Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Ian
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2011 14:50

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Ian »

d`oude schipper schreef:
07 sep 2018 12:40
Ik dacht dat mijn vader het altijd over "die lelijke strijkbouten had " of zit ik er naast, dacht het wel maar ja, een ieder had een eigen bril.
Ik zelf vind ze eigenlijk wel mooi, noemde ik ze zelfs niet eens " machtige reuzen "
en och, ik denk zo bij me zelf, zagen we ze nog maar, ik vind het zo stil worden op de rivieren ………………...
Dat stukje van en over de Njord en Triton is niet compleet, n.l. de Njord en de Triton waren voor de bemanning de mooiste boten op de Rijn., Ieder bemanning 's lid (zelfs de scheepsjongen) hadden een voor hun zelf een mooie hut, deze had een wastafel met toilet kasje en spiegel, een bureau met arm stoel, twee hangkasten en boven hun bed een paar kastjes voor het kleine goed en dat op een boot van 1947.
De Njord is n.l. in dat jaar in de vaart gekomen.


Kapitein Spok
Berichten: 1674
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Jan, ik vertaal even uit het dor jou ingebrachte citaat:

630 spitsen (Vlaams kanaaltype)
16 sleepschepen tot 600 ton ( Belgisch type)

En dat roep bij dan weer vragen op.
Want die sleepschepen tot 600 ton lijken mij toe dat dat kempenaars zijn die wij kennen als Bolsjewieken.
Maar naar mijn idee zijn dat er meer dan 16 geweest.
Is daar later nog een bijstelling geweest?
En die 630 spitsen. waren dat, net als de die kempenaars, ook naar en karakteristiek model gebouwd?
En zijn daar nog voorbeelden (foto's) van? Want ook die moeten "in mijn tijd" toch ook nog volop rondgevaren hebben, maar zoveel en uitvoerig als ik over de "bolsjewieken" heb gehoord, over meer dan 600 spitsen heb ik nooit iets vernomen?

Gert Schouwstra
Berichten: 3939
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gert Schouwstra »

Die 630 spitsen zijn gebouwd in de jaren 1921 tot 1924 als herstelbetaling en bij onze Franse zuiderburen bekend als de GROS NUMERÓS. In Vlaanderen werden ze Duitse P of Peeke genoemd. Daarnaast zijn er tussen 19192 en 1931 nog een kleine 200 TAMSA-spitsen gebouwd.
Ga maar eens op deze site kijken: www.vagus-vagrant.fr/forum/viewforum.php?f=77 Van bijna 250 van deze schepen is een portret gemaakt.
Van de bolsjewieken zijn er ongeveer 80 gebouwd, maar de meeste daarvan zijn naar België gegaan en niet naar Frankrijk.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

ichthus
Berichten: 611
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

Hallo Gert, heel goed onderbouwd verhaal, Tamsa spitsen werden in ieder geval bij de Gute Hoffnungs Hutte Rheinwerft Walsum gebouwd.
w g Wim.

Kapitein Spok
Berichten: 1674
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Gert, ik kom met mijn Frans niet heel ver, maar ik heb op de door jou opgegeven link wel een paar plaatjes gezien.
En dan stel ik vast dat ik toch wel eens van die schepen ben tegengekomen, maar nooit de herkomst daarvan heb geweten of, maar kunnen vermoeden.
Dit in tegenstelling tot de Engelse bakken waar van de herkomst mij wel is verteld.
ik krijg overigens de indruk dat deze spitsen ook wel "iets" van de trekken van een Engelse bak hebben. Al waren ze waarschijnlijk wel veel lichter gebouwd.

ik heb het nooit zien doen of uitgeprobeerd maar mij is meermaals verzekerd dat je een Engelse bak rustig van en kerktoren kun gooien, en dan is hij nog heel. Hoewel.... ik realiseer me nu dat ik nooit gevraagd heb of ze dan de bak of de toren bedoelden...,

In elk geval Gert, weer zeer bedankt voor de info!

Gernot Menke
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke »

Gros Numéro en TAMSA waren niet zo populair in Frankrijk vanwege de ronde kimm. In het smalle kanaal was dat niet ideaal.

grt. Gernot

Gerrit
Berichten: 88
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gerrit »

Gernot Menke schreef:
23 feb 2020 10:44
Gros Numéro en TAMSA waren niet zo populair in Frankrijk vanwege de ronde kimm. In het smalle kanaal was dat niet ideaal.

grt. Gernot
Leg dit eens nader uit als je wil,ik zou denken met een ronde kim loop ik niet zo snel aan de grond bij het ,elkaar passeren in een smal kanaal.
Een vier kante kim loopt toch veel sneller vast in het talud?
Je merkt wel ik ben "geen"spitsen schipper.
gerrit

Fluks
Berichten: 2353
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

Een schip met ronde kimmen is moeilijk uit de wal te houden,als men te kort bij de kant komt.Het wordt op een smal kanaal gemakkelijk weg geduwd door een schip met vierkante kimmen.
Groeten,Arie.

Gernot Menke
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke »

Moin Gerrit,

een ronde kimm loopt goed, maar het schip houdt zijn koers niet zo stabiel in bochten of met zijwind – denk ook aan het binnenvaren van een sluis met een lege spits met bouteur!

grt. Gernot

Kees Keijzer
Berichten: 7981
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kees Keijzer »

Er werden ook schepen met ronde kimmen verlengt met vierkante kimmen voor meer tonnen en betere vaareigenschappen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding



Plaats reactie