Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

Ik heb zojuist nog een stukje in het Duits gevonden:

"...Het eerste "Strom" Klasse schip kwam in 1957 in dienst en kon met z'n twee sleeplieren ook twee schepen slepen. Vanaf 1963 werden de "Strom" Klasse en 2 "Italiener" Klasse voor voorzien van een duwboeg, om de nieuwe duwbakken te kunnen duwen. Deze serie van 12 sleepduwbakken (in het kort SSL) waren zéér succesvol. Iedere SSL kon 1000 ton laden, en had slechts één stuurman aan boord. Dankzij een Schottel-Navigator kon bovendien in de haven zelfstandig verhaald worden. Overigens heeft de SRAG nooit een duwboot aangeschaft (in die tijd) omdat de nadelen op de Bovenrijn als te groot werden beschouwd.
In 1961 vond de eerste proef plaats met de zogenoemde 'Gliederschiffen'. Eerst werden de "Edelweiss 10" en daarna de "Edelweiss 15" over het midden doorgezaagd, en verlengd, en daarna als motorschip en lichter samengekoppeld. Naar de bekende, ongelukkige liefdesparen, werd het eerste paar "Tristan en Isolde" genoemd, het tweede "Romeo en Julia". Na korte tijd werd dit project afgebroken en nooit meer voortgezet.
De "Leberwursten" zijn dus ongemotoriseerde 'koppelverbanden', de hierboven vermelde gemotoriseerde 'koppelverbanden' werden "Gliederschiffen" genoemd.

bron: www.swiss-ships.ch/rheinschiffe

met vriendelijke groet,
Robert
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

Wij hebben met het ms Colorado in 1966 de Edelweiss 25,met daarvoor de ssl Wega gekoppeld naar Homberg gesleept.In Homberg hebben we De Wega er voor gekoppeld en zijn doorgevaren naar Basel.
Groeten,Arie.
tulpensohn
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 jun 2008 20:32
Locatie: Muttenz ; Schweiz

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door tulpensohn »

Hallo
m,n Vader was een tijdje op de Edelweiss 24

Afbeelding
Afbeelding


Ruud
tulpensohn
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 jun 2008 20:32
Locatie: Muttenz ; Schweiz

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door tulpensohn »

hier nog zo een Leverworst

Groetjes

Afbeelding
Afbeelding


Ruud
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Groeten Martin

Roest rust nooit.
JCV
Berichten: 215
Lid geworden op: 18 jan 2005 19:20

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door JCV »

die sattelschlepper is de RIEHEN
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

Voor mij kan het ook de Stadt Basel of de Haniel Kurier 55 geweest zijn. Hebben ook van Basel gevaren. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Grt Wim
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Wim ik ga met je mee, een Haniel. Typisch die grijze onderkant, onder het signaal. Weer een mooi plaatje Martin.
Afbeelding
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Even een correctie , Jan heeft gelijk het is de RIEHEN van Franz Haniel AG in Basel. En ik denk en weet dat Jan wel de man is die het meest over de Franz Haniel en Haniel scheepen en sleepbooten weet

En de foto is in1963 genomen


https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/7187/
Groeten Martin

Roest rust nooit.
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Voor mij waren dit schepen met een bepaalde uitstraling. Een soort ingetogen? kracht zeg maar. Of ze dat op de rivier ook waar maakten? Misschien dat iemand daar iets over kan vertellen. Vond het eigenlijk jammer dat er een paar bij Schram in Papendrecht werden omgebouwd tot tankschip. Veel m3 zullen ze niet hebben meegenomen. Maar gelukkig hebben we de herinnering en ook nog een paar plaatjes. Gr. Klaas.
Plaats reactie