Laden en lossen

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Minnertsga

Bericht door Gert Schouwstra »

Mooie foto Harry, je hebt echt een prachtverzameling.
Als het aardappels zijn, dan wordt er waarschijnlijk geladen. Je zit daar midden in het gebied waar al meer dan 100 jaar pootaardappels als voornaamste gewas worden geteeld. Maar ik begrijp wat je bedoelt, het lijkt wel een wat vreemde gang van zaken. Eerst in de zak en dan weer los in het schip.
Jouw foto moet zijn gemaakt in 1929: Tjip Hibma staat op de wagen en Sjoerd de Groot ervoor. (bron Tresoar)

Minnertsga werd rond 1850 een bloeiende binnenhaven waar veel Friese schippers hun domicilie hadden. Ook een tak van de familie Schouwstra voer van Minnertsga. Dat kwam natuurlijk door de pootaardappels uit Het Bildt die daar volop werden verladen. Er zat daar veel werk.

Afbeelding
Minnertsga kreeg in 1902 een spooraansluiting met station op de lijn Stiens-Harlingen. Het kanaal en de weg waren er al. Tegenwoordig zouden we dit een multi-modale overslaghaven noemen. Hier worden rapen uit het schip overgeslagen op de goederentrein in het eerste jaar dat die reed.

Afbeelding
Deze foto is uit 1920. Ook hier worden pootaardappels geladen, maar ze blijven in de zakken. Ik kan me trouwens ook voorstellen dat ze werden gelost en dan met de trein naar Harlingen gingen voor export overzee.
Op de naamplank denk ik te lezen: J TICHELAAR DE TWEE GEBROEDERS SNEEK

Afbeelding
Volgens het archief komt deze foto uit 1935, maar als je even kijkt zie je dat de was er dan 15 jaar lang zou moeten zijn blijven hangen en dat de schipper zijn schip nog niet heeft verhaald. Het enige wat is veranderd is de wagen. Die is een plaats opgeschoven. Wat nu wel duidelijk wordt is dat er wordt geladen.

Afbeelding
En dit was er over van de haven in 1950. Nog vier jaar later werd de hele zaak gedempt. Als je nu in Minnertsga komt, kun je je zelfs niet eens voorstellen dat het ooit een havenplaats geweest is. Er is nu binnen een paar kilometer zelfs geen vaarweg meer terug te vinden.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Binnenvaart
Berichten: 28519
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Kreeg vanavond twee foto´s van mijn zus en zwager van de Staccato,die hebben twee ketels in Burgstadt aan de Main geladen voor Antwerpen en daar worden ze weer overgeslagen in een zeeschip voor een brouwerij in Windhoek de hoofdstad van Namibië

Afbeelding

Afbeelding

Namibia Breweries
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28519
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hier wodt in de Amazonehaven in Rotterdam een motor gelost uit het schip van mijn zus en zwager,de motor gaat onderweg naar China

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Het is al meer dan een jaar geleden dat het laatste bericht bij dit onderwerp geplaatst werd.
Het word dus tijd om weer naar boven te halen, en wel met een prachtige foto van een drietal luxe motoren die zand lossen.
De voorste is de Watergeus van Goudriaan uit Ouderkerk a.d. IJssel en de tweede is de Hydra van Jan Droog ook uit Ouderkerk. De foto is gemaakt tijdens de aanleg van een weg.
Wie weet welke locatie dit is? Kom op Kees doe je best.
Ik heb helaas geen prijs voor de winnaar.

De schepen waren toen (jaren 30) net nieuw. Er zijn bij de werf van Boot in Leiderdorp een aantal van die grote motoren gebouwd. O.a. Adelaar, Hydra, Watergeus, Terra Nova. Ze hadden allemaal verschillende maten uiteenlopend van 45 tm. 55 meter maar waren duidelijk herkenbaar als luxe motoren van Boot.
Als je toen zo'n schip had was je DE man. Ze werden bijna allemaal uitgerust met een Deutz VM.

De Adelaar is nu passagiersschip Merlijn
Hydra in de recreatievaart als Hydra
Watergeus nog steeds in de (zand)vaart als Watergeus
Terra Nova clubschip van de LVBHB

Allemaal zwaar gebouwde schepen.

De mast stond bij deze schepen in de midden. Er werd uit beide ruimen tegelijk gelost. op 2 rijdraden. Op de foto zie je de 1 kiepen en de ander alweer leeg teruggaan. Nu weet ik niet of dat door 1 of 2 mannen/lieren gedaan kon worden.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Aan de bak

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo, Marco;
Ja, ik kan ook niet alles weten, maar het zal wel ergens in Zuid-Holland of Utrecht zijn het werkgebied van die mannen.
Die schepen hadden inderdaad twee loslieren, er waren er wel meer , De "Madjoe" van van Dam, ook een grote luxe motor,dat heb ik niet van mezelf maar van mijn vader, De "Marinus-Nellie", een omgebouwd sleepschip, van Oome uit Raamsdonksveer, er staan op het forum bij Wie herkent dit schip pag. 25 twee foto's van dat schip op de werf bij van Suijlekom in z'n thuishaven.
Hier nog een foto van de laatste bakken die er uit gaan op de "Anjo" van Mookhoek;
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Kees,
De schepen liggen hier te lossen op de Gouwe. Het zand was nodig voor de (toen) nieuwe weg die daar gemaakt werd.

gr. marco
recht zo die gaat
Wim Geerling
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Bericht door Wim Geerling »

Even een reactie, zelf heb ik bij mijn vader aanboord tot 1980 met een zelflosser gevaren te weten de Corma (is nu Barmelus). Vandaar dat dit onder werp mij intereseerd, laatst was ik bij de heer Bertus Geneugelijk en die heeft de grote Madjoe volledig en in detail na gebouwd. Volgens zijn verhaal had de Madjoe 2 loslieren en misschien klinkt het raar maar de loslier voor het voorruim stond bij het achterruim en die van het achterruim bij het voorruim. Dit omdat de aandrijving van de lieren tegen elkaar zit en de bediening op de einden van de lier. Door deze op stelling keek de lierman altijd over zijn lier het ruim in, staat de lier man aan de kant van het ruim dan kijkt hij van de lier af. Deze opstelling kwam ook beter uit i.v.m. de losdraad die dan namelijk als hij uit de giek kwam gelijk aan de goede kant zat.
Groeten Wim
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Motortjalk Quo Vadis lost in Maastricht. Waar deze losplaats precies is weet ik niet, ik zie daar grote stadsmuren op de achtergrond. Hoe en wat is mij niet bekend. Weet iemand wie de eigenaar van deze tjalk was?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
middenbolder
Berichten: 302
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:33
Locatie: wessem

aan de bak

Bericht door middenbolder »

Motortjalk Quo Vadis lost in Maastricht. Waar deze losplaats precies is weet ik niet, ik zie daar grote stadsmuren op de achtergrond. Hoe en wat is mij niet bekend.

Afbeelding


Nou Harry, dat komt goed uit, want het is nu ongeveer 1968, en we hebben deze reis in Bergen zand geladen voor deze losplaats.
Onderweg flink pompen, want officieel mag je er met 2,10 m. diep in met een kempenaar. Maar wij gaan 2,26 m. op de ijk, en als de gangboorden droog zijn, moet het toch ook kunnen volgens mijn vader.
We varen het sluisje naar het Bassin in. Als we afgeschut zijn, komen we met die diepgang het sluisje niet uit. Geen probleem, een rijksdaalder en een half uur later (verlaat open gedraaid zoals Leo wel vaker in Frankrijk deed), schuiven we op het handel het sluisje uit. We komen dan in het Bassin. Het is dan nog geen jachthaven, en het lijkt wel of de gebouwen allemaal op instorten staan.
Bij het pinnetje "naar SB" krijgen we amper de bocht, omdat we constant door de blubber schuiven. Het gaat allemaal met een slakkegangetje, en de brug "naar SB" ligt er nog niet. We schuiven zo door tot we uiteindelijk bij de losplaats "van Dongen" aankomen.
Daar nog hele discussies vanwege de ijk meting, omdat je bijna overal aan de grond zit.
Uiteindelijk zijn we leeg, en moet je nog helpen met af te breken. Niet alleen de stuurhut, maar zelfs de kraanbalk voorop moet nog geklapt worden om onder de bruggen (toen 2 stuks) door te kunnen. Ook koproer moet zakken, en het voorste vak moet dichtliggen, want de luikenstapel kan ook niet onder de bruggen door. Die brede weg met die rotonde was er toen nog niet.
Als we in het sluisje liggen, moet je nog helpen met stuurhut, kraanbalk enz. op te bouwen. Sluisje uit, en we zitten weer op de Maas.

Weet iemand wie de eigenaar van deze tjalk was?
Harry, ik weet het helaas niet zeker.
Maar een naam die mij te binnen schoot: Uldriks, Uuldriks ??????
Groeten
Jean Romeynders
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Het is maar weer akelig stil op het Forum, het lijkt wel vakantietijd...

'Bakloper' gezocht, de man in het ruim van de Corrie is moei en wil wel even afgelost worden... Wie? Niet allemaal tegelijk...

Afbeelding
soms zegt een beeluitsnede meer dan het totale plaatje. Er is veel te zien op deze (deel)foto van de Corrie die in Heusen zijn lading op een vrachtauto lost.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie