te laten bezinken.
Boven de brug van Emmerich meerdere pompen aan, om tanks te ballasten. Ik wilde op de Rijn klaar zijn met de tanks, omdat bij Friedrichsfeld het water zo smerig is. In het ruim is dat niet erg, maar in de tanks wel. Maar boven de sluis, heb je wel gelijk de laagste brug. Met maar 20 ton in het achterruim, valt het niet mee, om op de achter-ijk dik 2 m. diepgang te krijgen. Voor de zekerheid, eerst maar gedreven voor de brug en maar 5-8 cm speling, Dat is te weinig , om gewoon door te blijven drijven, onder de brug door. Dus 300 m. achteruit en met 10 kmh onder de brug door. 40 cm speling.
Ik had Polem Lemmer gebeld, omdat ik zag, met de silo in het gras neerleggen, het niet goed zou gaan met de uitsteeksels aan de onderkant van de silo. Dat had indruk gemaakt, want de baas van Hamm, kwam naar mij toe, om te vragen, welke maatregelen ze moesten nemen, zodat alles goed zou verlopen.
Dus met de man lokatie bekeken en hout besteld en grond egaliseren etc. voor lossing silo. Nu had ik ook klein materiaal bij mij en uit ervaring weet ik, wanneer ze het groote ding er eerst uithalen, lig je soms uren te wachten, voordat de kranen het kleine spul er uit halen. Want dan zit het even tegen met neerleggen van zo groot silo. Dus wanneer het mogelijk is, laat ik tegenwoordig het klein materiaal eest eruit halen, er lag nog een deksel onder de silo , die heb ik met eigen ketting-takel, onder de silo weg getakeld, Eigen strop eraan, zodat je vanuit het gangboord kon inhaken aan de kraan. En met lossen, silo aan de wal, kranen staan dan stil, wachten op hout zus en zo. Hein leeg schip en gelijk weg.
Dus met 640+50= 6,90 m. vanaf het vlak. minus 4,85 brughoogte, wordt minimale diepgang van 2,05 cm. = 860 ton. De silo is vrij lang, dus die diepgang moet je ook bij de middenijk liggen, om de brug veilig te kunnen passeren. Silo geladen en gelijk vertrokken, maar bij de Rotterdammerhoek, even met de kop in de wind. Wilde ik sjorbanden vastmaken, want de silo ging wel een decimeter heen en weer,is toch 20 ton, wat in beweging is. De zadels waren vrij klein, ik was bang, dat zo zadel, door te veel druk, door de silo zou drukken. Tja. Dus creatief de sjorbanden, via de hijsogen zo vastgemaakt, dat de silo niet kan rollen. En het werkte goed, tijdens het slingeren richting Urk, lag de silo doodstil in het ruim.
Webcam Deventer, los ruimschot staat precies bij de middenijk. Alvast wat water in het voorruim, zodat het wat makkelijker vaart op de IJssel, met een dieper voorschip. Dik 400 ton Rijnwater in het voorruim. Was nog even uitkienen, wanneer ga je pompen? je wilt niet te vroeg en niet te laat gaan pompen. Boven de Ijsselkop, leek het water lekker schoon, dus eerst maar een zijbeun vol, zodat, dat water later onder de vloer gepompt kan worden en nog even tijd heeft om vuil te laten bezinken.
Boven de brug van Emmerich meerdere pompen aan, om tanks te ballasten. Ik wilde op de Rijn klaar zijn met de tanks, omdat bij Friedrichsfeld het water zo smerig is. In het ruim is dat niet erg, maar in de tanks wel. Maar boven de sluis, heb je wel gelijk de laagste brug. Met maar 20 ton in het achterruim, valt het niet mee, om op de achter-ijk dik 2 m. diepgang te krijgen. Voor de zekerheid, eerst maar gedreven voor de brug en maar 5-8 cm speling, Dat is te weinig , om gewoon door te blijven drijven, onder de brug door. Dus 300 m. achteruit en met 10 kmh onder de brug door. 40 cm speling.
Ik had Polem Lemmer gebeld, omdat ik zag, met de silo in het gras neerleggen, het niet goed zou gaan met de uitsteeksels aan de onderkant van de silo. Dat had indruk gemaakt, want de baas van Hamm, kwam naar mij toe, om te vragen, welke maatregelen ze moesten nemen, zodat alles goed zou verlopen.
Dus met de man lokatie bekeken en hout besteld en grond egaliseren etc. voor lossing silo. Nu had ik ook klein materiaal bij mij en uit ervaring weet ik, wanneer ze het groote ding er eerst uithalen, lig je soms uren te wachten, voordat de kranen het kleine spul er uit halen. Want dan zit het even tegen met neerleggen van zo groot silo. Dus wanneer het mogelijk is, laat ik tegenwoordig het klein materiaal eest eruit halen, er lag nog een deksel onder de silo , die heb ik met eigen ketting-takel, onder de silo weg getakeld, Eigen strop eraan, zodat je vanuit het gangboord kon inhaken aan de kraan. En met lossen, silo aan de wal, kranen staan dan stil, wachten op hout zus en zo. Hein leeg schip en gelijk weg.
- Bijlagen
-
- sjorbanden creatief vastmaken
- SAM_2895.jpg (64.39 KiB) 2511 keer bekeken
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Re: Laden en lossen
Da's een stuk leuker dan veevoer