Weer een uitdaging en leuke opdracht gedaan. Silo 28,50 x 6,40 en maar 20 ton. Vanaf de lemmer naar Hamm, tankhaven. Op die route zijn er wel diverse bruggen verhoogd/vernieuwd. De laagste is nu een paar km boven Friedrichsfeld, kmr 4. De meningen zijn verdeeld. Maar rekentechnisch hou ik hem op 485 cm.
Dus met 640+50= 6,90 m. vanaf het vlak. minus 4,85 brughoogte, wordt minimale diepgang van 2,05 cm. = 860 ton. De silo is vrij lang, dus die diepgang moet je ook bij de middenijk liggen, om de brug veilig te kunnen passeren.
- 20190708_070455.jpg (110.12 KiB) 2487 keer bekeken
- 20190708_090619.jpg (77.79 KiB) 2487 keer bekeken
Silo geladen en gelijk vertrokken, maar bij de Rotterdammerhoek, even met de kop in de wind. Wilde ik sjorbanden vastmaken, want de silo ging wel een decimeter heen en weer,is toch 20 ton, wat in beweging is. De zadels waren vrij klein, ik was bang, dat zo zadel, door te veel druk, door de silo zou drukken. Tja. Dus creatief de sjorbanden, via de hijsogen zo vastgemaakt, dat de silo niet kan rollen. En het werkte goed, tijdens het slingeren richting Urk, lag de silo doodstil in het ruim.
Webcam Deventer, los ruimschot staat precies bij de middenijk. Alvast wat water in het voorruim, zodat het wat makkelijker vaart op de IJssel, met een dieper voorschip.
- deventer 5 (2).jpg (61.04 KiB) 2487 keer bekeken
- ballastruim 1
- SAM_2898.jpg (108.01 KiB) 2487 keer bekeken
- SAM_2904.jpg (96.16 KiB) 2487 keer bekeken
Dik 400 ton Rijnwater in het voorruim. Was nog even uitkienen, wanneer ga je pompen? je wilt niet te vroeg en niet te laat gaan pompen.
Boven de Ijsselkop, leek het water lekker schoon, dus eerst maar een zijbeun vol, zodat, dat water later onder de vloer gepompt kan worden en nog even tijd heeft om vuil te laten bezinken.
Boven de brug van Emmerich meerdere pompen aan, om tanks te ballasten. Ik wilde op de Rijn klaar zijn met de tanks, omdat bij Friedrichsfeld het water zo smerig is. In het ruim is dat niet erg, maar in de tanks wel. Maar boven de sluis, heb je wel gelijk de laagste brug. Met maar 20 ton in het achterruim, valt het niet mee, om op de achter-ijk dik 2 m. diepgang te krijgen. Voor de zekerheid, eerst maar gedreven voor de brug en maar 5-8 cm speling, Dat is te weinig , om gewoon door te blijven drijven, onder de brug door.
Dus 300 m. achteruit en met 10 kmh onder de brug door. 40 cm speling.
- kranen hijsen in Hamm
- SAM_2911.jpg (68.48 KiB) 2487 keer bekeken
- SAM_2912.JPG rechtop .jpg (64 KiB) 2487 keer bekeken
Ik had Polem Lemmer gebeld, omdat ik zag, met de silo in het gras neerleggen, het niet goed zou gaan met de uitsteeksels aan de onderkant van de silo. Dat had indruk gemaakt, want de baas van Hamm, kwam naar mij toe, om te vragen, welke maatregelen ze moesten nemen, zodat alles goed zou verlopen.
Dus met de man lokatie bekeken en hout besteld en grond egaliseren etc. voor lossing silo. Nu had ik ook klein materiaal bij mij en uit ervaring weet ik, wanneer ze het groote ding er eerst uithalen, lig je soms uren te wachten, voordat de kranen het kleine spul er uit halen. Want dan zit het even tegen met neerleggen van zo groot silo.
Dus wanneer het mogelijk is, laat ik tegenwoordig het klein materiaal eest eruit halen, er lag nog een deksel onder de silo , die heb ik met eigen ketting-takel, onder de silo weg getakeld, Eigen strop eraan, zodat je vanuit het gangboord kon inhaken aan de kraan. En met lossen, silo aan de wal, kranen staan dan stil, wachten op hout zus en zo. Hein leeg schip en gelijk weg.