Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

Hallo, ik herken hem als tanker Aluminia net als de twee naast hem varende bunkerboten ook van ARAL !
groet Wim
Binnenvaarder
Berichten: 2458
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Binnenvaarder »

Hallo Wim,
Is helaas niet de Aluminia. Hierbij een foto van de Aluminia.
Mvg.
Geert
Bijlagen
Aluminia.jpg
Aluminia.jpg (391.24 KiB) 1569 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

Aluminia was toch geheel van aluminium gebouwd
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
basr
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2010 22:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door basr »

avond mannen
ik dacht dat die aluminium tanker Adrie
nog van ene Ruijtenberg uit Werkendam
geweest is en toen bestond de lading uit
drank dacht ik
gr Bas de Ruijter
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

maarpol schreef: 26 mei 2020 18:21 Ik kwam deze foto tegen waar de tanker Hasol is te zien was een spesiaal schip . Staalen voor en achterschip met een aluminium middenschip ben er zelf nog aanboord geweest want was een oom van me die hem voor de handel kocht toen . Kwam in de vaart onder de naam Adrie

Hasol.jpg
Hallo getoonde tanker is de A T R 1 (heeft meerdere namen gehad) het ladinggedeelte is samen met bunkerbootjes Marleen 1en 2 gebouwd door de Weser -Flugzeugbau GMBH in Eiswerder.
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

DE Binnenvaart heeft een iets afwijkend verhaal.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3606/
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

Is toch aan de Moezel die sluis? Ik ben vaak op de Rijn geweest, maar maar één keer op de Moezel. Ik was pas 17, zat op de zeevaartschool te Terschelling en voer mee met het schip van m'n oom. Een verlengde Dortmunder van 1200 ton. We vertrokken uit de Maashaven van Rotterdam met een lading hout. "Hier", zei m'n tante, "heb je vijfentwintig gulden om bier te kopen voor de havenarbeiders". Ik naar een naburig pompstation en kocht, zo luidde de opdracht, het goedkoopste bier, dat waren enkele pakken met ieder 24 blikjes Bavaria bier. Terug aan boord werd ik bijna levend gefileerd. Bavaria lusten ze niet, en ik moest iets anders gaan halen, Heineken of zo. De voorman, een zekere Willem, was twee meter en twintig centimeter hoog, en zo'n 130 kilo spieren, dus ik wilde wel in een sprintje terug naar het benzine station. Ik dacht blikjes pils kunnen jullie krijgen, maar géén Heineken, niets tegen Heineken, maar ik wilde me niet helemaal in een hoekje laten drukken. Maar er was nog een ander bier, het Limburgse Brand, waar m'n vader veel van dronk. Ik kwam terug, dit maal met ongeveer 48 blikjes Brand bier. Zegt Willem: "Dat ken ik niet", ik zeg: "smaakt heerlijk!"
"Oh", zegt Willem, "laat maar eens proeven". "Dit is het lekkerste bier dat ik ooit heb gedronken" zei ie. Sinds die dag waren we de beste vrienden.

Terug naar de Moezel. We waren op weg naar Trier met de lading hout, en een van de overnachtingen was in Alf. M'n neef had ontdekt dat er in het naburige plaatsje Zell een wijnfeest was. Ik was 17, er werd "Festwein" geschonken. Daar kreeg je een klein glaasje bij. Dat dronk te langzaam, dus de (liter) fles maar aan de mond gezet. Was een zoetige wijn, dus dronk gemakkelijk. Dus een tweede en derde fles besteld. Totdat de man met de hamer kwam. Zo ongeveer K.O., m'n neef heeft me tot groot jolijt van m'n oom, tante en de Belgische schippers naast ons, te voet van Zell naar Alf moeten dragen over z'n schouder, want ik mocht in geen een taxi meer instappen...
Heb daarna minstens twee jaar geen Moezelwijn meer gedronken, als ik het etiket al zag werd ik ziek.

gewoon wat belevenissen op reis,

met vriendelijke groet,
Robert
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

Hallo allen, een leuk verhaal maar de foto van de tanker Aluminia is afvarend uit een sluis op de Main,dus helaas geen Mosel
de groeten uit...……..rotterdam
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

pieter53 schreef: 29 mei 2020 13:34 DE Binnenvaart heeft een iets afwijkend verhaal.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3606/
Hallo het stalen VOORSCHIP en stalen ACHTERSCHIP zijn in Bardenfleth gebouwd. En het tankgedeelte MIDDENSTE ladingdeel dewelke van Aluminium was bij de Weser-Flugzeugbau GMBH in Eiswerder.
groet Wim
Plaats reactie