Engelse bak

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Engelse bak

Bericht door Binnenvaart »

Bij de WGL heeft ook een Jan Otte gevaren,en daar heeft ook de engelse bak Atlas gevaren

ATLAS , lengte 37,87 , breedte 5,03 diepgang 2,04 , 255 ton , Sleep tank schip , Bouwjaar 1914 (engelse bak) , werf Engeland , (wgl) Wijnhoff & van Gulpen & Larsen AMSTERDAM , in dienst stelling 1914 , motor in 1955 ingebouwd 116 pk KHD ,1971 (muller) ATLAS 1971 (schoppe) ATLAS , europanummer 2001867

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Pomp

Re: Engelse bak

Bericht door Pomp »

Binnenvaart schreef:Bij de WGL heeft ook een Jan Otte gevaren,en daar heeft ook de engelse bak Atlas gevaren

ATLAS , lengte 37,87 , breedte 5,03 diepgang 2,04 , 255 ton , Sleep tank schip , Bouwjaar 1914 (engelse bak) , werf Engeland , (wgl) Wijnhoff & van Gulpen & Larsen AMSTERDAM , in dienst stelling 1914 , motor in 1955 ingebouwd 116 pk KHD ,1971 (muller) ATLAS 1971 (schoppe) ATLAS , europanummer 2001867

Afbeelding
Hallo,
Mijn vader heeft vroeger op een engelsebak gevaren die Risico heette en de schipper Vogel.
Dit zal ergens rond 1935 zijn geweest.
Weet iemand iets van dit schip?
groeten,
Pieter
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Engelse bak

Bericht door Schier Hameete »

In 2004 op vakantie deze foto gemaakt van de Donata als een soort van restaurant in Dinan aan het can. Ille et Rance in Bretagne .
Afbeelding
Gr. Schier
Afbeelding Afbeelding
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Engelse bak

Bericht door hydra »

Bedankt voor die foto Schier.
Ik wist dat de Donata ergens in Bretagne moest liggen maar ik had er nog geen foto van gezien.
De laatste keer heb ik het aan de Handelskade in Vreeswijk gezien. Het schip was toen al geprepareerd om over zee te gaan.
De ramen afgeblind en een hoop zand in het ruim als ballast.

gr. marco
recht zo die gaat
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Engelse bak

Bericht door bargemast »

hydra schreef:Bedankt voor die foto Schier.
Ik wist dat de Donata ergens in Bretagne moest liggen maar ik had er nog geen foto van gezien.
De laatste keer heb ik het aan de Handelskade in Vreeswijk gezien. Het schip was toen al geprepareerd om over zee te gaan.
De ramen afgeblind en een hoop zand in het ruim als ballast.

gr. marco
DONATA (met een rond kontje) was van Michel de Rooij, en die heeft hem verkocht aan een fransman Dominique Jacoby uit Dinan, die er speciale kleding maakt voor pool-expedities etc. Ik heb het destijds van Conflans Ste Honorine naar Rouan gevaren waar hij moest wachten tot hij z'n zee-bemanning had een kapitein met papieren en een echte machinist, ze zijn op eigen kracht naar Dinan gevaren zonder problemen. Dominique heeft de DONATA gekocht omdat het een Nederlands schip was, voorheen had hij al mooie Franse spitsen gevonden, maar deze mochten niet op eigen kracht over zee, en de kostten van sleepwerk of over land waren veel te hoog. Hij heeft me al meerdere malen uitgenodigd om eens te komen kijken, maar tot nu toe is het er niet van gekomen.

Groeten, Peter Mastenbroek.
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Engelse bak

Bericht door Schier Hameete »

Hallo ,Peter Mastenbroek
Bedankt voor deze informatie
Dit vindt ik nu zo mooi dat er op deze manier informatie komt over een foto die je maakt en er zelf verder niets bij kunt bedenken. Ik kon de Donata goed genoeg uit de periode dat we zelf hebben gevaren . Hij ligt daar in een mooie omgeving .
Gr, Schier
Afbeelding Afbeelding
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Engelse bak

Bericht door bargemast »

Schier Hameete schreef:Hallo ,Peter Mastenbroek
Bedankt voor deze informatie
Dit vindt ik nu zo mooi dat er op deze manier informatie komt over een foto die je maakt en er zelf verder niets bij kunt bedenken. Ik kon de Donata goed genoeg uit de periode dat we zelf hebben gevaren . Hij ligt daar in een mooie omgeving .
Gr, Schier
Niets te danken, het is leuk als iedereen z'n steentje kan bijdragen in dit forum. Ik weet nog een andere Engelse bak te liggen op de boven Seine tussen Vives-Eaux en Coudray a/d rechteroever tussen km 126 en 127 genaamd ANGELE. En in het begin v/d jaren 80 was er een Nieuw-Zeelandse familie (Alan en Jannet Murray) die een Engelse bak hadden die ze PANIA genoemd hadden en vrachten deden tussen Nederland en België, heb geen idee wat daarmee gebeurd is en wat z'n oorspronkelijke naam was. Als ik het goed gezien heb ligt de HENJO tegenwoordig in St.Mammes. Ook ben ik enkele jaren geleden nog een niet gemotoriseerd casco van een Engelse bak tegen gekomen op de Saône, waarvan ik hier een fotootje heb.

[img=https://img35.imageshack.us/img35/9228/c ... bak.th.jpg]

Groeten, Peter Mastenbroek.
willie
Berichten: 327
Lid geworden op: 09 dec 2009 17:08
Locatie: Raamsdonksveer

Re: Engelse bak

Bericht door willie »

Ter informatie;half jaren 50 heeft Molenwijk van de zelf laten bouwen nieuwe spits ;Elfrija; ook een engelse bak gehad.Kan ik mij nog herrineren door de volgende annecdote;Was in 1957 dat wij met de ;Adrianus; samen met de ;Bonjo; Molewijk en de engelse bak[Elfrija ?] van Molenwijk Amsterdam richting NOP verlieten.
Opkomende onweersbuien. Na een uurtje of 5 aangekomen in Urk.
Toen barste de bui los. De 2 Molenwijkjes opzij van elkaar hebben daar toch wat van meegekregen,dat bij het binnen lopen van de haven
opzij van elkaar de ;Elfrija?;over de stenen rammelde.
Lekkage in de kimbeplating ontstond en zo goed als de gehele zondag,
cement aan het storten zijn geweest,omde zaak te dichten.
Daar moest Dinsdag wel weer geladen worden, wat ook gelukt is.
Dus Mastadont of wrijfhout in het zeeuwse regio is misschien nog wat
te vinden suc6
vrgr. Willie
__________die wind zaait ,zal-----------
Gr. Willie

Die wind zaait, zal storm oogsten.
ziggy

Re: Engelse bak

Bericht door ziggy »

de triton anno 2012


Afbeelding
Theo Vrieswijk

Re: Engelse bak

Bericht door Theo Vrieswijk »

Heb ook 14 jaar engelse bak gehad had rond kontje er stond een 100 pk MAN in heb er later een 168 daf in laten zetten, bij bos in spakenburg in 1983 er tot 1990 mee gevaren

groet Theo
Plaats reactie