Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

Hallo Robert, die nieuwe wijn heet : Federweisser; en drinkt als limonade of druivensap, als het niet goed gekoeld wordt loopt het alkoholgehalte snel op en ziet er troebel uit.
groet Wim
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

Ah, heet de wijn zo. Dat wist ik niet. Dronk inderdaad te gemakkelijk.

De reis begon dus in de Maashaven met een lading hout, die blijkbaar niet te zwaar woog en behoorlijk boven het ruim uitstak, afgedekt met een hoop dekzeilen.
De reis bleek behoorlijk avontuurlijk te worden. M'n oom, tante en 24-jarige neef gingen op familiebezoek in het Brabantse Roosendaal, en ik moest, als 17-jarige de wacht houden aan boord. We lagen dus in de Maashaven, en zouden morgen gaan laden. Omstreeks een uur of elf 's avonds hoorde ik iemand naderen in het gangboord. Even later keek een hoofd naar binnen. Ik liep richting deur, en een aantal mensen renden weg. Ik verbleef in het voorschip, toen de familie terug kwam bleek dat ze geprobeerd hadden de deur op het achterschip te forceren, maar waarschijnlijk hadden de inbrekers zich verspreid en toen die van het voorschip wegrenden vertrokken die achterop ook. Als dank kreeg ik de volgende dag twee flesjes bier.

Het schip was een ex-Neska, verlengd tot 80 meter en 8,20 meter breedt. De motor was een 1000 pk SKL, de tonnage 1200, dus dat ging met 360 à 400 toeren best goed vooruit.
Of het mocht weet ik niet, maar ik stond ook zo nu en dan aan het roer, en, net zoals dat met een auto gaat, overtrad ik de maximum snelheid... Ze waren in Keulen ergens aan een brug bezig, en de max. snelheid was 10 km/h, maar ik ging 18 km/h. Toen we al lang hoog en breed op de Moezel waren, kwam tijdens ons ankeren in Bernkastel de WSP aan boord. M'n tante zei dat we nooit te snel voeren. De politieman vroeg of er meer schepen met onze naam waren in Nederland. M'n tante antwoordde heel veel. De politieman liet het er toen maar bij zitten. Toen had je nog echte polities.

Ik had een scheerapparaat bij, een elektrisch, voor thuisgebruik, op een zeeschip kun je dat ook gebruiken, maar op dit binnenschip niet...
Toen we in de haven, nabij Trier, moesten lossen vroeg ik aan een van de mensen daar of ik me ergens kon scheren. Ja, zei hij, ga maar naar het kantoor. Het daar nog eens gevraagd aan het personeel, een viertal jongedames van rond de 25. Dat werd een rood hoofd natuurlijk. Ze wezen naar een spiegel en wasbak in de hoek van het kantoor. Daar!

Naast ons lag een schip van de Deutsche BinnenReederei, uit de DDR dus. Waren eerst een beetje gesloten. Hadden overigens voor een 67 meter schip liefst vier bemanningsleden. Of ze met ons mochten praten weet ik niet, maar ze zeiden aanvankelijk niet veel. Nadat de kapitein een kijkje kwam nemen in de machinekamer en zag dat er ook een SKL in stond ontdooide hij. Zij hadden ook een SKL maar van een kleiner motortype.

Om bij SKL te blijven, na gelost te hebben, kwamen we in de problemen in een sluis. M'n oom voer nogal snel naar binnen, en was gewend om dan vol achteruit te geven. Maar de machine reageerde niet. Pas na enkele malen de telegraaf te bewegen sloeg de machine op volle kracht achteruit. De golven van het schroefwater sloegen over de sluismuren. En we kwamen net op tijd tot stilstand!
Toen reis ten einde was meerden we af bij de firma Brandt in Dordrecht, en bleek dat er een startklep kapot was.

Heeft iemand hier wel eens daadwerkelijk een sluisdeur geramd, en wat gebeurd er dan?
Kunnen sluisdeuren daar tegen?
Wij waren in ieder geval gelukkig niet geladen...

Met vriendelijke groet,

Robert.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Robert, Moderne sluisdeuren kunnen daar tegen, die hebben een aanvaarbeveiliging, maar oudere zeker niet.
Bedoel je zoiets?
Maasbracht 1942.jpg
Maasbracht 1942.jpg (42.28 KiB) 1491 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

Hallo allen, maar welk schip was dit en heeft dit nog gevolgen gehad voor de opvarenden, hier hoort zeker een verhaal bij ,ook al heeft dit niets met Rijnvaart nostalgie te maken,(sluizen).
gr Wim
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Beste Wim ,
Ga naar : Ramp oude sluis maasbracht /Binnenvaart in beeld .
Daar vindt je het antwoord op je vragen .
MVG Sjaak
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

vulcaan.jpg
vulcaan.jpg (117.17 KiB) 1391 keer bekeken
Een rivierschip van 2895 ton .Afm. 110.58 x 13.09 x 2.84 werf De Noord in 1912. Als je de luiken op al die ruimen open moest leggen dan hing je tong ook op je schoenen. En dan nog een keer de noodscheerstokken en de scheerstok.
gr. Bas
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

kabo schreef: 31 mei 2020 19:30 vulcaan.jpg Een rivierschip van 2895 ton .Afm. 110.58 x 13.09 x 2.84 werf De Noord in 1912. Als je de luiken op al die ruimen open moest leggen dan hing je tong ook op je schoenen. En dan nog een keer de noodscheerstokken en de scheerstok.
gr. Bas
Bas een heele mooie plaat
Groeten Martin

Roest rust nooit.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Rhein 1971-3.jpg
Rhein 1971-3.jpg (146.73 KiB) 1289 keer bekeken
1971 NRV
Groeten Martin

Roest rust nooit.
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door verzamelaar »

Dit is geen NRV schip, Martin. De kleuren in de pijp zijn verkeerd. Het is een Duits motorschip
Groet Arnold.
zaanshorn
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 nov 2015 17:08

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door zaanshorn »

maarpol schreef: 01 jun 2020 08:45 Rhein 1971-3.jpg1971 NRV
Klopt dit wel? foto gespiegeld?
Plaats reactie