Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 1844
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

En Kapitein Spok Flankingroeren komen alleen op de duwboten voor die staan voor de schroef om makkelijk achteruit te varen.

Jan je hebt helemaal gelijk. Ik schoot de verkeerde kant op richting "Klinkt als.."

Nu ik afbeeldingen van het fletner roer zie denk ik dat het veel bekendere Becker roer een verbeterde en doorontwikkelde versie van dat fletner roer is.

Met name op bij kleinere schepen maar ook bij spitsen zag je regelmatig een roer waarbij aan het grote roer en klein achterroertje zat. Aan dit kleine roertje zat een soort helmstokje dat door een draaibare buis schoof.
Het effect was hetzelfde als bij het Becker roer, maar het was veel simpeler van bouw.


velasquez
Berichten: 1751
Lid geworden op: 16 nov 2009 22:57
Locatie: stypulow

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

Bart, EMMA 500 pk die nam 2 kanaal schepen 1000 ton mee door het gebergte.
Mogelijk even voorspan in het log.

gr.BB

maarpol
Berichten: 6429
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

En jawel hoor er ging hier een belletje rinkelen, was de telefoon...; Bouwe Wenniger herkende in het schip met de bruine hut de "Martha Helena" van weduwe Florisen uit Wemeldinge.
Het schip was 50x6,22x2,30 en 458T groot, ooit gebouwd als klipper, zaten 3 ruimen in, nu ik dit zo typ denk ik gelijk aan de Wisseling ook klipper met 3 ruimen...

enfin er stond toen een 280 pk sterke direkt omkeerbare MWM in met 4 kleppen per cilinder, koste een hoop lucht tijdens het manouvreren, een en ander wist Bouwe te vertellen omdat z`n vader er in de 60er jaren zetschipper op is geweest

misschien dat er naar aanleiding van dit verhaal andere mensen op andere of zelfde ideën komen,
of betere foto`s hebben ? :D

grts Bouwe en Bram

Niet slecht dat iemand dit stuurhutje terug kende

Afbeelding

En ja , er staat Wemeldinge op de naam plank
Groeten Martin

Roest rust nooit.

maarpol
Berichten: 6429
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

EMMA 500 pk die nam 2 kanaal schepen 1000 ton mee door het gebergte. ????

Ging die zeeker meer achteruit als voor uit

430 Pk Werkspoor
Groeten Martin

Roest rust nooit.

Fluks
Berichten: 2371
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

De Wacht am Rhein was van Jan Hüttner(juiste schrijfwijze?) van Hotel-Restaurant ‘‘Wacht am Rhein’’ in Büderich.Er is in de loop der jaren wel aan verbouwd.Hij had meerdere boten.
Groeten,Arie.

velasquez
Berichten: 1751
Lid geworden op: 16 nov 2009 22:57
Locatie: stypulow

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

420 pk plus straalbuis 25% wordt 525 pk, 4 ton/pk is 2100 ton laadvermogen schepen.
Dordmunder 1000 ton gaat gemakkelijk 2 schepen.

gr.BB

teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Volgens mijn stond in de Emma een Bolnes of Stork, zeker geen Werkspoor.
Afbeelding

John 1001
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 jul 2005 22:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door John 1001 »

Er stond een Bolnes in

Gr John
Gruun't Uut grunn

Vroeger was alles beter .........

ALLES !!.........

Behalve De Toekomst !!......

Industrie
Berichten: 248
Lid geworden op: 17 dec 2010 19:54

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Industrie »

Motorschip Emma 430 Werkspoor, sleepboot Emma als dat 500pk moet zijn zal dat een 8cil. 480pk Bolnes geweest zijn net als in de Lambert.
Gr.Piet.
Afbeelding

maarpol
Berichten: 6429
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Emma 420 Pk Werkspoor: gegevens De Binnenvaart
Groeten Martin

Roest rust nooit.



Plaats reactie