Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

piet42 schreef:hoi rijn mannen is hier nog een bekende bij voor jullie

https://www.gahetna.nl/collectie/afbeeld ... cheepvaart.
Hallo Piet,
Heb je Ferwerda haar advies letterlijk genomen? Het plaatje dat ik via de link krijg is een aardig meisje tussen vis?vaatjes!
Zie ik af en toe wel eens meer via een link in jouw berichten. Niet een ander viswijfje, maar een ander plaatje dan dat er oorspronkelijk stond.
Hier zag je eerst een naamplank met twee mannen erachter.
Groeten,
Klaas
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

klaas

als het goed is moet het weer de foto van de ms rabiusa Schweizerisch Reederei AG in Basel zijn
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Piet, Bedankt! Zie nu weer mannen achter de plank. Heb je zelf iets veranderd, of doe ik iets verkeerd? Groeten, Klaas
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Als m`n , nee niet een Bricht en stratton ( radicaal verkeerd geschreven ) nee die andere die ook heel veel voorkwam maar wil starten met die kou ....................
Hij stond altijd met een touwtje aan de scheerbalk vast anders danste hij van de luiken.
Op wieltjes en nog al hoog.


Oude schipper, ik denk dat je het over een product van de Bernard Moteurs hebt.

Zowel in diesel als in benzine uitvoering waaren dit de 'Rolls Roys' onder de pomp- en anker motoren.
En dan was er in deze markt ook nog Japy maar volgens mij was dat een onderdeel van Bernard moteurs of mogelijk was het ook andersom.
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

k-k schreef:Piet, Bedankt! Zie nu weer mannen achter de plank. Heb je zelf iets veranderd, of doe ik iets verkeerd? Groeten, Klaas
zie pb
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
velasquez

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

De beste motoren voor de ankerlier was de Armstrong Sidley.
Deden het altijd en leverde goede kracht.
In de winter wel een petroleum lamp in de kap voor wat warmte.

gr.BB
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ferwerda »

ik zat net naar die foto's van de rabiusia te kijken op binnenvaartsite en het lijkt me dat zijn/haar kopbouw spitser is dan onze sleepschepen of is dat gezichtsbedrog? en wat betekenen op de foto uit 1937 die letters chmet cijfer?
ch voor zwitserland natuurlijk, maar werden die schepen nationaalgenummerd? 1937 loopt tegen oorlogsjaren aan en heeft het daar mee te maken?

ms rabiusa Schweizerisch Reederei AG in Basel

https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/731/
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Juist heer Kapitein Spok, een Bernard, ja nu daagd het weer in het Oosten, k`had er nooit meer opgekomen.
En die andere , de scheldnaam was britse straathond, die stond later ook te razen onder de wasmachines.
Maar men was er blij mee want een half uur aan de slinger, dat verveelde ook op den lange duur.
Dat was nog in de tijd dat men de was spoelde met buitenboords water, weet je nog.
d`oude schipper.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ferwerda »

Afbeelding
wasdag op de damco 90......
het menu was dan altijd capucijners met spek en als het er was karnemelkse pap met stroop na!
aan de waslijn te zien had er al een gehangen en was moeders nog met een bezig, want de droogstangen en waslijn werden altijd meteen opgeruimd.
en luiers werden buitenboord gespoeld ja!
mochten wij doen...eentje zat voorop en liet de luier te water en degene die achterop zat ving hem dan weer op, wat vaak mis ging!
nu ik zo weer naar de foto kijk.........
hangt daar nou de damcovlag halfstok?????
het zal voorjaar 1964 geweest zijn,[mijn jongste broertje is daar 2 jaar] want via de oude digikranten kon ik dat via de zoekterm ferwerda rijnvaart bij de scheepvaartberichten vinden, toevallig ook de maand van verhuizen van de 90 naar de 100.
17-4-1964 nog de 90 en op 25-4-1964 was het de 100

heb ik meteen de vraag natuurlijk waar is dit precies?
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door verzamelaar »

De foto is gemaakt, terwijl jullie lagen te wachten in Emmerich om in te klaren. Er werd in die tijd al groen geklaard, dat kun je zien aan de twee spitse vlaggen onder elkaar, die ook halfstok hangen.
Volgens mij moest toen alleen de Duitse Zoll nog aan boord komen en als die klaar waren, werden de twee groene vlaggen in top gehesen en werd de reis vervolgd. Rechts op de foto zie de bouwwerkzaamheden aan de brug van Emmerich en links zie je vaag de kerktoren van die plaats.

Groet Arnold.
Plaats reactie