Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

He he, mijn weekend is niet meer stuk te krijgen.
Er kwam dank zij de heer Ben Peters een foto en een uittreksel van de genealogie boven water.
Dus de zaak is rond wat betreft het melkmeisje. Knap............... knap op die foto, ze staat met een groepje meiden op die foto maar wat me opvalt, ........... de Pastoor staat vlak bij haar, kijk kijk toen al.
Is er nou niet een oude schipper meer die dat ook meegemaakt heb, ik denk het wel gezien het reuze aantal dat Rijnvaartnostalgie dit weekend werd gelezen. Daar houden we het dan maar op.
Voor er commentaar komt, Grevenbicht leg aan de ene kant aan het Julianakanaal en aan de andere zijde aan de Maas hoor dus bijna een beetje aan de Rijn-----vaartnostalgie.
d`oude schipper.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Onderzoek.
Voor mijn volgende stukje wat ik aan het schrijven ga ben ik op zoek naar schipper Verwoerd.
Hij was schipper op een 600 tonner en de scheepsnaam was ......... zoveel gezusters maar naar ik dacht de 2 maar hang me er niet voor op want het kan evengoed de 7 gezusters geweest zijn. Ik dacht dat hij er zetschipper op was en het schip was volgens mij van een grindhandel uit ???? Woerden ???? Het was rond 1950 ???
Wie weet er wat van te vinden,
d`oude schipper
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Binnenvaart »

Wrijfhout schreef:Afbeelding
De Gottvertrauen dwars in het Bingerloch.

De namen van o.a. Stien Goedhart e.a. worden allemaal genoemd in het jubileumboek van de NPRC - UIT NOOD GEBOREN. Toen ik daar aan werkte kreeg ik al die verhalen van o.a. Piet de Dief te horen, het staat er allemaal in. Wie nog zo'n boek wil kopen moet niet te lang wacht, de voorraad slinkt. :wink:

gr. Harry
Ik kreeg net de vraag waar die 3 mastkokers voor zijn op de Gottvertrauen,diegene dacht dat hij onder zeil heeft gevaren,maar dat lijkt mij sterk.

gr Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door klipper »

laad en losgerei met handlieren, ovrblijvsel mastkokers. Gr
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Klipper

Zoiets dacht ik ook al,maar zelf nooit gezien,

bedankt Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door klipper »

ik ook gelukkig niet.!!. Gr
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

.
De oude Dina als zeil / zelflossend / schip met masten en gieken.
.
.
Afbeelding
vroeger had iedere haven nog geen kranen en werd er veel met het eigen hijswerktuig gelost en geladen. Naast, achter of voor iedere mast stonden lieren en met ellebogen stoom werd er veel werk verricht.
Ik herinner me nog heel goed dat we eens opvarig in de buurt van Xanten bijna niet meer vooruit gingen, een veel te zware sleep voor een te weinig pk sleepboot denk ik. We hingen met zijn zessen er achter, leeg en hoe het kwam we moesten zelf een zeil bij zetten met enige schepen. Wind van beneden. Een vreemd gezicht maar we gingen wel vooruit. Of het van de sleepboot kwam de vraag of het was gewoon eigenbelang dat weet ik niet meer. Ik was toen een jaar of 15 denk ik ?
En dat zullen ook niet veel schippers van nu weten, we zetten als we tweede lengte hingen voor op de klapmuts een schoorboom op de kont van je voorganger om te voorkomen dat je het schip voor je zijn roer van zijn kont vaarde. Dat zelfde deden we ook altijd met een schoorboom als we leeg van Rotterdam naar Amsterdam achter een groenbander vaarden. Ouwe soep zeker, dat wist een ieder een wel ? Ik vraag het maar niet meer of er oude schippers zijn die het ook nog weten, krijg toch geen antwoord.
d`oude schipper
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Binnenvaart »

Hallo d`oude schipper

Ik weet het inderdaad niet,ben pas 57,mijn vader had nu 97 geweest als hij nog geleefd had,die heeft met zijn vader de rivieren opgezeild met een tjalk,bij elke brug moest de mast naar beneden en als ze die weer voorbij waren weer vlug omhoog om weer wind in het zeil te krijgen.

gr Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Mijn eerste schip (163 ton), in de huur bij een graanbedrijf en wij voeren vast van Rotterdam/Amsterdam naar Amersfoort had ook nog een mast en giek die met de hand opgedraaid moesten worden. De lading was meestal gestorte graan, gelukkig, maar eenmaal buiten Vreeswijk, bijvb. moest de mast omhoog en in Rotterdam weer neer en op en dan soms terug naar de Persoonshaven. De mast mocht er niet af van de schpper zijn vader, "een schip zonder mast is geen schip".
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
velasquez

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

Nu is alles gemotoriseerd en om de overtollige kilo`s eraf te halen en te houden gaat men naar een fitness centrum op een loopband hollen of op een fiets zich het wezenloos trappen.

gr.BB
Plaats reactie