Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

Gert Schouwstra schreef: 31 mei 2020 11:49 Dag Robert, Moderne sluisdeuren kunnen daar tegen, die hebben een aanvaarbeveiliging, maar oudere zeker niet.
Bedoel je zoiets?Maasbracht 1942.jpg

Bedankt voor de informatie. Ziet er niet best uit daar in Maasbracht.

Toen het net goed ging op de Moezel was het 1979, dus ik neem aan dat het al moderne sluisdeuren betreft, die "tegen een stootje kunnen"...

met vriendelijke groet,
Robert
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Arie »

Robert Delhaye schreef: 01 jun 2020 14:57 De Burg Pfalzgrafenstein, zoals het ding officieel heet, is gebouwd als een schip, en het rood oranje gekleurde deel werd in 1607 aangebracht als versterking tegen pakijs en bij hoogwater door de stroom meegevoerde objecten. De Pfalz zelf werd gebouwd in 1327.

De Mäuseturm in het Binger Loch heeft ook zo'n 'ijsbreker' van dezelfde kleur.

met vriendelijke groet,

Robert
bij de eerste foto werd gemeld "in de afvaart" dat kan niet als je naar de vorm van de Pfalz kijkt, bovenstrooms is het gebouw scherp gelijk de boeg van een schip en benedenstrooms ronder gelijk een achterschip en het schip vaart in de richting van de punt van de Pfalz dus is in de opvaart.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
maarpol
Berichten: 7271
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

xxx
Rhein 1971-3.jpg
Rhein 1971-3.jpg (159.2 KiB) 1156 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

We hebben korte periode afvarend door het Kauber Wasser gevaren.Na proeven met duwvaart is men daar mee gestopt.De duwvaart kwam bij herhaling in de boven-invaart,in de wal terecht.
Groeten,Arie.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Afvarend door het Kauber wasser was zeker niet gebruikelijk.
Maar, al ben ik er niet helemaal zeker van, in mijn herinnering dat in de (droge) zomer van 1976 toch wel de aangewezen route.
Wij zijn toen in een korte tijd 8 (acht) keer leeg afvarend door het gebergte gegaan.

Geen kopschroef, geen koproer, alleen een directomkeerbare "545". En dan tussen de geladen schepen die in processie achter elkaar aandreven.
Dat was toen echt vanaf Geisenheim file varen.
De eerste keer:
In Bingen met volle luchtflessen en de hulpmotor volaan op de compressor waren we net op tijd in Kaub want beide flessen waren bijna leeg.
Maar al doende leert men.

Want met veel verhalen van "oude" mannen over het stevelen in het achterhoofd, en de eigen ervaring opgedaan in de voorgaande reizen,
Kwam ik er steeds meer achter dat alles dat ik deed, een minuut later weer gecorrigeerd moest worden.
Waar ik bang was tegen een boei te drijven, bleek als ik maar tijdig opstuurde, het schip vanzelf weer van doe boei werd weggezet.

Hoe minder ik deed, hoe beter het ging.
De achtste en laatste keer heb ik ter hoogte van de Mausenturm de "545" stil gezet.
En die heb ik voor het eerst gestart aan het Kauber kerkhof, toen het geladen schip voor mij aangaf dat ik hem wel voorbij mocht.

En die afvarende ritjes zijn volgen mij allemaal door het Kauber wasser gegaan.
maarpol
Berichten: 7271
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

xxx

Afbeelding
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

Wij zijn ook een keer leeg af door het gebergte.De ballasttank voor vol gezet en afgevaren.Ik wilde door de Kleine Gies,maar de WSP stuurde me,omdat we leeg waren door de Grosse Gies,waar dan ook prompt een uur omhoog hebben gezeten.In het Nieuwe Vaarwater hebben we een paar keer flink met de roerhak gestoten,waardoor het roer niet meer in het rollager hing en daardoor het sturen een stuk zwaarder ging.Er voeren ook schepen kop aan kont.
Groeten,Arie.
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

Nu ben ik al een hele tijd geleden (1975) gestopt met varen, maar ik kan mij niet herinneren dat wij ooit afvarend door het Kauber Wasser gegaan zijn.
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het niet gebeurd is :mrgreen:
grt Wim
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

Het was een proef,Wim.Men deed in die tijd aan het verdiepen en verbeteren van de rivier.
Groeten,Arie.
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

Bedankt Arie.
Ik dacht al dat ik dingen ging vergeten :lol: :lol: :lol:
grt Wim
Plaats reactie