Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

180102_089_010(2).JPG
180102_089_010(2).JPG (131.87 KiB) 1341 keer bekeken
Duisburg met zicht op de Niederrheinische Hutte in de jaren 50.
gr.Bas
Gernot Menke
Berichten: 954
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke »

Op de voorgrond een hulpschip voor duikwerkzaamheden. Aan de kraan hangt een beschermend schild om de stroom weg te houden. Zeker een voormalig sleepschip, waarvan het voorschip was gebombardeerd.

grt. Gernot
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Axalp

Afbeelding
Groeten Martin

Roest rust nooit.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Nog een fraaie
Bijlagen
Raderboot  rond.jpg
Raderboot rond.jpg (106 KiB) 889 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

wat ik me wel eens afvraag zijn er ook zij raderboten geweest die het BB en SB rad onafhankelijk van elkaar konden bedienen de een vooruit en de ander achteruit bv of toerental verschillend of was het altijd 1 as (meestal)
Ik neem aan dat de spoed van de schoepen wel onafhankelijk bediend konden worden
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
ossebaar.j
Berichten: 1444
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Beste piet ,
Ik denk dat dit niet kan .
De stoommachine is meestal van het Compound type , n.l. 1 hoge druk cilinder en 1 lagedrukcilinder . Het verschil is de diameter , de lagedruk iheeft een grotere diameter. De zuigerslag is van beide gelijk . Daar de ruimte beperkt is en het machine vermogen hoog ,heeft men 2 ketels nodig . Zodoende wordt de krukas der machine gelijk de as van de schepraderen .
Over de schepraderen ,waren er 2 soorten n.l. 1 met vaste houten bladen , en de andere met stalen bladen ,deze schepraderen waren voorzien van een exentriek en de bladen konden kantelen zodat zij zo gunstig mogenlijk het water raakte .
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Roy »

Is dat op de "Oscar Huber" in Duisburg niet te zien ?.
Lijkt mij ook wel interessant om te weten of het maar één machine met aan beide einden een as naar de raderen !?.

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Ergens meen ik me een verhaal te herinneren van een raderboot met diesel-hydraulische aandrijving waarbij de raderen apart konden worden bediend. 10 jaar geleden maakte ik een reis met de Majesteit en heb met open mond naar de machine staan kijken. Twee raderen op één as. Wel voor en achter een boegschroef om kort te kunnen draaien. Gr. Klaas.

https://www.kapiteinanna.nl/nl/over-kap ... tein-anna/
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

hallo bedankt voor de reacties het is wel gebruikelijk op 1 as machine krukas en buitenassen met rad ( heb zelf ook nooit anders gezien) maar ik vroeg het me af of dat er raderboten zijn geweest waar het anders is geweest om bv kop voor te nemen moet je altijd eerst snelheid hebben eer je roerblad effect geeft.
Ik zou me voor kunnen stellen dat je met de spoed/stand van de rader schoepen wel wat zou kunnen spelen met sb en bb maar of dat kan gedaan wordt weet ik ook niet .

Klaas ik ben afgelopen haven dag op zaterdag avond met vuurwerk ook met De Majesteit mee geweest is inderdaad prachtig om te zien in de machine kamer wij werden ontvangen door een schippers dochter (bleek na een praatje) en die heeft heel het schip laten zien ook de machinekamer ( ben de naam ff kwijt ) maar ze vaart nog regelmatig als opstapper mee op een koppelverband ze bleek ook de Deo Gratias van Zeldenrust ( onze schoonzoon) goed te kennen.
Het is wel mooi dat er 750pk staat te werken en dat je gewoon met elkaar kan praten in de machinekamer je hoort enkel regelmatig de telegraaf rinkelen.
Bijlagen
majesteit route.jpg
majesteit route.jpg (233.94 KiB) 1511 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

ps dit is ook een prachtig filmpje van de "LA SUISSE" https://www.youtube.com/watch?v=pZlhCEjgJrE&t=322s

nog 1 tijdens en na groot onderhoud https://www.youtube.com/watch?v=FLf4Oxn0dVQ
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie