Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan Kroes »

Bij 01.51.17. Foto even gespiegeld. Film is fout gedigitaliseerd.
Bijlagen
Foutje in film.jpg
Foutje in film.jpg (44.05 KiB) 1521 keer bekeken
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

:mrgreen: Is niet mijn fout :? :D
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan Kroes »

Zegt ook niemand Martin.
Heb het hele filmpje bekeken, zo te zien is alleen de eerste scene verkeerd om.
Verder lijkt hij mij niet van voor de oorlog, eerder een oorlogspropagandafilm aan de hakenkruisvlaggen te zien.
Wel leuke shotjes, vooral waar de loods z'n roeiboot laat af "gieren" om voor het rad weg te komen.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Ja Jan, maar als het touwtje klem loopt op die zitplank, om wat voor reden dan ook.
heb je wel gemalen loods. Maar vroeger waren we niet zo gauw bezorgd.
Afbeelding
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Tijdens het zoeken , voor mede forummer TEERKWAST , over de minimale bemanningen ,vond ik in de reglementen binnenvaart 2 ,zeventiende druk 1965 ,de herziene Rijnvaartakte .
Daar deze de hoofdwet voor de rijn is , en nog niet op het forum behandeld is , wil ik hem hier plaatsen .
HERZIENE RIJNVAARTAKTE van 17 oktober 1868 , voor zoveel nodig goedgekeurd bij de wet van 4 April 1869 , opgenomen in Tractatenblad no . 161 van 1955 en aangevuld bij de Tractatenbladen no 83 en 169 van 1964 .

Daar het op 31 maart 1831 tussen de Regeringen der Oeverstaten gesloten Rijnvaartverdrag sedert dat tijdstip talrijke wijzigingen heeft ondergaan en een deel van de bepalingen , welke het bevat , nietmer in overeenstemming is met de tegenwoordige toestand van de scheepvaart , hebben Zijne Majesteit de Koning der Nederlanden , Zijne Koninklijke Hoogheid de Groothertog van Baden , Zijne Majesteit de Koning van Beieren , Zijne Majesteit de Keizer der Fransen , Zijne Koninklijke Hoogheid de Groot hertog van Hessen en Zijne Majesteit de Koning van Pruisen in gemeen overleg besloten bedoeld Verdrag te herzien , met handhaving echter van het beginsel der vrijheid van de scheepvaart op de Rijn met betrekking tot de handel , en hebben zij met dat tot hun gevolmachtigde commissarissen benoemd:
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Herziene Rijnvaartakte 2

De gevolmachtigde commissarissen zijn ;
Zijne Majesteit de Koning der Nederlanden :
Mr. Willem Arnold Pieter Verkerk Pistorius , referendaris bij het Ministerie van Financiën ;
Zijne Koninklijke Hoogheid de Groot-Hertog van Baden :
Dr . Rudolf Dietz , geheim referendaris bij het Ministerie van Handel ;
Zijne Majesteit de Koning van Beijeren :
Willem Weber , staatsraad ;
Zijne Majesteit de Keizer der Fransen :
Theodorus Karel Frederik Goepp , commissaris voor de Rijnvaart ;
Zijne Koninklijke Hoogheid de Groot-Hertog van Hessen :
Karel Schmitt , provinciaal directeur en geheimraad ;
Zijne Majesteit de Koning van Pruisen :
Hendrik Albertus Eduard Moser , directeur bij het Ministerie van Handel ,Nijverheid , en Openbare Werken ;
die , na elkander hun in goede en behoorlijke vorm bevonden volmachten te hebben medegedeeld , onder voorbehoud van bekrachtiging de volgende bepalingen hebben vastgesteld :
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Herziene Rijnvaartakte 3
Art 1 :
DE vaart op de Rijn en zijn uitmondingen van Bazel tot in open zee , hetzij stroomafwaarts hetzij stroomopwaarts , is vrij voor de schepen van alle naties voor het vervoer van goederen en personen , met inachtneming van de in dit Verdrag vervatte bepalingen en van de in het belang van de algemene veiligheid getroffen maatregelen .
Behoudens deze voorschriften zal geen enkel beletsel hoegenaamd aan de vrije scheepvaart in de weg worden gelegd .
De Lek en de Waal worden beschouwd deel uit te maken van de Rijn .
Art 2 ;
De tot de Rijnvaart behorende vaartuigen en de van de Rijn komende houtvlotten hebben het recht om bij de doorvaart door Nederland de weg te kiezen die hun goeddunkt , teneinde zich te begeven van de Rijn naar open zee of naar België en omgekeerd .
Indien een van de waterwegen , welke de open zee met de Rijn verbinden over Dordrecht , Rotterdam ,Hellevoetsluis en Brielle , ten gevolge van natuurlijke gebeurtenissen of van kunstwerken voor de scheepvaart onbruikbaar mocht worden , zal de waterweg , aan de Nederlandse scheepvaart aan te wijzen ter vervanging van het afgesloten vaarwater , eveneens worden opengesteld voor de scheepvaart van de andere Oeverstaten en dat recht kan bewijzen door een verklaring van het bevoegd gezag , wordt geacht tot de Rijnvaart te behoren .

Wijziging art2 ; Gewijzigd door art 356 van het Verdrag van Versailles ( zie hieronder blz 94 ) , dat de rechten welke zijn verleend aan de tot de Rijnvaart behorende vaartuigen , heeft uitgebreid tot de vaartuigen van alle naties
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Mslbb Adriana for.jpg
Mslbb Adriana for.jpg (239.9 KiB) 1633 keer bekeken
De motor sleepboot Adriana aan Grieth en deze boot was bij Vulcaan in de huur. En was mijn begin op de binnenvaart . De boot uit de motballen haalen , lag een 2 jaartjes in de bakkerskil . Maar leuk te zien dat deze boot nog altijd vaart . Aanboord van deze boot was een badkamer med bad wat wel zelden was toen der tijd . De hoofd motor een Deutz VM 500 Pk op 240 toeren . Stond ook een 3 syl Listertje in met een van Duijvendijk compressor er aan en ook de aandrijving op de strangelier . Stond ook een 1 Syl Pettertje met een dynamo eraan en ook een klein compressortje

https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/5326/
Groeten Martin

Roest rust nooit.
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Herziene Rijnvaartakte 4

Art. 3
Van de vaartuigen of hun ladingen en van de vlotten , die de Rijn , zijn zijrivieren , voor zover die in het gebied van de Hoge Verdragsluitende Partijen gelegen zijn , of de in artikel 2 genoemde waterwegen bevaren , zullen geen rechten worden geheven , die uitsluitend op het uitoefenen van de scheepvaart zijn gegrond .
Het is eveneens verboden op de in het vorige lid vermelde waterwegen stroomopwaarts van Rotterdam en Dordrecht boei - en bakengelden te heffen .

Art 4 .
Op de waterwegen , vermeld in het eerste lid van artikel 3 , worden de tot de Rijnvaart behorende schepen en hun ladingen in alle opzichten op dezelfde voet behandeld als de eigen schepen en hun ladingen .

Art . 5
De schippers kunnen op de waterwegen , vermeld in art. 3 , nergens tot gehele of gedeeltelijke lossing , noch tot overlading van hun ladingen worden gedwongen .
De heffing van stapel - en omslagrechten is en blijft afgeschaft .

Art.6.
De goederen , die langs de Rijn binnenkomen of uitgaan , kunnen in geen geval worden onderworpen aan hogere invoer- of uitvoerrechten dan die , welke daarvan bij invoer of uitvoer over land verschuldigd zouden zijn .

Art. 7.
De doorvoer van alle goederen langs de Rijn , van Bazel tot in de open zee , is vrij , tenzij gezondheidsmaatregelen uitzonderingen rechtvaardigen .
Van deze doorvoer , onverschillig of deze rechtstreeks dan wel na overlading of na opslag in entrepot plaats heeft , worden door de Oeverstaten geen rechten geheven .
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Herziene Rijnvaartakte 5

Art. 8,
De vrijhavens , die de handel van de Rijn op het ogenblik ten dienste staan , blijven bestaan .
De Hoge Verdragsluitende Partijen behouden zich het recht voor het aantal vrijhavens te verhogen .
De in deze vrijhavens in entrepot opgeslagen goederen zijn niet aan enigerlei in - of uitvoerrechten onderworpen , tenzij zij later in het vrije verkeer worden gebracht in de Oeverstaten zelf of in het gebied van een douane - of belastingunie , waartoe die Staat behoort .

Art 9 ,
Indien een schipper rechtstreeks en zonder verandering aan te brengen in zijn lading het gebied doorvaart van één Staat of van verschillende tot één douane - unie behorende Staten , kan hij zijn reis voortzetten zonder voorafgaand grondig onderzoek der lading, mits hij er in toestemt dat , naar gelang de ambtenaren der douane dit vorderen , óf de openingen welke toegang tot het laadruim verlenen worden gesloten , óf bewakers aan boord worden toegepast .
In dat geval moet hij bovendien ten douanekantoor een manifest inleveren , overeenkomstig het door de Centrale Commissie vastgestelde model .
Bij het verlaten van het gebied moet hij zich aan het grenskantoor vervoegen , teneinde de loden , de zegels of wel de sloten van de douane te doen onderzoeken en verwijderen , of wel de bewakers van hun taak te ontheffen .
Overigens kan hij gedurende de reis niet worden opgehouden met een beroep op belangen , behorende tot het terrein der douanerechten , behoudens in het geval van smokkelarij ( art 12 ) .
De bevoegdheid van de aan boord geplaatste bewakers is beperkt tot het bewaken van de vaartuigen en hun lading ter voorkoming van smokkelarij .
Zij nemen kosteloos deel aan de maaltijden der bemanning ; de schipper verschaft hun te zijnen koste het benodigde vuur en licht , maar zij mogen generlei vergoeding vorderen of aannemen .
Indien ten gevolge van natuurlijke gebeurtenissen of van andere gevallen van overmacht de schipper zich genoodzaakt zou zien de lading geheel of gedeeltelijk te verplaatsen, en tot dat doel de toegangen tot het laadruim moeten worden geopend , dient hij zich daartoe tot de naastbijzijnde douaneambtenaren te wenden en zal hij hun komst moeten afwachten .
Indien het gevaar dringt en wachten niet mogenlijk is , dient hij dit ter kennis te brengen van de naastbijzijnde plaatselijke overheid , die het laadruim ontsluit en van een en ander proces-verbaal opmaakt.
Heeft de schipper op eigen gezag maatregelen getroffen zonder de tussenkomst van de douaneambtenaren of van de plaatselijke overheid in te roepen of af te wachten , dan is hij gehouden om op genoegzame wijze aan te tonen , dat het behoud van schip of lading daarvan heeft afgehangen , of dat hij aldus heeft moeten handelen om een dreigend gevaar te ontgaan .
In zodanig geval moet hij , zodra het gevaar is geweken , van het gebeurde kennis geven aan de naastbijzijnde douaneambtenaren , of , indien hij deze niet kan vinden , aan de naastbijzijnde plaatselijke overheid , teneinde die feiten te doen vaststellen.
Plaats reactie