Gert Schouwstra schreef: ↑31 mei 2020 11:49
Dag Robert, Moderne sluisdeuren kunnen daar tegen, die hebben een aanvaarbeveiliging, maar oudere zeker niet.
Bedoel je zoiets?Maasbracht 1942.jpg
Bedankt voor de informatie. Ziet er niet best uit daar in Maasbracht.
Toen het net goed ging op de Moezel was het 1979, dus ik neem aan dat het al moderne sluisdeuren betreft, die "tegen een stootje kunnen"...
Robert Delhaye schreef: ↑01 jun 2020 14:57
De Burg Pfalzgrafenstein, zoals het ding officieel heet, is gebouwd als een schip, en het rood oranje gekleurde deel werd in 1607 aangebracht als versterking tegen pakijs en bij hoogwater door de stroom meegevoerde objecten. De Pfalz zelf werd gebouwd in 1327.
De Mäuseturm in het Binger Loch heeft ook zo'n 'ijsbreker' van dezelfde kleur.
met vriendelijke groet,
Robert
bij de eerste foto werd gemeld "in de afvaart" dat kan niet als je naar de vorm van de Pfalz kijkt, bovenstrooms is het gebouw scherp gelijk de boeg van een schip en benedenstrooms ronder gelijk een achterschip en het schip vaart in de richting van de punt van de Pfalz dus is in de opvaart.
We hebben korte periode afvarend door het Kauber Wasser gevaren.Na proeven met duwvaart is men daar mee gestopt.De duwvaart kwam bij herhaling in de boven-invaart,in de wal terecht.
Afvarend door het Kauber wasser was zeker niet gebruikelijk.
Maar, al ben ik er niet helemaal zeker van, in mijn herinnering dat in de (droge) zomer van 1976 toch wel de aangewezen route.
Wij zijn toen in een korte tijd 8 (acht) keer leeg afvarend door het gebergte gegaan.
Geen kopschroef, geen koproer, alleen een directomkeerbare "545". En dan tussen de geladen schepen die in processie achter elkaar aandreven.
Dat was toen echt vanaf Geisenheim file varen.
De eerste keer:
In Bingen met volle luchtflessen en de hulpmotor volaan op de compressor waren we net op tijd in Kaub want beide flessen waren bijna leeg.
Maar al doende leert men.
Want met veel verhalen van "oude" mannen over het stevelen in het achterhoofd, en de eigen ervaring opgedaan in de voorgaande reizen,
Kwam ik er steeds meer achter dat alles dat ik deed, een minuut later weer gecorrigeerd moest worden.
Waar ik bang was tegen een boei te drijven, bleek als ik maar tijdig opstuurde, het schip vanzelf weer van doe boei werd weggezet.
Hoe minder ik deed, hoe beter het ging.
De achtste en laatste keer heb ik ter hoogte van de Mausenturm de "545" stil gezet.
En die heb ik voor het eerst gestart aan het Kauber kerkhof, toen het geladen schip voor mij aangaf dat ik hem wel voorbij mocht.
En die afvarende ritjes zijn volgen mij allemaal door het Kauber wasser gegaan.
Wij zijn ook een keer leeg af door het gebergte.De ballasttank voor vol gezet en afgevaren.Ik wilde door de Kleine Gies,maar de WSP stuurde me,omdat we leeg waren door de Grosse Gies,waar dan ook prompt een uur omhoog hebben gezeten.In het Nieuwe Vaarwater hebben we een paar keer flink met de roerhak gestoten,waardoor het roer niet meer in het rollager hing en daardoor het sturen een stuk zwaarder ging.Er voeren ook schepen kop aan kont.
Nu ben ik al een hele tijd geleden (1975) gestopt met varen, maar ik kan mij niet herinneren dat wij ooit afvarend door het Kauber Wasser gegaan zijn.
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het niet gebeurd is
grt Wim