Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik denk dat die KATHARINA in 1902 gebouwd is als ANNA MARIA voor H. Witt in Weissenturm.
Toen 51,36 x 7,35 - 506 ton. Bouwnr 477, maar dan zou het de werf in Slikkerveer, even verderop, moeten zijn geweest.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.


Harry van den Enden
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 dec 2019 19:04

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Harry van den Enden »

Persoonlijk zou ik geen reden weten waarom het "Rhreinschiffsregister" en het originele
"Bewijs van deugdelijkheid" in twijfel zou moeten worden getrokken voor wat betreft
de bouwplaats, de lengte van 56,25 m, de breedte van 7,34 m en de tonnage van 499,626.
Dat is nogal een verschil met wat u aan lengte opgeeft (51,36 m) en tonnage van 506 van
de "Anna Maria".
Dat zou zomaar betekenen dat met de maten die u opgeeft het schip dus later
zou moeten zijn verlengd en waardoor bovendien de tonnage is verminderd.
Sorry dat ik mij dat voorlopig niet kan indenken, maar ik zal er een berichtje aan wagen
want ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Met vriendelijke groet

Harry van den Enden

cuxianer
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 sep 2011 12:41

Re: Rijnvaartnostalgie. -Katharina

Bericht door cuxianer »

Moin, moin;
aus meiner Sicht sollte man die Angaben in den Rheinschiffsregistern, besonders die Tonnnageangaben, nicht so genau sehen.
Hier Eintragungen zur Katharina aus den angegebenen Rheinschiffsregistern:

RR 1906 - 1914: Anna Maria; Heinrich Witt, Weissenthurm

RR 1926/1930
Katharina, ex Anna Maria; Heinrich Witt, Weissenthurm

RR 1. Nachtrag 1931: Katharina, ex Anna Maria; Joh. Meyers, Pfaffendorf

RR 1935
Katharina, ex Anna Maria
Joh. Meyers, Pfaffendorf (Kr. Koblenz)

Mit besten Grüssen, bleibt Gesund und Munter
Helmut

Jan van der Doe
Berichten: 7349
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

FRANZ HANIEL XVIII

2X 800/1600 PK.
Foto's boot Henry Platje
Algemeen tekening "MOTORSHIP" (1925)
Foto sloperij.

Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

kabo
Berichten: 1569
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

F87268.jpeg
F87268.jpeg (142.45 KiB) 1023 keer bekeken
Afvarende en opvarende slepen in Nijmegen voor de stad en een klipper die op de korte strang hangt denk ik.
gr. Bas

Kapitein Spok
Berichten: 1705
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

...en een klipper die op de korte strang hangt denk ik.

Dat denk ik ook. Waarschijnlijk op weg naar de Pannerdense kop.
Met de Jolles en 16-18 pk op de zijschroef, was dat ook de enige manier om daar te komen.

Binnen sluis Weurt lagen een aantal sleepboten die "vast" werk aan hadden. Schepen met weinig eigen vermogen (in pk's :D ) naar de kop slepen.
Ik herinner mij dat wij meestal door Wijntjes van de PiWi, of door de Happines (apennest) met, ik dacht kapitein Wegh, werden versleept.

kabo
Berichten: 1569
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

Theo, klopt helemaal, de Happines was Nol WEgh en had er een 142 pk Caterpillar in staan. Stond er voor bekend dat die boot hard trok.
gr. Bas

kabo
Berichten: 1569
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

neuss.jpg
neuss.jpg (142.18 KiB) 690 keer bekeken
Haven Neuss in de jaren 50.
gr. Bas

kabo
Berichten: 1569
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

mulauhafen.jpg
mulauhafen.jpg (67.28 KiB) 406 keer bekeken
Mulauhafen in de winter 1954.
gr. Bas

kabo
Berichten: 1569
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

1962790558-hafen-Qwa6.jpg
1962790558-hafen-Qwa6.jpg (103.47 KiB) 405 keer bekeken
Heel apart drie lege spitsen waarvan de rechtse een motorspits is die ze alle 3 sleept.
gr. Bas



Plaats reactie