Engelse bak

Alles over binnenscheepvaart
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Engelse bak

Bericht door Arie »

Wrijfhout schreef: 01 feb 2017 01:36 Ziet er netjes uit..
De Jetta, heb ik menigmaal in Antwerpen zien varen, klopt precies wat Kees Keizer schrijft, een keurig net onderhouden zeer proper schip.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Engelse bak

Bericht door Kees Keijzer »

Klopt, Arie van de IRENE.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Engelse bak

Bericht door pieter53 »

Jammer dat veel fotootjes weg zijn!
Misschien een idee ze, nu ze bij het forum opgeslagen worden, nog eens te plaatsen?

Ik zie stafstevens en geklonken scheepjes
en ronde neusjes en gelaste? schepen.
Hoe zit dat bij de schepen uit dit lijstje van Kees?

ps. Ac-1320
Wat hier verhaald wordt (over de ex-Triton) is me bekend.... :wink:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re:

Bericht door ichthus »

Wrijfhout schreef: 04 mar 2006 17:43 Hier een ansicht van een Engelse bak die laat zien hoe die dingen destijds op het continent zijn gekomen. Vereniging Binnenvaart heeft enkele jaren gelden uitgebreid over dit scheepstype gepubliceerd. Die Broedertrouw heeft z'n ronde kontje niet vanaf zijn jeugd. Mij is verteld dat één van de eigenaren die er later aan heeft laten zetten omdat hij de platte kont niet mooi vond.

gr. Harry

Afbeelding
Hallo, Pieter ik ga even kijken waarschijnlijk heb ik deze special nog in mij collectie
groet Wim ( P S dit bericht uit de boekjes eerst maar even plaatsen )
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Engelse bak

Bericht door ichthus »

Kees Touw schreef: 25 mar 2014 20:29 VOORJAARS AANBIEDING ENGELSE BAKKEN

Als kind zat ik vaak in de stuurhut. Hardlopers vond ik mooi. Wij voeren met een spits en dan is bijna elk ander schip een hardloper. Maar ik bedoel hier de echte hardloper zoals de Franse motor. Er was ook een categorie schepen die ik ook bijzonder vond: en dat was de Engelse bak. Sommige van die schepen waren ook zeer snel. In de jaren negentig verzamelde ik gegevens over die Engelse bak met in het achterhoofd er ooit eens een artikel over te schrijven. Dat artikel komt er niet. Daarom zet ik nu de gegevens van Engelse bakken op dit forum zodat iedereen ze kan gebruiken. Zonder fouten of vergissingen is het niet. Het is niet altijd gemakkelijk om de geschiedenis van een schip te achterhalen.

In het blad BINNENVAART van 2003 nr. 1 stond het artikel DE ENGELSE BAK van Otto Jongmans, Henk Witte en Redactie Binnenvaart. Hier werd de ontstaansgeschiedenis van de Engelse bak beschreven. Het schip werd ontworpen als zeelichter die ook in de Belgische en Franse sluizen moest passen, kortom spitsenmaat.
In BINNENVAART van 2003 nr. 7 stond een vervolg van G.J.Mookhoek. In beide artikelen werden maar enkele in Nederland terechtgekomen schepen beschreven. Hier volgen de schepen die ik in de Rijnschepenregisters etc. heb gevonden. Eerst de schepen die voeren onder Nederlandse vlag daarna die van België en Duitsland.
Maten en tonnages heb ik niet vermeld.


NEDERLAND


AERA 2 zie ANNA

ANNA, England 1919, 5849 B 1937 Rott, 275 pk MWM 1937
RSR 1951 als AERA 2 van J.H.G. Gosau Rotterdam
RSR 1956 W.J. Cornelissen Rotterdam
RSR 1956 als STRIJDT EN VOLHARDT van Holland-Bazel Sch.vrt. Mij Rotterdam

AERSCHOT, ?, 1916, 60 pk
RSR 1951 en 56 H.Harmsen Zevenbergen

ALCA zie MARIA

ALMA, England 1918, 4568 B 1955 Adam, 400 pk MWM 1939
RSR 1956 J. Van der Giessen Rotterdam

ANCOR, England 1919, 9285 B 1955 Rott, 80 pk ABC 1938
RSR 1956 A. Theuns & Verschure Lobith

ANNIE, England 1919, 200 pk Berliet 1962
1926 eig. Van Gelder’s Sleepkaan Petrus NV Deest. Zie ook JAN
BETA England 1917 405 B 1926 Rott 100 pk Kromhout 1925
RSR 1951 en 56 als BETA van T. Mooy Vreeswijk
RSR 1981 als LARIE van B.J. de Looff Rotterdam 2304727
RSR 1986 als PANIA van Alan J. Murray Rotterdam
RSR 1993 als ROBORENDE van R.J. Steur Uitwellingera
1987 als DE TIJD ZAL ’T LEREN van Beers beurtvaartbedrijf BV Winkel

AVONTUUR zie LEENDERT

BETA, England 1917, 405 B 1926 Rott, 100 pk Kromhout 1925
RSR 1951 en 56 T. Mooy, Vreeswijk

BROEDERTROUW, Barrow 1918 Vickers, 175 B 1926 Rott, sleepschip
1926 eig. Scheepsbouw- en Machinefabriek IJsselwerf et Gorinchem. Zie ook FRISO
RSR 1935 en 51 D. Westerbeek Wolvega
In 1953 motor 110 pk Industrie. In 1973 verlengd tot 45 m. en verbouwd tot pasagiersscvhip.

CALIFORNIE, Engeland 1919, 9749 B 1956 Rott, 135 op Skoda
RSR 1963 A.H. & H. Korsten Rotterdam
RSR 1979 en 81 J. Wolters Rotterdam

COADJA, Engeland 1919, 6575 B 1942 Rott, 225 pk MWM 1943, J.C. Van Vossen Rotterdam

COR (ez Noord-Beveland), England 1918, 854 B 1927 Rott, 100 pk Deutz 1929
RSR 1935, 51 en 56 H. Heiboer Vreeswijk

DACAPO, (ex Flor) England 1919, 8689 B 1953 Rott, 120 pk Deutz 1949
RSR 1956 J. Sissingh Groningen

DIANA (ex Wesp, ex Paul), England 1919, 8009 B 1952 Rott, 200 pk Hercules 1944
RSR 1956 J.E. Sinzig & C.L. van Westen Rotterdam

DIGO, ?, 1919, 220 pk
RSR 1951 en 56 P.de Vries Rotterdam

DIRKJE, England 1919, 2656 B 1951 Adam, 165 pk GM
RSR 1956 D. den Boer Amsterdam
EDWARD zie HILJA

FLOR zie DACAPO

FLYING DUTCHMAN zie FRAGRI
FRAGRI, geb. Engeland 1918, 2301498, 300 pk Deutz
RSR 1951 F. Mooij Vreeswijk
RSR 1956 als MADONNA van P.L.A. Snijders Maasbracht 1498 B 1938 Rott
BV 1991 als FLYING DUTCHMAN van Shipping Service vof Ridderkerk

FRISO, 1917, 176 B 1926
1926 eig. Scheepsbouw- en Machinefabriek IJsselwerf et Gorinchem. Zie ook Broedertrouw.
Tot 1970 was D. Westerbeek (neef van D. Westerbeek van de Broedertrouw) eigenaar.
In 1953 ombouw tot motorschip met 110 pk Mercedes Benz.
1970 als AVANTI eigendom van W.T. van Megen.

GRE, Glasgow, 177 B Gorinchem, 50 ok Kromhout 1928
RSR 1956 C. Kooiman Amsterdam

HENJA 2, England 1917, 8474 B 1953 Rott, 230 pk Deutz 1951
RSR 1956 j. Van der Giessen Rotterdam

HENJO, Glasgow 1919, 2309282, 133 pk VolvoPenta
RSR 1981 P.J. van Tooren Rotterdam

HIKA , England 1919, 8740 B 1954 Rott, 60 pk Kromhout 1946
RSR 1956 H. Wezeman Groningen

HILJA (ex Edward), England, 424 B 1937 Haarlem ,100 pk Kromhout
RSR 1956 J.Heida Sas van Gent

HUMAR, Barrow 1917, 107 B 1926 Rott, 110 pk Modag Krupp 1940
RSR 1951 en 56 H. Westerbeek Amsterdam

IRENE, England 1917, 2395 B 1927 Rott, 100 pk Brons Deutz 1927
RSR 1951 en 56 A. Schram Rotterdam

JAN, England 1917, 406 B 1926 Rott, 105 pk Deutz 1935
RSR 1935 J.Th. van Gelder Nijmegen Zie ook ANNIE
RSR 1951 en 56 van Gelder’s Scheepvaartbedrijf Nijmegen

JANCA zie MEVO

JETTA, Barrow 1918, 2323267, 140 pk Kromhout
BV 1999 Th. Van Brussel Rotterdam

JOHANNA, England 1918, 423 B 1937 Haarlem, 150 pk MWM 1938
RSR 1956 Wed. H. van Dijk Amsterdam

JOHANNA 2 (ex Truus) ,England 1919, 7736 B 1951 Rott, 50 pk Kromhout 1952
RSR 1956 B.Stam Groningen

LARIE zie ANNIE

LEENDERT (ex Avontuur), England, 100 pk ABC 1944
RSR 1951 en 56 G. v. Deveren Barendrecht

MADONNA zie FRAGRI

MARIA (ex Alca), England 1919, 2140 B 1927 Rott, 120 pk Daimler Benz 1954
RSR 1951 A. Verhulst Terheide
RSR 1956 A.Thijssen Rotterdam
1967 eig. H.S. Witte in 1984 gesloopt

MEVO, England 1919, 5716 B 1936 Rott, 220 pk Deutsche Werke 1936
RSR 1951 G. Mooy Vreeswijk
RSR 1956 als JANCA van W. v.d. Graaf Rotterdam

NELLIE, England 1919, 6524 B 1942 Rott, sleepschip
RSR 1951 en 56 W. van den Berk Leeuwen

NELWI, England 1918, 2300 B 1943 Dordrecht, 125 bpk MAN 1948
RSR 1951 en 56 W. De Geus Waspik

NOORD-BEVELAND zie COR

PANIA zie ANNIE

PAUL zie DIANA

PHRIJNE, Deptford 1917, 60 pk Kromhout 1946
RSR 1956 Fa. Westerhuis Zwartsluis

RIJN, DE, Engeland 1919, 5848 B 1937 Rott, 260 pk Deutz 1938
RSR 1951 G. Wentink Arnhem

ROBORENDE zie ANNIE

RUPEL, England 1919, 5955 B 1938 Rott, 200 pk Brons
RSR 1951 en 56 G.M. Larooy Krimpen ad Lek

STRIJDT EN VOLHARDT zie ANNA

TIJD ZAL ’T LEREN, DE zie ANNIE

TRUUS zie JOHANNA 2

WESP zie DIANA

ZEELAND, Glasgow 1918
RSR 1935 J. Bezemer Oude Tonge

BELGIE

ANGELE, England 1919, GD 5472 B 1928 Gent, 50 pk Deutz 1935
RSR 1935 Petrus Peleman Antwerpen
RSR 1956 Ernest J. Quaegebür Nieuwpoort

ANGEMA, England 1919, BR 1780 B 1951 Brugge, 50 pk Deutz
RSR 1956 G. Van Winssen Antwerpen

ARGUS, England 1919, AE 18032 B 1954 Antwerpen, 108 pk Klöckner 1954
RSR 1956 NV Navigare Brasschaat

DON BOSCO, England 1918, AE 18152 B Antwerpen, 150 pk Benz
RSR 1956 van Laecken Steendorp

GILBERT, England 1919, GD 5040 B 1946 Gent, 50 pk Kromhout
RSR 1956 Fostier Gent

GRETE, England 1914 (?), AE 4125 B 1948 Antwerpen, 330 pk GM 1948
RSR 1951 en 56 Maurice Pireax Lier

RUPEL, England 1918, AE 10578 B 1951 Antwerpen, 120 pk GM 1948
RSR 1956 Pierre Asnot Antwerpen

RUPEL, England 1917, 100 pk GM 1945
RSR 1951 en 56 R. de Winter Boom

TENEX, England 1919, 50 pk Kromhout 1930
RSR 1951 en 56 A. Audenaerde St. Jans-Molenbeek


DUITSLAND

LISA, England 1919, D 1955 Dbg-Ruhrort, 240 pk MWM 1938
RSR 1956 Otto Reimelt Merbeck/Niederrhein

MARIA, England 1919, D Meppen, sleepschip
RSR 1956 Wwe Gerhard Litmeyer Haren a/d Ems

PINGUIN, England 1918, 27/2015 1955 Dbg-Ruhrort, 80 pk Kromhout 1930
RSR 1956 Willi Jahn Rodenkirchen

MARTHA CHARLOTTE, England 1918, 57 1935 Hamburg, 260 pk MWM 1939
RSR 1956 Albert Schmidt Hamburg

Groeten van K.T.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Engelse bak

Bericht door ichthus »

Met dank aan Kees Touw.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Engelse bak

Bericht door pieter53 »

En met dank aan Wim ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Engelse bak

Bericht door Merwede1969 »

De Corrie van Piet Westbroek uit ST Filipsland voer in de jaren 1960 en 1970 voer hij zant naar Bergen op Zoom en later nog oudijzer van Mimeta Vlissingen naar in dacht Alblasserdam Vdr Chris Cornet
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Engelse bak

Bericht door kabo »

Heren, ik heb een collega biljarter die ook een Engelse Bak heeft gehad en altijd op de Rijn zat. Schip heette Jeanine E. 268 ton en had er 290 pk Deutz in staan en deed vaak voorspan geven aan spitsen in het gebergte. o.a. de Lutin,s. Ik zal eens vragen of hij nog foto's heeft. Hij zegt boven de Rhur liep ik 11 km.
gr. Bas
degraaf
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: Engelse bak

Bericht door degraaf »

leeg gaat dat zeker lukken
Plaats reactie