Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

verzamelaar schreef: 01 jun 2020 11:40 Dit is geen NRV schip, Martin. De kleuren in de pijp zijn verkeerd. Het is een Duits motorschip
Groet Arnold.
Misschien PTG ?

Overigens wel leuk dat dat vrijwel gelijktijdig in de draad van de kempenaars een natuurstenen, en hier een witte Kauber pfalz te zien is.
Waarbij ik moet zeggen dat ik de natuurstenen mooier vind.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

De foto lijkt me niet gespiegeld

Zoals in deze link en bij de stukgoed kempenaar is te zien heeft de Pfalz aan de zijde van het "wilde gevaar" vier en aan de kant van het Kauber water vijf vensters. Het schip met de diagonaal in de schoorsteen lijkt me afvarend in het Kauber water.

En als de foto gespiegeld was, dan zou de blauwe vlag toch ook aan de verkeerde kant zitten, of vergis ik me daarin?
Dat is dan een vraag voor de foto vaklieden of hobbyisten.

https://www.google.nl/search?q=Kauber+p ... 6&dpr=1.46
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

Zo te zien is hij inderdaad afvarend in het Cauber wasser.
Volgens mij behoorlijk uitzonderlijk, was in ieder geval niet gebruikelijk.
grt Wim
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Binnenvaarder »

Foto is gespiegeld, schip is opvarig in het Kaubervaarwater. Wat op zijn blauwe vlaggestok lijkt is de david. Ga maar eens Googlen op foto,s van de Pfalz, je ziet ook dat de bomen aan de beneden kant staan
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door verzamelaar »

Foto is niet gespiegeld. Het gekleurde deel van de pfalz is bovenstrooms.
Groet Arnold.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Binnenvaarder »

Dat klopt het gekleurde gedeelte is bovenstrooms (ik had al aangegeven dat de bomen aan de beneden kant stonden) maar dan zie je toch dat ze opvarig is en niet afvarig. Dan zou ze dus aan de Zandweg varen wat volgens mijn interpretatie niet klopt.
Altijd leuk weer een "zoekplaatje" met zijn allen komen we er wel uit :)
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Binnenvaarder »

Te warm om naar buiten te gaan dus nog even wat research gedaan :mrgreen:
Bekijk de foto's en trek je eigen conclusie zou ik zeggen :D
Mvg.
Geert
Bijlagen
Rhein 1971-3.jpg
Rhein 1971-3.jpg (223.8 KiB) 978 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-06-01 om 14.32.00.jpeg
Schermafbeelding 2020-06-01 om 14.32.00.jpeg (257.42 KiB) 978 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-06-01 om 14.32.22.jpeg
Schermafbeelding 2020-06-01 om 14.32.22.jpeg (127.72 KiB) 978 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

[/quote]Ik heb de foto toch maar even gespiegeld in mijn computer en dan klopt het beter.
Hij is dan gewoon opvarend in het Cauber wasser.
Ik ben alleen niet zo goed om hem dan te plaatsen :oops:
grt Wim
Ik zie dat ik te laat ben, het is intussen opgelost :mrgreen:
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Geert,
Binnenvaarder schreef: 01 jun 2020 13:33 Foto is gespiegeld, schip is opvarig in het Kaubervaarwater. Wat op zijn blauwe vlaggestok lijkt is de david. Ga maar eens Googlen op foto,s van de Pfalz, je ziet ook dat de bomen aan de beneden kant staan
Mvg.
Geert


Geert je bent me voor geweest, jij plaatste jouw bijdrage toen ik nog aan het knutselen was. Maar dit was mijn conclusie.


Geert, wie mij kent weet dat het wel enige moeite kost om mij van een ander standpunt te overtuigen.
Maar je hebt absoluut gelijk, de foto is gespiegeld en dit schip is opvarend in het Cauber water.

Vanwege de vier en de vijf vensters in de Pfalz zie bijgaande foto's was ik overtuigd dat dit de Pfalz aan de zijde van het Cauber water is.
Kauber water.jpg
Kauber water.jpg (80.87 KiB) 1110 keer bekeken
wilde gevaar.jpg
wilde gevaar.jpg (68.29 KiB) 1110 keer bekeken
Deze foto's zijn ook het onomstotelijke bewijs (de roze kleur op de bovenstroomsekant) dat het schip opvarend is.

Vervolgens heb ik de foto van Martin uitgeprint op dun papier en tegen het raam geplakt.
TADAAAAA !
Kauber wasser.jpg
Kauber wasser.jpg (115.04 KiB) 1110 keer bekeken

Glashelder!: (nou ja glashelder 8 ?!) Opvarig schip in het Kuber wasser met helaas nog altijd geen geidentificeerd logo in de pijp.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

De Burg Pfalzgrafenstein, zoals het ding officieel heet, is gebouwd als een schip, en het rood oranje gekleurde deel werd in 1607 aangebracht als versterking tegen pakijs en bij hoogwater door de stroom meegevoerde objecten. De Pfalz zelf werd gebouwd in 1327.

De Mäuseturm in het Binger Loch heeft ook zo'n 'ijsbreker' van dezelfde kleur.

met vriendelijke groet,

Robert
Plaats reactie