Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Franzose
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Franzose »

Hallo Martin, die Nachen liegen in Osterspai oberhalb vom "engen Thürchen".

Gr. Ernst
adap26

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door adap26 »

Ik kwam onlangs de naam B.W. (Bas) Touw tegen in een stuk over crossers. Wie kan mij wat meer over hem vertellen.
Ik schrijf een boek over mijn vader die tijdens WOII onder andere in de Biesbosch was ondergedoken, daarna in dienst ging bij de BS en een crossing heeft gedaan.
Bvb hartelijk dank.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Crossers waren over het algemeen mannen die de rivier (Amer) overstaken bij nacht van uit de Biesbos met ook weer meestal mannen die naar Noord Brabant wilden, want dat was al bevrijd.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gert Schouwstra »

Er zat een Bastiaan Willem Touw in de Raad van Bestuur van de NPRC. Hij was ook voorzitter van de Algemene Rijnschippers Bond (ARSB). Geboren in ongeveer 1905. Maar er waren meer personen uit die familie met die naam. Je kunt ze oorspronkelijk vinden rondom Bergen Op Zoom - Dordrecht.
Touw was een bekende naam in de NPRC, ze hebben tegenwoordig kantoor in Zwijndrecht.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ouzovd

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ouzovd »

De Touw, die gezocht wordt is Bas Touw. Hij heeft op de Bastiaan Willem gevaren. Ik ken hem van in de jaren, dat hij naar de DDR voer. Hij schreef van Dordrecht. Hij had een zoon en een dochter. De zoon heeft nog met de Bastiaan Willem gevaren en in het begin vn de Waterbus ook daar. De dochter woonde in Boven Hardinxveld. En de vader van Pleunie T. Cees die hier ook op het forum zit is een broer van hem. Ik ben al meer als 20 jaar uit de vaart, nog wel betrokken. Dus ik hoop, dat je hier iets mee kan.


Gr. Frans
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kees Touw »

Mijn overgrootvader B.W. Touw (1841-1906) had zeven zoons en negen kleinzoons die allemaal schipper waren. Het is volkomen logisch dat het af en toe onduidelijk is hoe de familie precies in elkaar steekt. Om een beetje licht op de zaak te laten schijnen het volgende:
Er waren vier kleinzoons die B.W. Touw heten.
1. B.W. Touw (1894-1943) zoon van J.M. (Jan) Touw [s.s. Mutatio en s.s. Spes Mea]
2. B.W. Touw (1906-1991) zoon van W.J. (Willem) Touw [s.s. Vertrouwen]
3. B.W. Touw (1903-1986) zoon van C.J. (Kees) Touw [m.s. Atalanta]
4. B.W. Touw (1922-1996) zoon van W.F.H. (Fré) Touw [s.s. Bastiaan Willem]

Nr. 1 is de B.W. Touw die als militair naar Ned.Indië is gegaan en daar als soldaat schipper/loods is omgekomen.
Nr. 2 is de B.W. Touw die o.a. voorzitter was van de A.R.S.B.
Nr. 3 is de B.W. Touw die samen met zijn broer Klaas op m.s. Atalanta heeft gevaren.
Nr. 4 is de B.W. Touw die betrokken was bij de Biesbosch-crossings.
1, 2 en 4 zijn volle neefs van mijn vader E.W.H. (Lies) Touw C.J.zn. Nr. 3 is vanzelfsprekend de broer van mijn vader.

Stuur mij een P.B. of een e-mail en ik kan u in contact brengen met een van de kinderen van B.W. Touw van de Bastiaan Willem.
Groet van K.T.
velasquez

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

https://www.google.nl/maps/@47.647219,7 ... 000!8i3000

Istein deze rots partij moesten voor 1932 de schepen passeren en dat is toch nog maar 84 jaar terug.
Zoals grootvader vertelde was dat een spannende gebeurtenis en als alles goed gegaan was werd er een neut genomen op de goede afloop.
Eerst werd er een draad opgevist en daarmee werd op de winch de boot langs de rotsen getrokken en ter gelijke tijd de strang van het schip vierende en bleef in stil water.
Daarna werd het schip max. 1000 ton door en langs de rotsen getrokken door de strang in te korten.

https://youtu.be/1xFsKo4R0Mo

gr.BB
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Velasquez dank voor dit filmpje.

Mooi om te zien wat nu feitelijk de oorzaak van de aanleg van sluis Kembs, en als gevolg daarvan, nog acht sluizen in de Bovenrijn moesten komen.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

Ik ben daar niet bekend en zeker 84 jaar gelden maar staat het water in het filmpje extra laag, ik zie nu geen doorgang waar een schip van 1000 ton door heen kan

ik zie enkel; maar doorvaart voor een kajak wel een mooi plekje zie filmpje

https://youtu.be/ERpvTtxWeXw

ps bart is je opa daar een goude ring verloren ze zijn daar nog steeds naar op zoek :D

https://youtu.be/Cy4BSvn5TAc
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
velasquez

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

Door het kanaal dat in feite een betonnen bak is is het waterpeil in de originele Rijn niet alleen sterk gedaald maar heeft er ook voor gezorgd dat de landerijen langs de oer Rijn uitgedroogd zijn.
Dat is de rede dat het peil in de oer Rijn zo laag is.
Toen het werd vastgesteld dat de uitgevoerde bouwwijze niet de juiste was is men na sluis Vogelgrun de oer Rijn gaan gebruiken als kanaal en is er steeds een stuw in de Rijn gebouwd met een kort kanaal vak waarin de sluizen zich bevinden.
Met deze bouwwijze zijn met de stuw Marckolsheim enkele ernstige ongelukken gebeurd dat men daarna eerst het kanaalvak met sluizen klaarmaakte waarlangs de scheepvaart plaats vond voordat men de stuw in de Rijn ging bouwen.
Dat de stuw van Kembs niet reikt tot de sluis van Birsfelden komt omdat de stad Basel weigerde de Romeinse brug (mitltele Rhein)te verhogen of aan te passen.
Daarnaast had een deel van Basel dan onder de waterspiegel gelegen net als Keulen heden met alle gevolgen.

Piet, of mijn grootvader daar een ring verloren heeft?, denk het niet ik lijk volgens mijn moeder op haar vader en ik heb een broertje dood aan ringen kralen en kettingen aan en op mijn lijf en tato`s vind ik verschrikkelijk.

gr.BB
Plaats reactie