De Jetta, heb ik menigmaal in Antwerpen zien varen, klopt precies wat Kees Keizer schrijft, een keurig net onderhouden zeer proper schip.
Gr. Arie
De Jetta, heb ik menigmaal in Antwerpen zien varen, klopt precies wat Kees Keizer schrijft, een keurig net onderhouden zeer proper schip.
Hallo, Pieter ik ga even kijken waarschijnlijk heb ik deze special nog in mij collectieWrijfhout schreef: ↑04 mar 2006 17:43 Hier een ansicht van een Engelse bak die laat zien hoe die dingen destijds op het continent zijn gekomen. Vereniging Binnenvaart heeft enkele jaren gelden uitgebreid over dit scheepstype gepubliceerd. Die Broedertrouw heeft z'n ronde kontje niet vanaf zijn jeugd. Mij is verteld dat één van de eigenaren die er later aan heeft laten zetten omdat hij de platte kont niet mooi vond.
gr. Harry
Kees Touw schreef: ↑25 mar 2014 20:29 VOORJAARS AANBIEDING ENGELSE BAKKEN
Als kind zat ik vaak in de stuurhut. Hardlopers vond ik mooi. Wij voeren met een spits en dan is bijna elk ander schip een hardloper. Maar ik bedoel hier de echte hardloper zoals de Franse motor. Er was ook een categorie schepen die ik ook bijzonder vond: en dat was de Engelse bak. Sommige van die schepen waren ook zeer snel. In de jaren negentig verzamelde ik gegevens over die Engelse bak met in het achterhoofd er ooit eens een artikel over te schrijven. Dat artikel komt er niet. Daarom zet ik nu de gegevens van Engelse bakken op dit forum zodat iedereen ze kan gebruiken. Zonder fouten of vergissingen is het niet. Het is niet altijd gemakkelijk om de geschiedenis van een schip te achterhalen.
In het blad BINNENVAART van 2003 nr. 1 stond het artikel DE ENGELSE BAK van Otto Jongmans, Henk Witte en Redactie Binnenvaart. Hier werd de ontstaansgeschiedenis van de Engelse bak beschreven. Het schip werd ontworpen als zeelichter die ook in de Belgische en Franse sluizen moest passen, kortom spitsenmaat.
In BINNENVAART van 2003 nr. 7 stond een vervolg van G.J.Mookhoek. In beide artikelen werden maar enkele in Nederland terechtgekomen schepen beschreven. Hier volgen de schepen die ik in de Rijnschepenregisters etc. heb gevonden. Eerst de schepen die voeren onder Nederlandse vlag daarna die van België en Duitsland.
Maten en tonnages heb ik niet vermeld.
NEDERLAND
AERA 2 zie ANNA
ANNA, England 1919, 5849 B 1937 Rott, 275 pk MWM 1937
RSR 1951 als AERA 2 van J.H.G. Gosau Rotterdam
RSR 1956 W.J. Cornelissen Rotterdam
RSR 1956 als STRIJDT EN VOLHARDT van Holland-Bazel Sch.vrt. Mij Rotterdam
AERSCHOT, ?, 1916, 60 pk
RSR 1951 en 56 H.Harmsen Zevenbergen
ALCA zie MARIA
ALMA, England 1918, 4568 B 1955 Adam, 400 pk MWM 1939
RSR 1956 J. Van der Giessen Rotterdam
ANCOR, England 1919, 9285 B 1955 Rott, 80 pk ABC 1938
RSR 1956 A. Theuns & Verschure Lobith
ANNIE, England 1919, 200 pk Berliet 1962
1926 eig. Van Gelder’s Sleepkaan Petrus NV Deest. Zie ook JAN
BETA England 1917 405 B 1926 Rott 100 pk Kromhout 1925
RSR 1951 en 56 als BETA van T. Mooy Vreeswijk
RSR 1981 als LARIE van B.J. de Looff Rotterdam 2304727
RSR 1986 als PANIA van Alan J. Murray Rotterdam
RSR 1993 als ROBORENDE van R.J. Steur Uitwellingera
1987 als DE TIJD ZAL ’T LEREN van Beers beurtvaartbedrijf BV Winkel
AVONTUUR zie LEENDERT
BETA, England 1917, 405 B 1926 Rott, 100 pk Kromhout 1925
RSR 1951 en 56 T. Mooy, Vreeswijk
BROEDERTROUW, Barrow 1918 Vickers, 175 B 1926 Rott, sleepschip
1926 eig. Scheepsbouw- en Machinefabriek IJsselwerf et Gorinchem. Zie ook FRISO
RSR 1935 en 51 D. Westerbeek Wolvega
In 1953 motor 110 pk Industrie. In 1973 verlengd tot 45 m. en verbouwd tot pasagiersscvhip.
CALIFORNIE, Engeland 1919, 9749 B 1956 Rott, 135 op Skoda
RSR 1963 A.H. & H. Korsten Rotterdam
RSR 1979 en 81 J. Wolters Rotterdam
COADJA, Engeland 1919, 6575 B 1942 Rott, 225 pk MWM 1943, J.C. Van Vossen Rotterdam
COR (ez Noord-Beveland), England 1918, 854 B 1927 Rott, 100 pk Deutz 1929
RSR 1935, 51 en 56 H. Heiboer Vreeswijk
DACAPO, (ex Flor) England 1919, 8689 B 1953 Rott, 120 pk Deutz 1949
RSR 1956 J. Sissingh Groningen
DIANA (ex Wesp, ex Paul), England 1919, 8009 B 1952 Rott, 200 pk Hercules 1944
RSR 1956 J.E. Sinzig & C.L. van Westen Rotterdam
DIGO, ?, 1919, 220 pk
RSR 1951 en 56 P.de Vries Rotterdam
DIRKJE, England 1919, 2656 B 1951 Adam, 165 pk GM
RSR 1956 D. den Boer Amsterdam
EDWARD zie HILJA
FLOR zie DACAPO
FLYING DUTCHMAN zie FRAGRI
FRAGRI, geb. Engeland 1918, 2301498, 300 pk Deutz
RSR 1951 F. Mooij Vreeswijk
RSR 1956 als MADONNA van P.L.A. Snijders Maasbracht 1498 B 1938 Rott
BV 1991 als FLYING DUTCHMAN van Shipping Service vof Ridderkerk
FRISO, 1917, 176 B 1926
1926 eig. Scheepsbouw- en Machinefabriek IJsselwerf et Gorinchem. Zie ook Broedertrouw.
Tot 1970 was D. Westerbeek (neef van D. Westerbeek van de Broedertrouw) eigenaar.
In 1953 ombouw tot motorschip met 110 pk Mercedes Benz.
1970 als AVANTI eigendom van W.T. van Megen.
GRE, Glasgow, 177 B Gorinchem, 50 ok Kromhout 1928
RSR 1956 C. Kooiman Amsterdam
HENJA 2, England 1917, 8474 B 1953 Rott, 230 pk Deutz 1951
RSR 1956 j. Van der Giessen Rotterdam
HENJO, Glasgow 1919, 2309282, 133 pk VolvoPenta
RSR 1981 P.J. van Tooren Rotterdam
HIKA , England 1919, 8740 B 1954 Rott, 60 pk Kromhout 1946
RSR 1956 H. Wezeman Groningen
HILJA (ex Edward), England, 424 B 1937 Haarlem ,100 pk Kromhout
RSR 1956 J.Heida Sas van Gent
HUMAR, Barrow 1917, 107 B 1926 Rott, 110 pk Modag Krupp 1940
RSR 1951 en 56 H. Westerbeek Amsterdam
IRENE, England 1917, 2395 B 1927 Rott, 100 pk Brons Deutz 1927
RSR 1951 en 56 A. Schram Rotterdam
JAN, England 1917, 406 B 1926 Rott, 105 pk Deutz 1935
RSR 1935 J.Th. van Gelder Nijmegen Zie ook ANNIE
RSR 1951 en 56 van Gelder’s Scheepvaartbedrijf Nijmegen
JANCA zie MEVO
JETTA, Barrow 1918, 2323267, 140 pk Kromhout
BV 1999 Th. Van Brussel Rotterdam
JOHANNA, England 1918, 423 B 1937 Haarlem, 150 pk MWM 1938
RSR 1956 Wed. H. van Dijk Amsterdam
JOHANNA 2 (ex Truus) ,England 1919, 7736 B 1951 Rott, 50 pk Kromhout 1952
RSR 1956 B.Stam Groningen
LARIE zie ANNIE
LEENDERT (ex Avontuur), England, 100 pk ABC 1944
RSR 1951 en 56 G. v. Deveren Barendrecht
MADONNA zie FRAGRI
MARIA (ex Alca), England 1919, 2140 B 1927 Rott, 120 pk Daimler Benz 1954
RSR 1951 A. Verhulst Terheide
RSR 1956 A.Thijssen Rotterdam
1967 eig. H.S. Witte in 1984 gesloopt
MEVO, England 1919, 5716 B 1936 Rott, 220 pk Deutsche Werke 1936
RSR 1951 G. Mooy Vreeswijk
RSR 1956 als JANCA van W. v.d. Graaf Rotterdam
NELLIE, England 1919, 6524 B 1942 Rott, sleepschip
RSR 1951 en 56 W. van den Berk Leeuwen
NELWI, England 1918, 2300 B 1943 Dordrecht, 125 bpk MAN 1948
RSR 1951 en 56 W. De Geus Waspik
NOORD-BEVELAND zie COR
PANIA zie ANNIE
PAUL zie DIANA
PHRIJNE, Deptford 1917, 60 pk Kromhout 1946
RSR 1956 Fa. Westerhuis Zwartsluis
RIJN, DE, Engeland 1919, 5848 B 1937 Rott, 260 pk Deutz 1938
RSR 1951 G. Wentink Arnhem
ROBORENDE zie ANNIE
RUPEL, England 1919, 5955 B 1938 Rott, 200 pk Brons
RSR 1951 en 56 G.M. Larooy Krimpen ad Lek
STRIJDT EN VOLHARDT zie ANNA
TIJD ZAL ’T LEREN, DE zie ANNIE
TRUUS zie JOHANNA 2
WESP zie DIANA
ZEELAND, Glasgow 1918
RSR 1935 J. Bezemer Oude Tonge
BELGIE
ANGELE, England 1919, GD 5472 B 1928 Gent, 50 pk Deutz 1935
RSR 1935 Petrus Peleman Antwerpen
RSR 1956 Ernest J. Quaegebür Nieuwpoort
ANGEMA, England 1919, BR 1780 B 1951 Brugge, 50 pk Deutz
RSR 1956 G. Van Winssen Antwerpen
ARGUS, England 1919, AE 18032 B 1954 Antwerpen, 108 pk Klöckner 1954
RSR 1956 NV Navigare Brasschaat
DON BOSCO, England 1918, AE 18152 B Antwerpen, 150 pk Benz
RSR 1956 van Laecken Steendorp
GILBERT, England 1919, GD 5040 B 1946 Gent, 50 pk Kromhout
RSR 1956 Fostier Gent
GRETE, England 1914 (?), AE 4125 B 1948 Antwerpen, 330 pk GM 1948
RSR 1951 en 56 Maurice Pireax Lier
RUPEL, England 1918, AE 10578 B 1951 Antwerpen, 120 pk GM 1948
RSR 1956 Pierre Asnot Antwerpen
RUPEL, England 1917, 100 pk GM 1945
RSR 1951 en 56 R. de Winter Boom
TENEX, England 1919, 50 pk Kromhout 1930
RSR 1951 en 56 A. Audenaerde St. Jans-Molenbeek
DUITSLAND
LISA, England 1919, D 1955 Dbg-Ruhrort, 240 pk MWM 1938
RSR 1956 Otto Reimelt Merbeck/Niederrhein
MARIA, England 1919, D Meppen, sleepschip
RSR 1956 Wwe Gerhard Litmeyer Haren a/d Ems
PINGUIN, England 1918, 27/2015 1955 Dbg-Ruhrort, 80 pk Kromhout 1930
RSR 1956 Willi Jahn Rodenkirchen
MARTHA CHARLOTTE, England 1918, 57 1935 Hamburg, 260 pk MWM 1939
RSR 1956 Albert Schmidt Hamburg
Groeten van K.T.