Goedenmorgen forummers , na een weekje verplicht stilte wil ik toch de Herziene Rijnvaartakte ( 8 ) vervolgen .
NA de vorige artikelen kom ik nu toe aan de artikelen die de bevoegdheden bepalen (patent ) .
Art. 15 .
Het recht om een zeil- of stoomschip te besturen op de Rijn over zijn gehele loop van Bazel tot in open zee , of op een aan verschillende Oeverstaten behorend gedeelte van de stroom , wordt alleen toegekend aan hen die het bewijs leveren , dat zij de vaart op de Rijn gedurende een bepaalde tijd uitgeoefend , en dat zij van de Regering van de Oeverstaten waarin zij woonachtig zijn een patent hebben verkregen , hetwelk hen machtigt tot zelfstandige uitoefening van het schippersbedrijf ( Rijnschipperspatent ) .
In het patent wordt aangegeven of de betrokken persoon bevoegd is om de Rijn over zijn gehele lengte dan wel om een gedeelte van de stroom te bevaren , in het laatste geval met bijzondere vermelding van dat gedeelte .
Indien de schipper zijn woonplaats overbrengt naar een andere Oeverstaat , blijft het patent niettemin van kracht .
Hij moet echter door het bevoegd gezag zijn nieuwe woonplaats op dat stuk doen aantekenen.
Art 16 .
De van bovenbedoeld patent voorziene schipper mag elk zeilschip of stoomschip besturen , tot welke Staat dat ook behoort .
Art . 17 ,
Het schipperspatent wordt vóór de uitreiking aan de rechthebbende voorzien van een nauwkeurig signalement van de houder , alsmede van zijn handtekening , welke zijn naam en voornamen moet behelzen .
Wanneer door voortgeschreden leeftijd of door andere oorzaak het in het patent voorkomende signalement niet meer met de werkelijkheid overeenstemt , wordt het gewijzigd of vernieuwd door middel van een amtelijke aantekening .
Art 18 ,
Onder voorwaarde van wederkerige behandeling op gelijke voet wordt aan de schippers , die de zijrivieren van de Rijn of de binnenwateren tussen de Rijn en de Schelde bevaren , vergund om een zeil - of stoomschip te besturen op de Rijn over zijn gehele lengte of op een aan verschillende Oeverstaten behorend gedeelte van de stroom , wanneer overeenkomstig de voorschriften van art 15 door het bevoegde gezag van een Oeverstatenop het patent een verklaring is gesteld , dat zij de vaart op de Rijn gedurende een bepaalde tijd hebben uitgeoefend .
Op de in dit artikel bedoelde gevallen zijn de bepalingen van art 17 mede van toepassing .
Rijnvaartnostalgie.
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Rijnvaartnostalgie.
Onlangs tikte ik een 100 jaar oude ansichtkaart van Coblenz op de kop, verzonden op 18 juli 1915, dat was tijdens de eerste wereldoorlog. Van de lange tekst kan ik helaas niets lezen want het is oud-Duits.
Op de beelduitsnede is een flinke zwaar rokende sleepboot te zien. Na wat puzzelwerk ben ik er vrij zeker van dat het om de Johann Küppers VII gaat. Een in 1903 in Rosslau gebouwde dubbelschroever van 2 x 450 ipk. Later onder de naam Franz Haniel XXI in de vaart en in 1955 omgebouwd tot motorsleepboot. Toen het era van de sleepboten ten einde liep is de boot omgebouwd tot opleidingsschip Joh. W. Welker.
gr. Harry
Op de beelduitsnede is een flinke zwaar rokende sleepboot te zien. Na wat puzzelwerk ben ik er vrij zeker van dat het om de Johann Küppers VII gaat. Een in 1903 in Rosslau gebouwde dubbelschroever van 2 x 450 ipk. Later onder de naam Franz Haniel XXI in de vaart en in 1955 omgebouwd tot motorsleepboot. Toen het era van de sleepboten ten einde liep is de boot omgebouwd tot opleidingsschip Joh. W. Welker.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Rijnvaartnostalgie.
Een jaar na de ramp met de Dina Scarlet kwam de vervanger van de werf . De Linda Scarlet op de foto voor de baanhoek brug achter de sleepboot Hugin en achter de duwboot Olivier V Oordt
- Bijlagen
-
- Hugin met Linda Scarlet.jpg (195.56 KiB) 1548 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Rijnvaartnostalgie.
De sleep draait hier al bijna de Noord al in, uiterst links zie een stukje van veerboot van de veerdienst Papendrecht-Dordrecht.
Baanhoek is de spoorbrug in Sliedrecht en de Papendrechtsebrug was er toen nog niet.
Gr, Kees.
Baanhoek is de spoorbrug in Sliedrecht en de Papendrechtsebrug was er toen nog niet.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Martin deze veerboot was niet de vervanger maar het zusterschip van verongelukte.
Er waren er 2 in aanbouw en de 2e heeft een hele tijd bij de werf gelegen.
Dat had met de verzekering deels te maken en uiteindelijk heeft de NRV dit karwei aan gedurfd met een van de beste kapiteins van de NRV J.Stouthart.
En voor zover als mij bekent heeft de Magni als stuurboot er achter gehangen en is de duwboot tijdens het laatste stukje naar Schiedam afbouwwerf assistentie verleent.
gr.BB
Er waren er 2 in aanbouw en de 2e heeft een hele tijd bij de werf gelegen.
Dat had met de verzekering deels te maken en uiteindelijk heeft de NRV dit karwei aan gedurfd met een van de beste kapiteins van de NRV J.Stouthart.
En voor zover als mij bekent heeft de Magni als stuurboot er achter gehangen en is de duwboot tijdens het laatste stukje naar Schiedam afbouwwerf assistentie verleent.
gr.BB
Re: Rijnvaartnostalgie.
Dit filmpje wat ik 2 jaar geleeden kocht en was een 16 MM film die ik heb laaten digitaliseren al eens geplaatst . Maar nu op youtube gezet.
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Rijnvaartnostalgie.
mooi stukje nostalgie bedankt voor het delen
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Rijnvaartnostalgie.
hallo martin,maarpol schreef:Historischekring Krimpen aan den Ijssel heeft dze mooie plaat in het archief . Zo te zien op de zaag in Krimpen ad Lek
https://krimpen-aan-den-ijssel.serc.nl/t ... 129cbc.jpg
zit hier met de nieuwsbrief van de historische kring voor me , met de foto uit 1939 .
er staat bij :benieuwd wie ons de plek en de omstandigheden kan vertellen , herkent u ook schepen ?
lees en bekijk altijd met intresse je bijdrage aan dit mooie forum , en bewondering voor je kennis.
misschien weet jij wat gegevens van de sleepboten .
er werd geopperd de "omloop" in de ijssel , boveneind ?
denk zelf ook het begin van de zaag. maar de omstandigheden weet ik ook niet.
ze zullen er blij mee zijn .
goeten, fok uit krimpen.
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Rijnvaartnostalgie.
Herziene Rijnvaartakte 9 ; patenten,
Art 19 ,
De schipper die , op welke wijze dan ook , het aan hem uitgereikte patent in het bezit doet geraken van iemand die niet van zodanig stuk is voorzien , met het oogmerk om deze in de gelegenheid te stellen op grond van dat patent de Rijnvaart uit te oefenen , wordt naar gelang van de omstandigheden gestraft met tijdelijke of onherroepelijke intrekking van dat stuk .
Ieder die , zelf niet voorzien van een patent , zich ter uitoefening van de Rijnvaart bedient van het patent dat aan een andere schipper is uitgereikt , kan gedurende tenminste twaalf maanden geen patent voor de scheepvaart verkrijgen .
Art 20 ,
Alleen de Regering van de Oeverstaat waarin de houder van een schipperspatent woon achtig is ,heeft het recht dat patent in te trekken .
Deze bepaling sluit echter de bevoegdheid van andere Oeverstaten niet uit om een schipper , verdacht van een misdrijf of overtreding op hun gebied , te doen vervolgen en straffen , en naar gelang van de omstandigheden te verzoeken dat het patent wordt ingetrokken door de Regering van de Oeverstaat , waarin de schipper woonachtig is .
Het patent moet worden ingetrokken , wanneer een schipper gestraft wordt wegens herhaalde smokkelarij , wegens bedrog , vervalsing of andere vergrijpen tegen de eigendom , of wegens meer dan één ernstige overtreding van de voorschriften betreffende de veiligheid en de politie der scheepvaart .
Art 21 ,
De voorschriften van de art.19 en 20 zijn mede van toepassing ten aanzien van de verklaringen , welke overeenkomstig art 18 zijn gesteld op de patenten van de schippers op de zijrivieren van de Rijn en de andere in dat artikel aangewezen waterwegen .
Het recht tot intrekking van de verklaring berust echter uitsluitent bij de Regeringen der Oeverstaten , waarvan zij afkomstig zijn .
Op de artikelen 15 t/m 21 is op 14-12-1922 de volgende aanvulling / wijziging gekomen .
Nadat de bepalingen , die het Rijnschipperspatent voorbehielden aan de inwoners van de Oeverstaten , door art 356 van het Verdrag van Versailles waren afgeschaft , zijn de artikelen 15-21van de Rijnvaartakte vervangen door het op 14 december 1922 te Straatsburg gesloten Verdrag .
Art 19 ,
De schipper die , op welke wijze dan ook , het aan hem uitgereikte patent in het bezit doet geraken van iemand die niet van zodanig stuk is voorzien , met het oogmerk om deze in de gelegenheid te stellen op grond van dat patent de Rijnvaart uit te oefenen , wordt naar gelang van de omstandigheden gestraft met tijdelijke of onherroepelijke intrekking van dat stuk .
Ieder die , zelf niet voorzien van een patent , zich ter uitoefening van de Rijnvaart bedient van het patent dat aan een andere schipper is uitgereikt , kan gedurende tenminste twaalf maanden geen patent voor de scheepvaart verkrijgen .
Art 20 ,
Alleen de Regering van de Oeverstaat waarin de houder van een schipperspatent woon achtig is ,heeft het recht dat patent in te trekken .
Deze bepaling sluit echter de bevoegdheid van andere Oeverstaten niet uit om een schipper , verdacht van een misdrijf of overtreding op hun gebied , te doen vervolgen en straffen , en naar gelang van de omstandigheden te verzoeken dat het patent wordt ingetrokken door de Regering van de Oeverstaat , waarin de schipper woonachtig is .
Het patent moet worden ingetrokken , wanneer een schipper gestraft wordt wegens herhaalde smokkelarij , wegens bedrog , vervalsing of andere vergrijpen tegen de eigendom , of wegens meer dan één ernstige overtreding van de voorschriften betreffende de veiligheid en de politie der scheepvaart .
Art 21 ,
De voorschriften van de art.19 en 20 zijn mede van toepassing ten aanzien van de verklaringen , welke overeenkomstig art 18 zijn gesteld op de patenten van de schippers op de zijrivieren van de Rijn en de andere in dat artikel aangewezen waterwegen .
Het recht tot intrekking van de verklaring berust echter uitsluitent bij de Regeringen der Oeverstaten , waarvan zij afkomstig zijn .
Op de artikelen 15 t/m 21 is op 14-12-1922 de volgende aanvulling / wijziging gekomen .
Nadat de bepalingen , die het Rijnschipperspatent voorbehielden aan de inwoners van de Oeverstaten , door art 356 van het Verdrag van Versailles waren afgeschaft , zijn de artikelen 15-21van de Rijnvaartakte vervangen door het op 14 december 1922 te Straatsburg gesloten Verdrag .