Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Danny

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Danny »

Afbeelding
Afbeelding

Niet zo oud maar wel nostalgie
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door vasco »

Afbeelding

St.slb.Emma eig. v.d. Graaf circa 450 p.k.

Gr.Ger.
Gr. Ger
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Rijnvaartnostalgie

Bericht door Kees Keijzer »

t.fluks schreef:Kabelsleepvaart.
Eén aspekt van de Rijnvaart wordt zelden belicht en is dus vrij onbekend:de Kabelsleepvaart.
Het ontstaan van deze vorm van slepen vond plaats in de tweede helft van 1800.
In 1857 was er bijna een jaar lang, door aanhoudende droogte, geen scheepvaart mogelijk.
Toen zich in 1862 dit fenomeen wéér voordeed, werd van hogerhand aan de Ruhrorter
Dampfschiffaht Gesellschaft, Franz Haniel en Matthias Stinnes, te bekijken of het op de Rhein mogelijk was een kettingboot met geringe diepgang in te zetten, zoals dat toen al in Frankrijk op de Seine gebeurde en heden ten dage nog op het Canal de St-Quentin.Deze boten hebben electrische tractie.Bovengenoemde rederijen wilde alléén toetreden tot de Mühlheimer Dampfschiffahrt Gesellschaft als deze nieuwe vorm van slepen uitgeprobeerd mocht worden.
Zo werd in 1869 de eerste kettingboot ingezet, maar door veelvuldige kettingbreuk was van een regelmatige vaart geen sprake.Ondanks zeer grote trekkracht en grote kolenbesparing werd van verdere proeven afgezien.
Toch verdween het idee niet in de ijskast, want in 1871 nam de nieuwe AG für Ausübung der Tauerei- und Kettenschleppschiffahrt, de ontwikkeling weer ter hand.Later werd de naam veranderd in Central AG für Tauerei- und Kettenschleppschiffahrt.
In de jaren 1873-1876 werden de boten "Tauer I", "Tauer II" en "Tauer III" gebouwd.
Deze boten, bijgenaamd "Hexen" hadden een vermogen van 180 pk, vergelijkbaar met een toenmalige stoomsleepboot van 700à800 ipk.Ze hadden dus een hoog rendement en konden 3à4 schepen trekken. Inmiddels lagen er tussen Emmerich en Duisburg al 2 kabels met een doorsnee van circa 45 mm. Vandaar de benaming: Kabelsleepvaart.
In de daarop volgende jaren werden er kabels gelegd naar St.Goar en Bingen.
Plannen, het trajekt uit te breiden naar Mannheim en zelfs naar Straatsburg, werden niet uitgevoerd omdat, vooral op het laatste stuk, door het benodigde méérvermogen, de verhouding pk-kolenverbruik te ongunstig was.
Het trajekt tot Bingen had weer te kampen met met veel kabelbreuk en lange reparatietijden.
Doordat het ook de overige, snel groeiende binnenvaartvloot, hinderde en het ook heel lastig was voor de visserij, werd in 1902 met de kabelsleepvaart op de Rhein gestopt.
Op de Main en Neckar heeft deze bedrijvigheid nog langere tijd plaatsgevonden.
de AG Kannengieser und Faber, sinds 1895 de Bergbau und Schiffahrtgesellschaft AG genaamd,
verwierf in 1899 een meerderheidsaandel in de "Mainkette". In 1905 nam Harpen de Central AG
für Tauerei-end Kettenschleppschiffart, over en herinnerde geen enkele rederijnaam nog aan dit avontuur.
Dit verhaal van mij heb ik even weer naar voren gehaald. Mijn bron was Martin de Geer.
Tammo.
Vorige week was ik op een schip afvarend op de Main bij Kmr. 91 net boven Asschaffenburg en zag aan de linkeroever dit op de wal staan;
Afbeelding
Afbeelding
Volgens ons is dat ook een kettingboot geweest in z'n gloriedagen.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door vasco »

[URL=https://imageshack.us/photo/my-images/83 ... rberg.jpg/]Afbeelding[/

Hollandse raderboot onder de naam Oranje III Adolf Silverberg uit Amsterdam later over gegaan naar Duitsland met als naam Braunkohle III Adolf Siverberg.1000 p.k.

Gr.Ger.
Gr. Ger
Afbeelding
JCV
Berichten: 215
Lid geworden op: 18 jan 2005 19:20

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door JCV »

,,Oranje III Adolf silverberg,, is ,,Braunkohle III Friedrich Kruse,, geworden
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door vasco »

Afbeelding



Braunkohle XVI F.E.Behrens 1800 p.k.

Gr.Ger.
Gr. Ger
Afbeelding
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Zondagmiddag herinneringen.

Lang, heel lang geleden, het moet in de zomer van 1953 geweest zijn lagen wij op een mooie zonnige zondagochtend met de “ Saint Julien “ , de “ Degas “ en nog een derde maar een kleiner schip van de CNFR zondag te houden te Strasbourg en nu komt het, tegenover een grote kazerne van het vreemdelingen legioen en enige sportvelden.
Normaal lagen we meestal in de buurt van de Quai Jacoutot waar het kantoor van de CNFR was maar we hadden al geladen ergens en hierbij komt de naam Sanara naar boven ?? Port du Rhin maar waar of hoe, een vraagteken, te lang geleden.
Alle drie geladen.
Wij waren, de matrozen en de kapiteins met zijn alle op de koffie gevraagd bij kapitein Visser op de “ Degas “, nou dat was wat want voor en achter bleven eigenlijk altijd streng gescheiden maar voor Visser gold dat niet zo erg, hij was pas als stuurman van de “ Saint Julien “ kapitein op de “ Degas “ geworden.
Moest zich zeker nog zo gevoeld hebben.
Nou na de koffie werd er nog gezellig wat nagekletst en gevaren want dat behoorde altijd tot de gesprekken aanboord. Het ging dan altijd over wie het eerste in Antwerpen was of in Bazel in zoveel uur.
Kapitein Jo van der Zalm van de “ Saint Julien “ was meestal de winnaar, een brok snelheidsduivel, niet altijd de gezelligste man.
Of het Stormde op Zeeland, mistig op de bovenrijn, hij was altijd de laatste met stoppen en de eerste om weer rond te gaan.
Ik herinner me nog dat we omhoog zaten tegenover Hansweert komende van Antwerpen waar we dagenlang voor de mist gelegen hadden.
Heel de dag zat hij te kijken in de stuurhut en te mopperen dat hij wel eens weg wilde en na dagen het niet meer uithield en achter een zeeboot met radar, wat wij nog niet hadden natuurlijk, richting Hansweert vaarden. Maar ja, de zeeboot ging richting zee en wij moesten op een bepaald ogenblik hem loslaten de sluis van Hansweert in.
Op de een of andere manier ging het mis en zaten wij tegenover Hansweert tot iets meer dan de midden op een steile kleiplaat. Je kon rond het schip lopen, dat we niet gebroken zijn mag een wonder heten. Hij dorst ook niet meer achterop te blijven met zijn vrouw want als de “ Julien “ zou breken, dan zou het achterschip in de diepte verdwijnen misschien.
O , o, wat ging hij toen te keer, ik hoor hem nu nog tieren. Of dat ik het gedaan had want ik moest voorop die zeeboot in de gaten houden.
Het volgend tij kwamen we weer vlot en wonder boven wonder klaarde het wat op en konden zonder schade Hansweert bereiken.
Maar ik dwaal weer af want we hadden het over het gezellig samen zijn op de koffie.
Op de “ Julien “ waren geen kinderen, op de “ Degas “ geloof ik wel, maar op het derde schip was een ventje van een jaar of vijf. Jammer dat ik die naam niet meer weet.
Zij waren met hun fietsjes en dergelijke aan de wal gezet en aan het spelen. Af en toe keek een der ouders of alles goed ging. Na dat we de koffie op hadden ging een ieder zijns weegs. Na enige minuten kwam vader en moeder van het derde schip of het ventje soms bij ons was. Nee, dat was niet het geval dus gelijk aan het zoeken met man en macht. Wij lagen binnen in en men moest via de loopplank van en aan boord komen dus moet het ventje in een onbewaakt ogenblik toch over de loopplank gelopen zijn en mis gestapt, dat zal voor altijd een vraag blijven.
Met zijn alle zijn we gaan dreggen, wij in de roeiboot lange tijd op en neer maar zonder resultaat. Ook werd gelijk de waterpolitie en de brandweer gewaarschuwd maar dat ging echt op zijn france, die kwamen pas de volgende dag. Wel vertelden men dat ze ook een onderzoek gedaan hadden in de kazerne van het vreemdelingenlegioen, daar was in het verleden wel eens wat gebeurd dat het daglicht niet kon verdragen. Maar dit leverde ook niets op.
Na nog veel gedreg door ons en door de waterpolitie werd het knaapje pas dinsdagmiddag bij het passeren van een scheepsschroef naar boven geslagen en geborgen. Hoe dat precies in zijn werk ging weet ik niet meer maar ik weet wel dat wij te Lobith afvarig lagen in te klaren dat toen het schip met de kleine in zijn kistje op het voordek onder de Nederlandsche vlag halfstok ons voorbij kwam varen, erg indrukwekkend. In Dordrecht is het stoffelijk overschot van boord gehaald en vond ergens ? de begrafenis plaats.
Dit is weer eens een minder vrolijke gebeurtenis die men als schipper mee te maken krijgt en tot in lengte der dagen je bij blijft.
Alleen vind ik het erg jammer dat ik de naam van het Franse schip niet meer weet en ja, waar moet je zo iets achterhalen is mijn vraag.
Kunt u mij helpen, graag. Het lost niets meer op maar dan kan ik toch deze zwarte bladzijde sluiten.
Het toeval wil dat ik kort voor dat het knaapje verdween nog een foto maakte op de luiken waar hij ook nog opstaat. Deze foto moet nog in de oude schoenendoos zitten ………
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Brittelhaak »

Dit is een pracht van een plaatje Ger.
Zo zuiver kom je ze niet zo vaak tegen.
Maar wat mij wel opvalt, Ik zie het roeibootje van de loods niet langszij?

Bedankt.

Gr, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door vasco »

Brittelhaak,
Niet iedereen nam een loods je was n.l. niet verplicht om een loods te nemen.

Gr.Ger.
Gr. Ger
Afbeelding
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Brittelhaak »

Tja, nu je het zegt, dat is waar ook.

Gr, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Plaats reactie